מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מפעל דור כימיקלים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

המחוזי הקפיא את החלטתה של קליש רותם נגד דור כימיקלים

בדיון שהתקיים במעמד צד אחד הוציא בית המשפט המחוזי בחיפה צו ארעי שמקפיא למעשה את החלטה של עינת קליש רותם לבטל את ההיתר הזמני שניתן לחברת דור כימיקלים לשנע חומרים מסוכנים. בצו קיבל המפעל אישור לשנע חומרים בחלק מהצנרת שלו, בתנאי שהצינורות שבהם קיים חשש לדליפה ימשיכו להיות מושבתים. הדיון הבא בעניין - ביום שני

פורסם בתאריך: 23.5.19 07:14

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה תמר שרון נתנאל הוציאה צו ארעי אשר מקפיא למעשה את ביטול ההיתר הזמני שניתן לחברת דור כימיקלים לשנע חומרים מסוכנים. בצו קיבל המפעל אישור לשנע חומרים בחלק מהצנרת שלו, בתנאי שהצינורות שבהם קיים חשש לדליפה ימשיכו להיות מושבתים.

בכך נענה בית המשפט, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, לעתירה המינהלית שהגישה החברה נגד ראש העיר עינת קליש רותם, עיריית חיפה ובתי זיקוק לנפט בע"מ (בז"ן) בדרישה לבטל את החלטתה של קליש רותם, ולפיה פקע ההיתר הזמני שניתן לחברה לשינוע חומרים מסוכנים בצינורות תת קרקעיים. החברה ביקשה מבית המשפט מתן צו ארעי עד לקיום דיון בעתירה, ובית המשפט שדן בנושא נענה לבקשה וקבע כי הדיון הבא בעניין יתקיים ביום שני בשעה 10:00 במעמד  שני הצדדים.

כזכור, ביום שני קיימה ראש העיר, בהתאם לסמכותה לפי חוק רישוי עסקים, שימוע למנהלי חברת דור כימיקלים בעקבות הדליפה מהצינור שבאמצעותו היא מקבלת גז מבז"ן. הדליפה, שהתגלתה לאחר דיווחים חוזרים ונשנים של תושבים על ריח חריף באזור המפרץ, גרמה להפסקת פעולת הצינור ואילצה את כוחות החירום לסגור שטח נרחב של המפרץ לתנועת מכוניות ואנשים מחשש להתלקחות. יממה לאחר השימוע הודיעה עיריית חיפה על פקיעת תוקפו של ההיתר הזמני שניתן לדור כימיקלים לשינוע חומרים מסוכנים בצינורות תת קרקעיים בנימוק שלפיו מאז שהוכנה תוכנית העסק בשנת 1992 "חלו שינויים מהותיים בעסק ובאופן ההפעלה והשינוע. כך קיימים קווים שאינם פעילים אשר אינם מסומנים ככאלה בתוכנית העסק. נוסף על כך הקימה החברה במהלך השנים צינורות חדשים כגון צינור MTBE בלי לעדכן את תוכנית ההיתר הזמני. יתרה מכך, חברת דור כימיקלים ערכה שינויים בעסק (הוספת והשבתת צנרות) ולא פעלה לעדכן את הרשות ולקבל את אישורה, בניגוד לתקנה המורה במפורש כי בעל ההיתר הזמני לא יבצע כל שינוי בעסק בלא אישור רשות הרישוי. משכך, בהתאם להוראות הדין, יפקע ההיתר הזמני. אתם נדרשים לחדול מביצוע כל פעולה או עיסוק לפי היתר זה".

קליש רותם גם הזהירה את דור כימיקלים כי "ניהול עסק ללא רישיון מהווה עבירה על חוק רישוי עסקים".

 

 

בדיון בעתירה, שנערך במעמד צד אחד, העלתה חברת דור כימיקלים טענות נגד האופן שבו התנהל השימוע, לרבות הטענות שלא נמסרו לה מסמכים בנוגע לבדיקות שבמהלך השימוע נטען כי בוצעו במקום, שקיימת לכאורה דליפה מהצנרת, ושנמצאו ריכוזים משמעותיים של גז c4 בכמה ביקורות רצופות. לטענת החברה, הועלתה בפניה טענה חדשה בנוגע לעמידת התוכנית שנמסרה על ידה, במסגרת הבקשה לרישיון עסק, בתנאים הנדרשים, לרבות אי מסירת עדכונים – טענה שאותה היא דוחה. עוד טענה החברה כי הטענות באשר להתנהלותה בהתייחס להיתר הן "שגויות מיסודן והחלטת המשיבה (קליש רותם; ב"כ) לוקה בחוסר סבירות קיצוני ובחוסר מידתיות".

בהמשך טענה החברה כי "פקיעת ההיתר משביתה את מפעלה וגורמת לה ולבז"ן נזקים חמורים ובלתי הפיכים, בין השאר לנוכח כך שבעוד כ-24 שעות (היום, חמישי; ב"כ) אמורה להגיע אונייה שהוחכרה על ידי בז"ן לצורך פריקת MTBE דרך הצנרת לבז"ן", וכי מדובר ב"חומר חיוני ביותר לפעילות בז"ן, וקיים חשש משמעותי להקטנת כושר ייצור הבנזין במדינת ישראל, לצריכה שוטפת ולהקטנת רזרבות החירום של המדינה".

בסיכום טיעוניה התחייבה דור כימיקלים להשבית באופן מוחלט את הצינורות שמהם קיים חשש לדליפה עד לאיתור התקלה ותיקונה, בתיאום מלא עם המשיבות (ראש העיר, העירייה ובתי הזיקוק) ועם כל הרשויות הרלוונטיות.

בסוף הדיון קבעה השופטת שרון נתנאל כי "לאחר ששקלתי את אשר הובא בפני, סבורה אני כי סיכויי העתירה ומאזן הנוחות מצדיקים היענות לבקשה. כן שוכנעתי כי אי מתן צו ארעי עלול לגרום לנזק שאין לו תקנה או לנזק חמור. לפיכך ניתן בזה צו ארעי המורה על התליית החלטת המשיבה 1 (קליש רותם; ב"כ) בנוגע לפקיעת ההיתר הזמני שניתן למבקשת (דור כימיקלים; ב"כ) לצורך שינוע חומרים מסוכנים בצנרת, וזאת עד לקיום דיון במעמד הצדדים". בהחלטה נקבע כי מתן הצו הארעי מותנה בכך שדור כימיקלים תמשיך להשבית באופן מוחלט את הצינורות שמהם קיים חשש לדליפה.

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה עו"ד שרית גולן שטיינברג מסרה בתגובה: "בשימוע שנערך התבררו ממצאים קשים, והעיקרי שבהם הוא שהמערכת שאמורה להתריע על דליפה בצנרת שמובילה חומרים מסוכנים לא פעלה. למעשה, עד היום אין אנו יודעים מהו המיקום המדויק של הדליפה. כאשר אנו עדיין בעיצומו של האירוע, הייתי מצפה מבית משפט להעדיף את שלומו של הציבור על פני נזק כלכלי לחברה. איגוד ערים יסייע בכל הנדרש לעיריית חיפה כדי להגן על הציבור".

תגובת עיריית חיפה תפורסם לכשתתקבל.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. רצחת וגם ירשת ?

    מקווה שהשופטת תפסוק שיש להעביר רק כמות חומר הדרושה לייצור עבור השוק המקומי. רוב תוצרתו של בז"ן הינה לייצוא (טורקיה) ובעליו עידן עופר הינו תושב לונדון, עם כל המשמעויות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מתחמקים מתשלום מס הכנסה ומזהמיים את הסביבה

  3. האסון הבא בדרך והאסון האמיתי נשאר בתפקידו כמהנדס העיר

    מהנדס העיר חיפה פועל להכשיר "להלבין" עשרות מבנים שנבנו בניגוד לחוק בשטח מפעלי התעשייה בחיפה. חלקם מסוכנים לציבור. בדו"ח חמור של מבקר המדינה, נמתחה ביקורת נוקבת על העדר פיקוח מצד מנהל מינהל ההנדסה חיפה על מפעלי המפרץ והמבנים בשטחם. בחוצפתו ענה ראש מנהל ההנדסה "זה אינו תפקידנו" ועל כך משיב המבקר בדו"ח: "זה מהות תפקידכם!". למרות רצף מחדלים ממשיך מהנדס העיר חיפה לשמור על תקפידו.

  4. לדרוש מכל ההנהלות לשבת בתוך תחומי המפעלים

    צריך לדרוש מכל הנהלות המפעלים לשבת אך ורק בתחומי המפעלים שלהן.
    לא בתל אביב, לא בנתניה אפילו לא במת"ם.
    לשבת דוך ישר בתוך ליבת הזיהום והמפגעים שהם מייצרים. ואז אתם תיראו איך כל האזור
    שם מתנקה בין לילה

  5. המחוזי נגד קליש... זה קדימון לעתירה של העירייה נגד דחיית הערר על נמל המפרץ והארכת מסלול הטיסה !!!

    במידה והעירייה תחליט במקרה לנסות ולהגיש עתירה נגד פסילת הערר שהגישו על נמל המפרץ.

    למרות שהסיכויים לעתירה כזו קלושים ביותר עד ללא קיימים בכלל !

    כל המומחים לתעופה פוסלים הארכת מסלול נוספת ממגבלות פיזיות במקום !

  6. כששולפים בלי תיכנון והכנת הרקע מראש וגיבוי משפטי מבוסס... אז לא התיק מחזיק בבית המשפט...

    השולפת…

    השולפת הפופוליסטית…

  7. חיפה וסביבותיה

    שופטים ושופטות הדנים בתיק דנים בכלל בנזקים כספים שיש לטייקונים ולא בנזקים גופניים משתוללים יום יום שעה שעה בתושבי חיפה וסביבותיה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר