"לרוץ על החול" (צילום: דניאל מילר)
"לרוץ על החול" (צילום: דניאל מילר)

המסך עולה: פסטיבל הסרטים ה-39 ייפתח ב-28 בספטמבר

בפסטיבל הסרטים הבינלאומי שיתקיים בחול המועד סוכות יוקרנו שבעה סרטים חדשים בתחרות הקולנוע הישראלי, שבעה סרטים חדשים בתחרות הקולנוע התיעודי, 19 סרטים קצרים בתחרות הקולנוע הישראלי הקצר, הקרנת בכורה לסדרה הישראלית "אינתיפאדה" ואירועים מיוחדים לקלאסיקות ישראליות

פורסם בתאריך: 27.8.23 09:43

פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-39, יתקיים בחיפה בחול המועד סוכות, בין התאריכים 28 בספטמבר עד 7 באוקטובר. במסגרת תחרות הקולנוע הישראלי ישתתפו השנה שבעה סרטים עלילתיים חדשים. גם במסגרת תחרות הקולנוע הישראלי התיעודי יוקרנו שבעה סרטים חדשים, ועוד שלושה סרטים תיעודיים יוקרנו מחוץ לתחרות.

באירוע המאסטרס היוקרתי של הפסטיבל יוקרן סרטו החדש של אבי נשר "גן קופים" בהקרנה חגיגית במעמד היוצרים והשחקנים, וזוהי הפעם הראשונה שסרט ישראלי משובץ במסגרת זו. אירוע מיוחד נוסף הוא רסטורציה לקלאסיקה ישראלית לסרט "המיועד" של דניאל וקסמן בכיכובם של שולי רנד, צבי שיסל ורונית אלקבץ ז"ל.

19 סרטים קצרים, מהם שישה סרטי סטודנטים, ישתתפו בתחרות הקולנוע הישראלי הקצר, וכן תתקיים הקרנת בכורה של הפרק הראשון מתוך ארבעה של סדרת הטלוויזיה הישראלית "אינתיפאדה", בבימוי בן שני ושי להב, שתשודר בכאן 11. 

תחרות הקולנוע הישראלי

"אין צל במדבר" ("No Shade in the Desert"), ישראל 2023. אורי בן ה-45 מלווה את אמו שעומדת להעיד במשפטו של פושע נאצי שמתקיים בתל אביב. באולם בית המשפט הוא רואה את אנה, סופרת צרפתייה שהכיר 25 שנים קודם לכן בטורינו, איטליה. אורי חש שמצא את האשה שתציל את חייו ושתציל אותו מחייו, אבל היא לא מזהה אותו ומתכחשת לסיפור האהבה שהיה ביניהם. למה? אולי בנסיעה למדבר יתבהרו הדברים.   

בימוי: יוסי אבירם. משתתפים: ולריה ברוני-טדסקי ויונה רוזנקיאר. 102 דקות. עברית וצרפתית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

"ארוגם ביי" ("Arugam Bay"), ישראל, סרי לנקה 2023. שלושה גולשים צעירים נוסעים לטיול גלישה אחרי צבא כדי לסגור מעגל עם מות חברם, מפקדם ובן הזוג של אחת מהשלישייה שנפל במבצע בביירות. המסע שלהם לוקח כיוון לא צפוי כשהם פוגשים בדמויות שונות, ובהן גולשים איראנים וסוחרת סמים אמריקאית.  

בימוי: מרקו כרמל. משתתפים: מאור שוויצר, ג'וי ריגר וידין גלמן. 97 דקות. עברית ואנגלית, תרגום לאנגלית ולעברית.

 

"ארוגם ביי" (צילום: סער מזרחי)

"ארוגם ביי" (צילום: סער מזרחי)

 

"המנצחים" ("Victory"), ישראל 2023. שנת 1967, ימי האופוריה שלאחר הניצחון במלחמת ששת הימים. הסרט מביא את סיפורם של שני זוגות חברים מקיבוץ נצר סירני, שהמלחמה והניצחון בה ישנו את חייהם ללא היכר. זהו סיפורם של אלו שהפסידו בניצחון.

בימוי: אלירן פלד. משתתפים: דניאל ליטמן, עמית פרקש, ידין גלמן, יעל שטולמן, דור הררי, יואב רוטמן ואורנה כץ. 119 דקות. עברית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

"לרוץ על החול" ("Running on Sand"), ישראל 2023. אומארי, פליט אריתראי המיועד לגירוש מישראל אחרי חמש שנים כשוטף כלים, מצליח ברגע האחרון לברוח בנתב"ג ויוצא לאולם קבלת הפנים היישר אל זרועותיהם של אוהדי מכבי נתניה בכדורגל, שבטוחים כי הוא שחקן החיזוק הניגרי שאמור לנחות באותו היום, ובין לילה הוא הופך מפליט לכוכב. אומארי לא יודע לשחק כדורגל אבל כן יודע להתחבר לאנשים, להצחיק ולרגש, ובזכות כך הוא יצליח לשרוד, לחולל שינוי בקבוצה ואפילו למצוא אהבה. אך כשהוא יחזור להיות פליט, האם מישהו יעמוד לצדו והאם לראשונה בחייו הוא יוכל להפסיק לברוח? 

בימוי: אדר שפרן. משתתפים: שון שנסלה מונגוזה, קים אור אזואלי, צביקה הדר ומייקל קביה אהרוני. 88 דקות. עברית, תרגום לאנגלית ולעברית.

"דבי היתה פה" ("Debbie Was Here"), ישראל 2023. את יום הולדתה ה-51 חוגגת דבי לסרי במחלקה הסגורה בגהה. בת זוגה ריבה מגיעה למחלקה עם מיכל, סטודנטית שלה במסלול וידאו תרפיה, כדי שתיצור ביחד עם דבי סרט אישי קטן. מיכל נשאבת לעולמן של דבי וריבה, אבל הסיפור שמוצג בפניה מלא בפערים ובסתירות. כשהסקרנות והמוטיבציה הופכים לאובססיה, מיכל חוצה את הקווים ויוצאת לחפש תשובות. בעקבות שביל הפירורים שמפזרת דבי, היא מאתרת את כל שחקני המשנה בסיפור, ופיסות המידע שנחשפות בפני המצלמה מחזקות את התחושה שיש כאן יותר ממה שנראה לעין.    

בימוי: דנה גולדברג. משתתפות: איילת מרגלית, כרמית מסילתי וחוה לוי רוזלסקי. 97 דקות. עברית ואנגלית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

 

"דבי הייתה פה" (צילום: דליה נור)

"דבי היתה פה" (צילום: דליה נור)

 

"החייל הנעלם" ("The Vanishing Soldier"), ישראל 2023. שלומי, חייל בן 18, עורק משדה הקרב בעזה ויוצא למסע בחזרה לביתו. תוכנית העריקה מסתבכת כאשר מתגלה לו שמפקדי הצבא משוכנעים כי הוא נחטף במהלך הקרב. תמונתו עומדת להתפרסם בכל אמצעי התקשורת, ושלומי, הרחק מהשבי הלא קיים, מתעורר להבנה שהוא לא בורח מהחיילים שהוא חשב שרודפים אחריו אלא מזהותו שלו שהפכה למלכודת. זהו מסע טרגי קומי שמתרחש תחת חום כבד ונע על פני יממה ברחובות תל אביב בין תקווה לאימה, בין רומנטיקה לחלום בלהות.  

בימוי: דני רוזנברג. משתתפים: עידו טאקו, מיקה רייס, אפרת בן צור ותיקי דיין. 95 דקות. עברית וצרפתית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

"סיפור חיים" ("Haim’s Story"), ישראל 2023. חיים יששכר הוא איש רב כישרונות וקסם, שתהפוכות חייו הביאו אותו לפת לחם. חיים מתגורר עם אמו הקשישה ועובד כמאבטח בקניון. עברו מסופר דרך כמה דמויות בחייו – גרושתו, ילדיו ואהובתו הצעירה – שבעזרתם הולך ונבנה פרופיל של אדם שהחמיץ הרבה הזדמנויות, מתוך מורכבות החיים, מתוך הבלתי ניתן לחיזוי ובעיקר מתוך היותו חלק מחברה שמתעמרת בחלשים, מאשימה אותם בחולשתם וברגעי המבחן מתגלה כנעדרת חמלה. 

בימוי: טובה אשר. משתתפים: יובל סגל, לאורה ריבלין ואילנית בן יעקב. 109 דקות. עברית, רוסית וערבית. תרגום לאנגלית ולעברית.

 

 

אירועים מיוחדים 

"גן קופים" ("The Monkey House"), ישראל 2023. בהשראת סיפור אמיתי. הקריירה של אמיתי קריב, סופר ישראלי מצליח בשנות ה-60, הלכה ודעכה עם השנים. עכשיו, בשלהי שנות ה-80, אמיתי יוצא למלחמה על מקומו הראוי במורשת הספרות הישראלית. הקאמבק דורש מאמיתי לשכור את שירותיה של חוקרת ספרות צעירה ואמביציוזית, או לפחות מישהי שתוכל להתחזות באורח אמין לאחת שכזאת. מרגו, שחקנית כושלת שמתנחלת בבית אחותה ומוכרחה להתחיל להתפרנס, קופצת על הצעת העבודה המסתורית. כך מפגיש הגורל את הסופר הנואש ואת הצעירה האקסצנטרית שישנו האחד את חייו של השנייה לנצח. 

בימוי: אבי נשר. משתתפים: אדיר מילר, סוזנה פפיאן, שני כהן, עלא דקה, יניב ביטון, ערן זרחוביץ' ושירה נאור. 121 דקות. עברית, איטלקית, אנגלית וערבית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

 

"גן קופים" (צילום: איריס נשר)

"גן קופים" (צילום: איריס נשר)

 

"המיועד" ("The Appointed"), ישראל 1990. רסטורציה לקלאסיקה ישראלית. סרטו הציורי, הסהרורי והמיסטי של דניאל וקסמן עוסק בקשר בין קולנוע לאמונה, בין אמנות לדת ובין קסמים לנסים. שמעיה, קוסם המופיע באולמות קטנים בצפון הארץ, מכיר באחד ממופעיו את אושרה שאוחזת בכוחות מאגיים אמיתיים. שמעיה משלב את אושרה במופע שלו, וביחד הם מצליחים לחולל נסים וקסמים אמיתיים מול הקהל המשתאה. אביו של שמעיה, צדיק עם עדת חסידים, נוטה למות. הוא מבקש מחסידיו להחזיר את בנו המנוכר לחצרו כדי שיירש אותו אחרי מותו ויעמוד בראש הקהילה. שמעיה יורש את מקומו של אביו והופך למנהיג רוחני, אך משיכתו לאושרה עומדת בסתירה לשליחותו החדשה. הסרט זכה בשני פרסי אופיר – לעיצוב האמנותי של אבי אביבי, ולצילום של אילן רוזנברג.

בימוי: דניאל וקסמן. משתתפים: שולי רנד, צבי שיסל ורונית אלקבץ ז"ל. 94 דקות. עברית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

תחרות הקולנוע הישראלי התיעודי 

"האדם השלישי" ("The Third Man"), ישראל 2023. השחקן הוותיק מכרם ח'ורי מתבונן לאחור על חייו ועל עבודתו. קרוע בין זהותו הכפולה כפלסטיני-ישראלי הוא מוביל את הצופים למסע אל נבכי נפשו, פחדיו והניסיון המתמיד להישאר בקונצנזוס התרבותי.  הדמויות המגוונות שגילם ח'ורי במהלך הקריירה שלו מקבלות חיים חדשים על המסך ועוזרות לו למצוא את זהותו האותנטית. 

בימוי: עדי עדואן. 54 דקות. ערבית ועברית, תרגום לאנגלית ולעברית.

"חידת שושני" ("The Shoshani Riddle"), ישראל 2023. איש לא ידע את שמו האמיתי אלא רק את הכינוי "מר שושני". הוא היה נווד נצחי, מטורף וגאון, שלימד את גדולי העולם, ובהם זוכה פרס הנובל אלי ויזל והפילוסוף עמנואל לוינס. הוא שלט ב-30 שפות, ידע פילוסופיה, פיזיקה, כלכלה, ביולוגיה ועוד. בלי משפחה ובלי חברים, ללא קורת גג, מרושל ומחליף שמות וזהויות, הוא הפך למיתוס, ויש הטוענים שלא היה אלא אגדה. כיצד הוא רכש את הידע האינסופי שלו? מאיפה הכסף העצום שהשאיר אחריו? מה היתה תפישת עולמו? ולמה הסתיר את עצמו? מר שושני הוא אחת מהחידות הלא פתורות של המאה ה-20, והוא נכלל ברשימת עשרה האנשים המסתוריים בכל הזמנים.

בימוי: מיכאל גרינשפן. 86 דקות. עברית, אנגלית וצרפתית, תרגום לאנגלית ולעברית.

"לאן נעלם ג'ורג' חליל" ("Whatever Happened to George Halil"), ישראל 2022. הסרט מתחיל ביום אחד בשנת 1988, כשג'ורג' חליל – לבנוני ששיתף פעולה עם צה"ל – יוצא מביתו בדרום לבנון בדרכו לפגישה עם מפעיליו בישראל. מאז נעלמו עקבותיו, וגורלו לא נודע למשפחתו שנמלטה לישראל בימי הנסיגה. האם ג'ורג' נעלם במסגרת תפקיד חשאי? מדוע מסרבת המדינה לספק תשובות? הסרט מתחקה אחר סיפור היעלמותו שטומן בחובו סוד אפל. 

בימוי: יעל לביא. 65 דקות. עברית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

"מלך החגיגת" ("King Khat"), ישראל 2023. גבי הוא שילוב בלתי אפשרי של גאון משוגע, ברון סמים וג'נקי. מדוקטור לביוטכנולוגיה ועילוי מדעי הוא עובר מסע שלוקח אותו מעולם ההייטק והאקדמיה לפיתוח ולהפצה של אמפטמינים חדשים, כאשר בתוך כל הבלגן הזה הוא מנסה לנהל חיי משפחה נורמליים. סיפורו של המדען שהפך את תחום המצאת הסמים לסטארט אפ. 

בימוי: אורי מרנץ. 75 דקות. עברית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

 

"מלך החגיגת" (צילום: עידו ברלד)

"מלך החגיגת" (צילום: עידו ברלד)

 

"נוני עיוני" ("Nonie My Dear"), ישראל, ארצות הברית 2022. בגיל 88 נזכר גייזי צפריר במבצע חיסול שבו לקח חלק בראשית דרכו בשב"כ. הוא מגלה שבתו של חאפז, מושא החיסול, חיה בלוס אנג'לס וכותב לה בלי לספר על חלקו בפרשה. כך מתחיל מסע הנבירה של גייזי בפרשת החיסול הממוקד הראשון שהנהיגה ישראל ברצועת עזה בשנות ה-50. הוא נפגש עם חבריו למבצע ומגלה מידע חדש ומערער. רגע לפני שיהיה מאוחר מדי הוא מחליט לעשות עוד מהלך אחרון – לספר לבתו של חאפז כל מה שהוא יודע על המוות של אביה. אולי כך יצליח להשתיק את מצפונו. 

 בימוי: פז שוורץ. 51 דקות. עברית ואנגלית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

"נלחמות" ("Women in Battle"), ישראל, גרמניה 2023. ארבע נשים – לוחמות ותומכות לחימה לשעבר – מתמודדות באופן יומיומי עם פוסט טראומה משירותן הצבאי. ניסיונותיהן לקיים שגרת חיים הן מאבק יומיומי המלווה בכאב. הסרט מבקש לשפוך אור על האופן שבו משפיע השירות הצבאי על נשים המשרתות באזורי מלחמה ועימות באמצעות ארבעה סיפורים שמציגים כיצד הבית הופך לשדה קרב. 

בימוי: לי נחושתן. 75 דקות. עברית, תרגום לאנגלית ולעברית.

"השמיעיני קולך" ("My Sister's Keeper"), ישראל 2023. ארבע נשים חרדיות שהעזו לצעוק בקול. דרך המהפכה שהן מובילות נכנסים הצופים לחדרי החדרים של חברה סגורה עם קוד שתיקה בכל הקשור למיניות בכלל ולפגיעה מינית בפרט. הרקע להתארגנות הוא גל הפגיעות המיניות ששוטף את המגזר, ובעיקר סביב פרשיות יהודה משי זהב וחיים ולדר מבכירי הקהילה. עולמה של כל אחת מגיבורות הסרט מיטלטל מאירועים אלו, בין אם עברה בעצמה פגיעה דומה ובין אם מהיכרות עם נשים שנפגעו מהמעגל הקרוב. העובדה שרובן הן אמהות רק מחזקת את תחושת הדחף לעשות מעשה למען הדורות הבאים. 

בימוי: שרית אסנפי. 60 דקות. עברית ואנגלית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

תיעודי מחוץ לתחרות 

"כשנשוב" ("When We Return"), ישראל 2023. יוצר הסרט מתנגד לתוקפנות הצבאית של ארצו. הוא עוזב את רוסיה ונוסע לגרמניה, שם חברו עוזר לפליטים אוקראינים להימלט למערב. הוריו שברחו מאוקראינה למולדובה ממתינים לעזרתו. בנו הבוגר שנשאר ברוסיה מדבר איתו בסקייפ ומסביר איך רוסיה נלחמת ברוע העולמי ועל החשיבות של להיות פטריוט ולתמוך במדינה. 

בימוי: ולדימיר נפווני. 82 דקות. רוסית, גרמנית ואוקראינית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

"חושניה – סודות מלחמה" ("War Secrets"), ישראל 2023. מסע תחקיר קולנועי אל סיפור שהוסתר על ידי צה"ל במשך 50 שנה -  טבח אכזרי של 17 שבויים ישראלים  על ידי חיילים סוריים בשני אירועים שונים בחזית רמת הגולן. אירוע אפוף סודות ושקרים המהווה מטאפורה לימים הראשונים של המלחמה, שתפסה את מדינת ישראל בחולשתה ובקלונה.  

בימוי: אבי מאור מרזוק. 65 דקות. עברית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

"החלום האירופי" ("The European Dream"), ישראל 2023. "יום אחד בשנת 2016 קיבלתי הודעה מעורך דין גרמני מבוגר מברלין. בהודעה נודע לי על אוסף של ציורי אמנות שנגזלו מסביי בזמן מלחמת העולם השנייה. כך יצאתי למסע אחר היצירות האבודות של סביי, כשאני מלווה בעורך דין שלחם בוורמאכט, בתמימות ובנחישות שהצדק ינצח. הצטרף אלי למסע רוברטו גרץ, שלסבו היה אוסף של 250 יצירות אמנות". זהו מסע של חיפוש קדימה ואחורה בזמן, שבו נחשפים הצופים אל עולם האמנות שבו פעלו סבינו ואל עולם האמנות כיום שהוא רווי מאבקים וניסיונות שליטה. העבר שנגלה מאפיל על כל יצירת אמנות. 

בימוי: מולי לנדסמן. 75 דקות. עברית, אנגלית, גרמנית וספרדית, תרגום לאנגלית ולעברית. 

תחרות קולנוע ישראלי קצר 

19 סרטים קצרים, מתוכם שישה סרטי סטודנטים, ישתתפו השנה בתחרות לסרט סטודנטים קצר ובתחרות לסרט עצמאי קצר. הסרט הזוכה בתחרות הישראלית הקצרה בקטגוריית הסרט העצמאי העלילתי הקצר יוקרן בפני חברי האקדמיה האמריקאית ויתמודד על מקום ברשימת המועמדים הסופית של האוסקר לסרטים קצרים.  

הקרנת בכורה

הקרנת בכורה של הפרק הראשון מתוך "אינתיפאדה" – סדרה של ארבעה פרקים שתשודר בכאן 11. הבמאים בן שני ושי להב, שניהם לוחמים באינתיפאדה הראשונה, חוזרים אל המלחמה, ובאמצעות יומנים, מכתבים ועדויות של חיילים מספרים את הסיפור של האינתיפאדה – החל מפריצתה שתפסה את צה"ל ואת הדרג המדיני מופתעים ולא מוכנים, דרך הכאוס שהוביל להפעלה חריגה של אלימות צבאית, ההתעשתות הישראלית והקמת יחידות המסתערבים הראשונות, ועד לפיגועים בתוך הקו הירוק. 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר