הפארק בשכונת נאות פרס (צילום: דוברות עיריית חיפה)
הפארק בשכונת נאות פרס (צילום: דוברות עיריית חיפה)

מה צריך לדעת לפני שבוחרים שמאי מקרקעין בחיפה?

פורסם בתאריך: 20.5.19 09:08

לאחרונה, צפים ועולים אתגרים רבים בתחום מכירת ורכישת נכסי נדל"ן, כאשר אנשים רבים נתקלים בבעיות שונות המובילות להפסדים משמעותיים.

בעקבות כך, הולך גובר השימוש בשמאי מקרקעין. שמאי מקרקעין הוא נדבך קריטי טרם חתימה על חוזה רכישה או מכר מול עורך דין.

בכדי להבין את משמעות בחירת שמאי המקרקעין והשלכותיה על הצלחת העסקה, שוחחנו עם אליהו פז, בעלים ומנכ"ל משרד פז שמאות מקרקעין, שהשלים את התמחותו בשמאות מקרקעין מטעם מועצת שמאי המקרקעין, משרד המשפטים.

הפנינו לאליהו 3 שאלות נפוצות שיסייעו לנו לעשות סדר בבחירת שמאי מקרקעין מקצועי.

ידוע כי דוח שמאי מקרקעין עולה אלפי שקלים. למה לנו לקחת שמאי מקרקעין מטעמנו כאשר הבנק שולח שמאי מקרקעין מטעמו והשירות שלו מסתכם במאות שקלים בלבד?

"ישנן מספר סיבות. ראשית, בתחום המגורים, שמאי מקרקעין מטעם הבנק, שמאי דירות, מגיע אחרי שכבר חתמתם על החוזה. אם העסקה לא מוצלחת, אתם בבעיה כי החוזה כבר נחתם. שמאי דירות של הבנק אינו מכוון אתכם בעסקה ואינו דואג לאינטרסים שלכם. שמאי דירות של הבנק דואג רק לבנק. הלקוח של שמאי שדירות מטעם הבנק זה הבנק ולא הרוכש/מוכר, למרות שאתם אלו שמשלמים כמה מאות שקלים על השירות של השמאי".

כמה עולה להזמין שמאי מקרקעין?

"כיום, כולם (וגם אני) מבצעים מחקרי שוק, משווים מחירים באתרים שונים, ומדי פעם בוחרים את הצעת המחיר הזולה ביותר. משרדנו למשל, אינו מציע את המחיר הזול ביותר ואף לא מתיימר להציע מחירים זולים, יחד עם זאת, המשרד מאוד תחרותי בסגמנט העלות תועלת. במחיר נמוך מהממוצע, ניתן לקבל דוח של שמאי מקרקעין מוסמך עם ניסיון רב שנים הבקיא במגוון תחומי השומה ברמה הגבוהה ביותר.

דוח שמאי מקרקעין אינו מוצר מדף. כאשר אני רוכש טלפון נייד, אני יודע שהטלפון שנמכר במחירים שונים מיוצר באותו המפעל בסין, לכן אני בוחר את החנות שתספק לי את הטלפון במחיר הזול ביותר.

מנגד, דוח שמאי מקרקעין מיוצר על ידי שמאי המקרקעין. לכל שמאי מקרקעין שיטות עבודה שונות וידע מקצועי שונה. לפיכך, דוח זול ייתכן כי מיוצר על ידי שמאי מקרקעין שאינו המקצועי ביותר וכי שמאי המקרקעין אינו טרח וביצע את כל הפעולות הנדרשות.

מי שמשלם מעט מקבל מעט. מניסיוננו, אנחנו יודעים מה היקף שעות העבודה הנדרש לכל דוח. הלקוח רואה את שמאי המקרקעין רק בביתו לכמה עשרות דקות ואינו חשוף לרוב העבודה שמתבצעת הן בשטח והן במשרד.

למשל, שמאי מקרקעין נדרש לבקר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה על מנת לקבל את המידע התכנוני על הנכס, לבקר בארכיב תיקי הבניין בכדי לסרוק את תכניות המבנה ועוד. לפעמים נדרש טיפול מול רשות מקרקעי ישראל. ביקור במשרדי רשות מקרקעי ישראל הינו הליך ארוך ואף קבלת המידע הסופי אורכת זמן רב".

כיצד לבחור שמאי מקרקעין איכותי, והאם חשוב שהשמאי יהיה מהסביבה?

"בכל תחום מקצועי יש הבדלים ברמות אנשי המקצוע. למשל, יש רופא משפחה שזמין יום יום ויש רופא בכיר שזמן ההמתנה לבדיקה הינו חצי שנה ואף יותר.

הדבר אינו שונה גם בתחום שמאות המקרקעין. קיימים שמאי מקרקעין שאינם מתמחים במגוון תחומי השומה. לשמאי מקרקעין אלה, אנחנו קוראים שמאי דירות, שמאים שיודעים בעיקר לבצע הערכת שווי של דירה. שמאי מקרקעין מקצועי ידע להתמקצע בתחומים רבים כגון: תביעות סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, הפקעות, דיירים מוגנים, מיסוי רשות מקרקעי ישראל, היטל השבחה, פרצלציות ועוד.

שמאי דירות שהתמחותו מוגבלת, לא תמיד יידע להתחשב בכל השפעות המיסוי והתכנון בדוח השומה המורכב. קודם כל, טרם בחירת שמאי מקרקעין, יש לבדוק שהמחיר המוצע על ידו סביר, בתחום המקובל ולא זול באופן מחשיד. למשל, הצעה של 1,500 ₪ לדוח, צריכה להעלות סימני שאלה.

השלב השני, להתרשם מהידע של שמאי המקרקעין בשיחת הטלפון ולא להתבייש לשאול כל שאלה ואף לנסות ולהתקיל את שמאי המקרקעין. שמאי מקרקעין מעולם לא יודה שאינו בקיא בתחום מסוים. האינטואיציה שלכם צריכה לעבוד שעות נוספות.

יש יתרון מסוים בבחירת שמאי מקרקעין מהסביבה. יחד עם זאת, שמאי מקרקעין מקצועי שמשרדו נותן שירות במחוזות שונים, ידע להעריך בצורה טובה גם נכסים המרוחקים מסביבת הימצאות משרדו".

מהי המלצתך לסיכום?

"המלצתי, גם אם אתם מבצעים עסקה "קטנה", לא להסס ולפנות למשרד שמאי מקרקעין מקצועי. יש לעבוד עם משרד שמאי מקרקעין הבקיא בכל נושאי שמאות המקרקעין והמיסוי ולא להסתפק בשמאי דירות זול.

זכרו! בתחום המקרקעין רב הנסתר על הגלוי.

כיום, משרדנו נותן ייעוץ ראשוני, הכוונה ללא תשלום ולגמרי בחינם. שירותי המשרד ניתנים על ידי שמאי מקרקעין מוסמכים בעלי ניסיון של עשרות שנים.

אנחנו נשמח לתת שירות ולענות על כל שאלה".

מעבר לאתר

טלפון: 2698*

אליהו פז – מנכ"ל המשרד ואינו שמאי מקרקעין מוסמך

 

 


תוכן פרסומי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר