המעון בקרית אליעזר
המעון בקרית אליעזר

בית המשפט דחה את הבקשה להפעלת המעון

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה בטינה טאובר דחתה את בקשתן של 15 עותרות להוציא צו ביניים נגד עיריית חיפה שיורה לה לא לשנות את ייעודו של המעון בשכונת קרית אליעזר ולהמשיך להפעיל את המעון. הסיבה: סיכוייה של העתירה להתקבל הם נמוכים

פורסם בתאריך: 26.8.19 07:54

בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים דחה היום (ראשון) את הבקשה למתן צווי ביניים בנוגע להפעלת המעון לילדים בגילאים 3-0 ברחוב צה"ל 14 בקרית אליעזר. כמו כן פסק בית המשפט כי על 15 העותרות לשלם לעיריית חיפה ולראש העיר עינת קליש רותם הוצאות מופחתות בסך של 5,000 שקל.

כזכור, העותרות שאותן ייצג עו"ד אביעד ויסולי פנו לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית דין לעניינים מינהליים בעתירה דחופה נגד עיריית חיפה וראש העיר עינת קליש רותם, וביקשו ממנו לתת צו ביניים, צו על תנאי וצו מוחלט המורה לעירייה ולראש העיר להימנע משינוי הייעוד, התפקיד והמבנה של המעון. כמו כן ביקשו העותרים צו ביניים, צו על תנאי וצו מוחלט המורה לעירייה ולראש העיר להמשיך להפעיל את המעון כמעון מסובסד באמצעות חברה מסוימת או כל מפעיל מאושר אחר, וצו על תנאי וצו מוחלט המורה להן להימנע מ"להפלות לרעה את תושבי שכונת קרית אליעזר בכל הנוגע לפתיחת גני חינוך מיוחד בה, מעל ומעבר לצורכי השכונה וסביבתה, בעוד שהעירייה נמנעת לחלוטין מפתיחת גני חינוך מיוחד בשכונות הכרמל".

בהחלטתה לדחות את הבקשה כתבה השופטת בטינה טאובר: "מעיון בעתירה ובבקשה שהוגשה על ידי העותרות עולה כי העותרות היו מודעות מ-17 בפברואר 2019 כי המעון המופעל בנכס ייסגר בתום שנת הלימודים ולא יופעל יותר. משהעתירה הוגשה ב-13 באוגוסט 2019 ועם סגירת הפעוטון כחצי שנה מהמועד שבו נודע לעותרות על סגירתו, ולאחר שהעירייה עומדת לפתוח במקום גן לילדי החינוך המיוחד וכן גן ילדים לילדי שכונת האיצטדיון, ניצבת בפני העותרות משוכה משמעותית בדמות טענת השיהוי".

עוד כתבה השופטת כי "העותרות העלו שלושה פגמים עיקריים בהחלטת העירייה להורות על סגירת הפעוטון: ראשית נטען על ידן כי ההחלטה לא התקבלה בסמכות שכן לא נעשתה על ידי ראש העיר או מועצת העיר, לא נתנה לעותרות זכות שימוע, וההחלטה נגועה באפליה דתית. הגם שנטען על ידי העותרות כי ההחלטה בדבר סגירת הפעוטון ניתנה שלא בסמכות, לא הובאה על ידיהן אסמכתא שממנה ניתן ללמוד כי נדרשת החלטת גורמים אלה לצורך סגירתו או פתיחתו של גן ילדים או פעוטון. משבנסיבות ענייננו עולה כי ההחלטה נשוא העתירה התקבלה על ידי ועדת החינוך של העירייה, ספק אם יעלה בידי העותרות לבסס את הטענה כי ועדת החינוך לא היתה מוסמכת לקבל את ההחלטה בכל הנוגע לפעוטון".

 

 

השופטת קבעה עוד כי "ספק אם יעלה בידי העותרות לבסס את הטענה כי בכל הנוגע לסוגיה שבמחלוקת קיימת חובת שימוע. בכל הנוגע לטענה ולפיה החלטת העירייה לא נעשתה מטעמים עניינים אלא מחמת אפליה דתית יהיה על העותרות להתמודד עם כמה עובדות. ראשית, טענות העירייה כי סגירת המעון נבעה ממיעוט נרשמים אינה יכולה להיות שנויה במחלוקת. בשנת הלימודים תשע"ט היו רשומים במעון 27 פעוטות בלבד – מספר זעום ביחס למספר הפעוטות שאותו הנכס ערוך לקלוט… שנית, יהיה על העותרות להתמודד עם טענת העירייה כי ההחלטה לסגור את המעון בשל מיעוט ילדים ולפתוח גן משולב הכולל מסגרת לילדי חינוך מיוחד וגן רגיל לילדים בגילאים 3 ומעלה, הזכאים לגנים במסגרת חוק לימוד חובה, היא עניינית ואינה נגועה באינטרסים זרים. ולבסוף, יהיה על העותרות להתמודד עם טענת העירייה כי עצם העובדה שהעותרות פעלו להשיג סמל מעון זמני אינו מקנה לחברת אדם חינוך בע"מ זיקה או זכות לקבלת חזקה בנכס. לנוכח כל האמור לעיל לא ניתן לקבוע כי סיכויי העתירה הם גבוהים או גבוהים עד כדי כך שיש במאזן הנוחות כדי לסגת מפניהם".

בסיום החלטתה כתבה השופטת כי "לאור כל האמור ובהינתן שסיכויי העתירה אינם גבוהים ומאזן הנוחות אינו נוטה לטובת העותרות, אין מקום להיעתר לבקשה למתן צווי ביניים, ובקשת העותרות דינה להידחות".

עו"ד ויסולי מסר בתגובה: "ההחלטה מתבססת על עובדות מופרכות, כאילו ועדת החינוך של העירייה קיבלה את ההחלטה לסגור את המעון ואין מפעיל חדש שיפעיל אותו. ועדת החינוך לא קיבלה החלטה כזו, ויש מפעיל – אדם חינוך בע"מ – עם אישור ממשרד הרווחה. על כן נגיש ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "פסיקת בית המשפט מדברת בעד עצמה. בית המשפט קיבל את עמדת העירייה, ולפיה חובתה של מערכת החינוך בעיריית חיפה היא בראש ובראשונה להעניק מסגרות חינוך הולמות לילדים מעל גיל 3 בהתאם לחוק לימוד חובה. בנכס ברחוב צה"ל 14 עתידים להיפתח גן תקשורתי וגנים עירוניים שיענו על צרכיה של שכונת קרית אליעזר ובהלימה לאכלוס שכונת האיצטדיון. העירייה מייחסת חשיבות רבה גם להרחבת ההיצע של מעונות יום שאינם כלולים בחוק לימוד חובה, אך לנוכח מיעוט הפעוטות שהיו רשומים במעון ולנוכח הצרכים הדחופים בפתיחת גני ילדים קבע בית המשפט כי החלטת העירייה היא תקינה, עניינית וראויה ואין מקום להתערב בה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר