מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

שביב של תקווה: עברה שנה, ותוכנית עורף הנמל לא אושרה

ב-1 בינואר תמלא שנה להמלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל בחיפה, שעד היום לא אושרה על ידי הממשלה. בנסיבות אלה נראה כי נסללה הדרך להצעה תכנונית חלופית שתעלה בקנה אחד עם האינטרסים העירוניים של חיפה

פורסם בתאריך: 24.12.19 12:01

האם חיפה ניצלה מסכנת אישור תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל בחיפה (תמ"א 13/ב'/1), שמנציחה את מפרץ חיפה כאזור נמלי-תעשייתי אפרורי ומסמלת את זניחת הרעיון להקים שכונות מגורים, מבני ציבור עירוניים ופארקים רחבי ידיים באזור זה? ביום רביעי הבא, 1 בינואר, תמלא שנה להמלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את התוכנית, שלמרבה השמחה עד היום לא אושרה על ידי הממשלה (הסמכות לאישור תוכניות מתאר ארציות נתונה לממשלה. המועצה הארצית היא גורם ממליץ בלבד על אישור תוכניות מסוג זה).

בנסיבות אלה, לנוכח העובדה שבמשך שנה שלמה לא ניתן לתוכנית תוקף, נראה כי נסללה הדרך להצעה תכנונית חלופית, כזו שתעלה בקנה אחד עם האינטרסים העירוניים בחיפה. על העובדה שהתוכנית לא אושרה בממשלה דווח בשבוע שעבר בפרוטוקול ישיבתה האחרונה של הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף), שבו הוזכר כי "תמ"א 13/ב'/1 אושרה במועצה הארצית, אך טרם אושרה בממשלה".

שמה הרשמי של התוכנית, שיזמו חברת נמלי ישראל (חנ"י) ומינהל התכנון, הוא "תוכנית מתאר ארצית לנמלי חיפה", אך נהוג להגדירה כתוכנית עורף הנמל מכיוון שבשטחי היבשה הנמצאים בעורף נמל חיפה ונמל המפרץ צפויים להתחולל השינויים המשמעותיים ביותר בהסתמך על הוראותיה.

התוכנית מייעדת לעורף נמל שטח עצום במפרץ חיפה – 4,800 דונם בין העיר התחתית לקרית חיים – שבו ניתן יהיה להקים לצד מפעלים חדשים מרכזים ופארקים לוגיסטיים, שירותים עסקיים ומשרדים נמליים, ובחלקו ניתן יהיה גם להציב מכולות בשטחים פתוחים. התוכנית מאפשרת הצפה של מפרץ חיפה במתחמים נמליים-תעשייתיים, אך אינה כוללת שכונות מגורים. בשטח התוכנית נמצא גם שטח מצומק של כ-700 דונם אשר מיועד לפארק מורד נחל הקישון.

נוסף על שטחי עורף הנמל המבוקשים כוללת התוכנית רציפי נמל קיימים, אך נקבע בה שהיא אינה משנה תוכניות מאושרות. עם זאת, התוכנית מנציחה את מסופי הכימיקלים הצפוני והדרומי ומאפשרת את המשך פעילותם במיקומם הנוכחי.

 

 

בהשוואה לתוכניות מתאר ארציות אחרות במרחב הנמלי של חיפה, המתנה של שנה בין המלצת המועצה הארצית לאישור הממשלה היא חריגה. התוכנית להקמת מסוף הכרמל נזקקה לחודשיים בלבד, התוכנית למקורות החול ועבודות החפירה להקמת נמל המפרץ המתינה ארבעה חודשים בלבד בין שתי פעימות האישור, והתוכנית להקמת נמל המפרץ עצמו סיימה את ההליך תוך חמישה וחצי חודשים בלבד.

חשוב לציין כי המחוקק הכיר בצורך לסיים את הטיפול בתוכניות מתאר ארציות שאישורן מתעכב במשך פרק זמן בלתי סביר. סעיף 109 לחוק התכנון והבנייה קובע כי המועצה הארצית תכריע בתוכנית מתאר ארצית תוך שנה מיום שהחליטה על העברתה להערות הוועדות המחוזיות. משמעותו של סעיף זה היא שאם יזמיה של תוכנית מתאר ארצית לא הצליחו תוך שנה להשיג את ההמלצה הנדרשת מהמועצה הארצית לאישור תוכנית, היא למעשה מתבטלת. עם זאת, סעיף 109 לחוק אינו מורה כיצד לנהוג במצב יוצא דופן שבו המועצה הארצית ממליצה לאשר תוכנית, אך הממשלה נמנעת מלעשות זאת. במצב כזה, נראה שהמעוניינים בביטול תוכנית יכולים לנופף בעובדה שהמחוקק הכיר בצורך לסיים את הטיפול בה תוך פרק זמן סביר.

הבעיה הגדולה היא שהמועמדת הטבעית ליזום מהלך שדורש תכנון מחודש בשטחי תוכנית עורף הנמל – עיריית חיפה – מנועה מלעשות זאת. כזכור, בהסכם שנחתם לפני כארבעה חודשים בין העירייה למשרד התחבורה לתכנון פיתוח מינורי בשדה התעופה חיפה ולהבטחת השלמת בנייתו של נמל המפרץ, היא התחייבה לא לפעול לבלימת תוכנית עורף הנמל.

כבר לפני כארבעה חודשים ניסה "כלבו – חיפה והצפון" לברר מדוע תוכנית עורף הנמל טרם אושרה בממשלה. חנ"י, שסבורה כי "התוכנית מביאה ברכה גדולה לחיפה בתחומי הסביבה ותחומים נוספים", מסרה אז כי נראה שהוסרו החסמים לאישורה של התוכנית. ככל שבינתיים נוצרו חסמים חדשים, כעת נראה כי דווקא בשלו התנאים להצעה תכנונית אחרת שבמרכזה עיור של שטח התוכנית ולא הנצחת אפרוריותו.

מינהל התכנון בחר אז להתייחס בתגובתו לתוכנית אחרת שהוכנה לאותו אזור – תוכנית המתאר הארצית לדרום מפרץ חיפה (תמ"א 30): "מינהל התכנון סיים את העבודה המקצועית על תוכנית המתאר הארצית לדרום מפרץ חיפה כבר לפני מספר שנים והיא הועברה לאישור הממשלה, שם התוכנית נמצאת היום".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. תושב קרית חיים

    חוות המיכלים תהפוך לחוות המכולות?
    עדיף כבר מכולות. הן לפחות לא יוצרות רעש.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עדיף מגורים!!!!!! לא מכולות ולא שמכולות!!!!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר