אזור "מתחם 95 דונם" לאחר מימוש תוכנית המתחם הלוגיסטי (הדמיה: TRIDIGO, עבור רשות נחל הקישון)
אזור "מתחם 95 דונם" לאחר מימוש תוכנית המתחם הלוגיסטי (הדמיה: TRIDIGO, עבור רשות נחל הקישון)

"המבקרים בפארק יראו מול עיניהם מחסני ענק"

לקראת הדיון בוולחו"ף בתוכנית עורף הנמל שיוזמת חנ"י הציגה רשות נחל הקישון הדמיה שמתארת את מחסני הענק על גדות הנחל שיחסמו את הנוף למבקרים בפארק ולמשתמשי הנחל. מנכ"לית הרשות שרון נסים: "ניתן למצוא במפרץ חיפה מקומות רבים להקמת מחסנים אלה"

פורסם בתאריך: 10.12.19 14:00

לקראת הדיון שיתקיים מחר (רביעי) בוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) של מינהל התכנון בתוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) להקמת שטחי אחסון סחורות ועורף נמל בשטח של 400 דונם במרחב הנחל, מחריף המאבק שמנהלת רשות נחל הקישון בתוכנית.

במכתב ששלחה מנכ"לית הרשות שרון נסים אל מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר הובעה התנגדות להמשך קידום התוכנית, אשר קרויה "מתחם לוגיסטי נמלי ישראל", והוצגה דרישה לצרף את 400 הדונם המיועדים בה לעורף נמל לפארק מורד הנחל כך ששטחו יורחב ל-1,500 דונם. לחלופין, אם הדרישה לא תתקבל, ביקשה נסים להוסיף לתוכנית עורף הנמל הוראה שמחייבת את חנ"י להקים ולתחזק את פארק מורד הנחל, וזאת כתנאי ליישום תוכנית עורף הנמל.

במכתב צוין: "רשות הנחל מתנגדת לתוכנית 'מתחם לוגיסטי נמלי ישראל' שהופכת את מרחב הקישון לאזור של מחסני ענק ומשטחי אספלט לאחסון מכולות במקום שראוי להקים בו פארק רחב ידיים לטובת תושבי מטרופולין חיפה. על אף שתוכנית פארק מורד הנחל אושרה לאחרונה, אנו סבורים כי שטח הפארק שנקבע בתוכנית – כ-850 דונם – הוא רצועת פארק צרה ולא מספקת. פארקים דומים בארץ משתרעים על פני שטח של אלפי דונמים כל אחד".

מכיוון שלצורך הקמת פרויקט נמל המפרץ שיזמה חנ"י יובש הים בשטח של כ-840 דונם, שבנסיבות אחרות יכול היה לשמש את הציבור הרחב, כתבה נסים כי יש להשית על חנ"י פיתוח סביבתי משלים שיכלול את הקמתו של פארק מורד הנחל ואת תחזוקתו: "רשות הנחל שבה על עמדתה הידועה כי ההיבט הציבורי הרחב מחייב להשית על חנ"י עלויות פיתוח סביבתי משלים שיסייעו בפיתוח המרחב הפתוח של פארק מורד הנחל המתוכנן ובשיקום האזורים שנפגעו במהלך עבודות פיתוח נמל המפרץ והדרכים המובילות אליו. כל זאת לרווחת תושבי המטרופולין".

יצוין כי תוכנית המתחם הלוגיסטי מציעה בשטחה שימושי עורף נמל הכוללים מבני מחסנים, בתי קירור, מרכזים לוגיסטיים ושטחי אחסון פתוח למכולות. יישומה של התוכנית יגנוז למעשה את השאיפות להרחבת הפארק המתוכנן במורד נחל הקישון מדרום ומצפון, מכיוון שבגרסתה הנוכחית היא מייעדת לעורף נמל שטחים הגובלים בו, ובהם השטח המכונה "מתחם 95 דונם" שכולל שטחי אספלט שנסללו לפני כעשר שנים בהליך תכנוני אחר במרחק של מטרים ספורים מהגדה הדרום-מערבית של הנחל.

ללא קשר לתוכנית, מסוף המכולות העורפי הקיים לא מאפשר את הרחבת הפארק מצדו הדרום-מזרחי.

מהוראות התוכנית ניתן ללמוד כי אחסון הסחורות יכלול מכולות – זו על גבי זו עד לגובה של 21 מטר (שבע קומות בבניין מגורים) – צובר יבש (מטען מוצק בתפזורת שאינו ארוז) ומטען כללי (כל מטען שאינו ארוז במכולה ואינו צובר יבש או נוזלי). התוכנית מאפשרת במגרשי הלוגיסטיקה הקמת מבנים עד לגובה של 35 מטר (12 קומות בבניין מגורים).

 

 

לקראת הדיון בוולחו"ף הוכנה עבור רשות נחל הקישון הדמיה המתארת את אזור "מתחם 95 דונם" אם תמומש תוכנית המתחם הלוגיסטי. בהתייחסותה להדמיה מסרה הרשות: "ניתן לראות בבירור כי אם תאושר התוכנית ומחסני הענק יוצבו בגדות הנחל, אזי המבקרים בפארק ומשתמשי הנחל יראו אל מול עיניהם מחסני ענק שיסתירו מהם את הנוף הקרוב והרחוק ובתוכו הר הכרמל. החי והצומח הנדיר בסביבה זו לא יוכלו להתקיים ביחד עם פעילות נמלית הכוללת תנועת משאיות, הובלת מכולות וכדומה".

נסים אמרה ל"כלבו – חיפה והצפון": "פארק מורד נחל הקישון יקבע את זכות הציבור למרחב ירוק פתוח משמעותי ורצוף לאורך ציר מים ייחודי. חובה עלינו להרחיב את הפארק על חשבון השטחים שיועדו לאחסנה נמלית, שכן ניתן למצוא במרחב מפרץ חיפה מקומות רבים להקמת מחסנים אלה, בעוד שהצבתם לגדות הנחל תגרום לפגיעה סביבתית ונופית חסרת תקדים ותפגע בזכותו של הציבור הרחב ליהנות משטחים פתוחים וממשאבי הטבע".

חנ"י רואה מבחינתה חשיבות רבה לתוכנית המפורטת, שבדברי ההסבר המצורפים לה צוין כי היא "נועדה לאפשר פיתוח שטחים עורפיים איכותיים לטובת השרשרת הלוגיסטית ולחיזוק הכלכלה המקומית, כערך מוסף של הפעילות הנמלית".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. "עמק חדשנות" או "עמק התחלואה"?

    חנ"י ארגון טרור.
    נמל הרסני מיותר שמחסל גם את כל הסביבה הקרובה ופוגע אנושות בתושבי חיפה לא פחו.ת מהזיהום הקיים ועוד בתוכו כולל שטח להכפלתו בזיהום עתידי מאחסון ושינוע חומ"ס

  2. כרמליתא

    היצירתיות שבה הורסים כל סיכוי לעתיד חיפה פשוט מעוררת התפעלות. כל פעם נדמה לי שראיתי כבר הכל, ובכל זאת מצליחים להפתיע.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר