מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

העירייה מתעקשת על הצגת תוכנית שחזור ללבנייה טרם הריסתה

הריסת הלבנייה שקרסה צפויה להתעכב בשל מחלוקת בין עיריית חיפה ובז"ן. העירייה מתעקשת שבז"ן תציג תוכנית שחזור ללבנייה במקביל להצגת תוכנית הריסה וטוענת כי לוועדת השימור העירונית יש סמכות לדרוש את שיקומה ואת שחזורה של הלבנייה

פורסם בתאריך: 24.1.21 08:14

עיריית חיפה מתבצרת בדרישתה מקבוצת בז"ן להגיש תוכנית לשיקום ולשחזור הלבנייה שקרסה בחודש יוני לפני הצגה של תוכנית להריסתה – כך עולה ממכתב תשובה ששלחה המשנה ליועצת המשפטית של העירייה עו"ד קרן גולדשמידט לעו"ד יעקב כהן המייצג את בז"ן. לנוכח המחלוקת בין הצדדים מסתמן כי תהליך הריסתה של הלבנייה המסוכנת מתעכב.

כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", בשבוע שעבר שלח כהן מכתב לסגן ראש העיר מיכי אלפר, שמשמש יו"ר ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והתריע על הסכנה בעיכוב ביצוע הריסתה של הלבנייה שקרסה ביוני אשתקד ומאז קיימת סכנת קריסה נוספת לגביה. לטענתו של כהן, העיכוב נובע מדרישתו של מהנדס העיר אריאל וטרמן מבז"ן להציג את תוכנית ההריסה במקביל להצגתה של תוכנית שיקום של הלבנייה. לטענתה של בז"ן, את החלטתה של ועדת השימור לחייב אותה לשקם את הלבנייה קיבלה הקבוצה בהודעת מייל ממנהל המחלקה לשימור וליד כרכבי, ודרישתה של בז"ן לקבל את פרוטוקול ישיבת הוועדה לא נענתה. נוסף על טענתה כי לוועדת השימור אין סמכות לדרוש את שיקומה ואת שחזורה של הלבנייה טענו בבז"ן כי "מעולם לא ניתנה הסכמתה להציג תוכנית לשיקום הלבנייה, לא כל שכן לבצע עבודות כלשהן לשחזורה".

המכתב נשלח בעקבות ישיבת זום שמטרתה, לטענתה של בז"ן, היתה להציג את תוכנית ההריסה בפני העירייה, אלא שווטרמן התנה את הצגת תוכנית ההריסה בהצגה של תוכנית שחזור. בבזן טענו כי אין מניעה מלהתחיל בביצוע הריסתה במנותק מנושא השחזור בשל הסיכון הממשי במצב הנוכחי, ואף התריעו בפני אלפר כי בז"ן "רואה בעירייה כאחראית הבלעדית לכל נזק שייגרם כתוצאה מעיכוב אישור תוכנית ההריסה".

במכתב התשובה של גולדשמידט נטען כי ועדת השימור אישרה החלטה עקרונית להריסה מבוקרת של הלבנייה, ובמסגרתה נקבע גם כי "מכיוון שמדובר במבנה לשימור אייקוני עם חשיבות היסטורית לעיר, בז"ן נדרשת להביא לוועדת השימור תוך שישה חודשים הצעות אדריכליות לשחזור מלא של המבנה, וזאת בתיאום מוקדם מול מחלקת השימור. החלטתה של ועדת השימור להגיש הצעה אדריכלית לשחזור המבנה ניתנה על רקע הבקשה לאפשר ביצוע של הריסה מבוקרת וכחלק בלתי נפרד ממנה, כך שאין בידנו אלא לתמוה על דבר התעלמותה של בז"ן מההחלטה".

 

 

כהוכחה לדרישתה של העירייה לשיקום הלבנייה מבעוד מועד ולכך שהדבר היה ידוע לבז"ן הצביעה גולדשמידט על מכתבו של אלפר לבז"ן מחודש ספטמבר, שבה הוא דרש להרוס את הלבנייה באופן מבוקר וציין כי "תוכנית ההריסה תוצג מראש למחלקה לשימור בעיריית חיפה, ויש לפעול מולה בתיאום לעניין הריסת המבנה שנותר ושחזורו". גולדשמיט הדגישה במכתבה לכהן כי "חרף האמור מצאה מרשתך לנכון להתעלם מהנחיות שהועברו, ובכלל זה החלטת ועדת השימור, ופעלה לקידום הריסת המבנה הניזוק בלבד, ללא הגשת הצעה אדריכלית לשימורו על דרך שחזור".

עוד כתבה גולדשמידט כי לוועדת השימור יש סמכות לדון בעניין ולדרוש את שיקומה ואת שחזורה של הלבנייה בהתאם לתוכנית חפא"ג 1200ב – מתחם בז"ן, שבה נכתב כי "שני מגדלי הקירור (הלבניות) מסווגים כמבנה תעשייתי לשימור, כאשר נרשם במפורש בהוראות התוכנית כי במבנים אלו לא יבוצעו כל שינויים למעט פעולות אחזקה והכשרה לקליטת מבקרים. כמו כן בתוכנית זו נקבע כי כל פרויקט עתידי להפיכת הלבניות למרכז לקליטת מבקרים ישמר את המורשת התעשייתית של מתקן הקירור ויכלול את שתי הלבניות. כל פרויקט יובא לבחינה של היחידה לשימור בעיריית חיפה. לאור העובדה שהמחלקה לשימור בעיריית חיפה היא הגורם המקצועי האמון על היבטי השימור במתחם בז"ן מכוח תוכנית המתאר המאושרת אשר חלה במתחם, וועדת השימור העירונית אמונה בין השאר על היבטי השימור בחיפה, שבתחומה המוניציפלי מצוי מתחם בז"ן, ברי כי ועדת השימור היתה מוסמכת לקבוע הוראות בכל הנוגע לשימור הלבנייה שקרסה".

את מכתבה סיימה גולדשמידט בכך שבז"ן "מתבקשת לפעול לאלתר מול מהנדס העיר וצוות השימור ליישום הנחיותיה של ועדת השימור".

 

עו"ד קרן גולדשמידט (צילום: בועז כהן)

עו"ד קרן גולדשמידט (צילום: בועז כהן)

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. יש להשאיר את ההחלטה בידי בז"ן

    ירצו לשקם את הלבנייה שיעשו כך. ירצו לסגור את בז"ן שיעשו כך. אין להמציא עבורם חלופה לא חוקית נוספת.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יפה מאוד. צריך לחפש את הפטרוכימיים על כל פיפס. כמה שיותר – יותר טוב. כל הכבוש לשירות המשפטי, לצוות מהנדס העיר לראש העיר שהביאה רוחות של שינוי. יונה יהב נתן למפעלים לעשות מה שהם רוצים ורק בשנתיים האחרונות לתקופת האופל נזכר לעשות גרינווש.
    כל הכבוד לקליש שדורשת לעשות למפעלים את המוות עד שיימאס להם וייצאו מפה לבד.
    מעניין איפה היו כל ה"יועצים" שמטקבקים בפייסוק. למה לא שמעו אותם בתקופה של יהב?

  3. חיפאי מאוכזב מכל המדינה

    כמה אטימות יש בעירייה למה צריך לזרוק כסף על בניית שיחזור ארובות מכוערות אשר זיהמו לנו את אוויר הנשימה רק בגלל שיש להם לעירייה את הזכות לדרוש מדינה ממשלה עירייה מפגרת על כל הראש .יש להרוס אותם עד היסוד מפגרים

  4. גילה

    עכשיו רואים איך מתבזבזת הארנונה וכספי התושבים.
    ישיבות, ועדות, מכתבים, זמן, עורכי דינים , ארכיטקטים ועוד ועוד . על מה?
    על מבנה מטופש שמסמל זיהום אוויר וטינופת מימי המנדט הבריטי שלא שימש דבר ולא החזיק מעמד וקרס.
    על מה כל המהומה?
    כולה מבנה שאמור היה להיהרס הרבה קודם ואין לו משמעות לגבי תושבי חיפה וגם לא משמעות מיוחדת לעיר ולא לבז"ן.
    יש בעולם הרבה מבנים כאלה שנבנו אי אז בשנים ואף אחד לא נקשר אליהם נוסטלגית חוץ מראש העיר ההזויה של חיפה.
    בואו נתקדם , ליישר את השטח שלא יקרה עוד אסון מחצי מבנה ואת הכסף שרוצים להשקיע בשחזור נפנה לטובת הנוער בעיר.
    הרבה הרבה יותר חשוב.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בזה עיריית חיפה מתעסקת !?
    כרגיל, התעסקות בזוטות !

  6. קרית חיים רוצה לנשום אויר נקי

    כל המרץ והמאמצים של עיריית חיפה צריכים להיות מופנים לסילוק המפעלים ובראשם בתי הזיקוק!!!
    אין לשחזר כלום. שיגלחו את כל הארובות מכל הסוגים, ויסתלקו מקרית חיים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר