ד"ר יוסי בן דב ומנדי רבינוביץ' (צילום: רמי שלוש)
ד"ר יוסי בן דב ומנדי רבינוביץ' (צילום: רמי שלוש)

הרצאת מנכ"ל "בצלם" בריאלי: לא יינקטו צעדים נגד מנהלי בית הספר

פרשת השתתפותו של מנכ"ל "בצלם", חגי אלעד, ביום עיון בריאלי, שעוררה סערה, הסתיימה בקול ענות חלושה, כשמשרד החינוך הודיע למנהלים כי לא ינקוט נגדם בצעדים משפטיים. האגודה לזכויות האזרח: "אין כל מניעה להזמין ארגוני זכויות אדם לבית הספר, גם את ארגון 'בצלם', וכן, גם את 'שוברים שתיקה'"

פורסם בתאריך: 15.7.21 11:17

משרד החינוך לא ינקוט בצעדים משמעתיים נגד מנהלי הריאלי בעקבות הרצאתו של מנכ"ל ארגון "בצלם", חגי אלעד, ביום עיון של בית הספר. כך עולה ממכתבו של מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, עמית אדרי, להנהלת בית הספר. בכך מסתיימת לה בקול ענות חלושה הפרשה שעוררה הדים רבים, הן במישור המקומי והן בארצי.

תזכורת: בינואר האחרון הוזמנו מנכ"ל בית הספר, ד"ר יוסי בן דב, ומנהל בית בירם, מנדי רבינוביץ',

לשימוע אצל מנכ"ל משרד החינוך לשעבר אדרי, לאחר שבחרו לפעול בניגוד להנחיות המפורשות של שר החינוך לשעבר יואב גלנט ומנהל מחוז חיפה ד"ר סער הראל, שאסרו עליהם להכניס לבית הספר ארגונים הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי או באופן המבזה את חיילי צה"ל.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", הריאלי ביקש לקיים יום עיון לתלמידי שכבת כיתות י"ב לציון יום זכויות האדם, ובין המשתתפים היה מנכ"ל "בצלם", חגי אלעד. בעקבות פניות של ארגון "בצלמו" ושל חברי כנסת לשר החינוך, שלח השר גלנט למנכ"ל המשרד דאז אדרי מכתב שבו הורה לו "לאסור על כניסתם לבתי הספר של ארגונים שפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, ובכלל זה כינויה של מדינת ישראל בכינויי גנאי שקריים או באמירות נגד היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית, או פעולה נגד חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או פעולות המיועדות לפגוע בחיילי צה"ל או לבזות אותם בעת או לאחר שירותם. ארגון המכנה את מדינת ישראל 'מדינת אפרטהייד' לא תתאפשר כניסתו למוסד חינוכי במדינת ישראל. אבקש את פעולתכם המיידית והנחרצת בנושא".

יום לאחר שאדרי זימן לשימוע את שני המנהלים, חשף "כלבו – חיפה והקריות", כי על השתתפותו של אלעד ביום העיון לציון זכויות האדם הוחלט כמה חודשים לפני המפגש, הן על ידי התלמידים והן על ידי חבר הנאמנים של בית הספר, הוועד המנהל והנהלת המוסד החינוכי.

השימוע התקיים שמונה ימים לאחר פיצוץ הפרשה ועוד לפני קיומו, התקיימה בבית בירם הפגנת תמיכה בבן דב וברבינוביץ', בהשתתפות כמה עשרות מורים, הורים ובוגרים של בית הספר. הפגנה מצומצמת התקיימה גם ברחבת הכניסה של בניין משרד החינוך בתל אביב, ובה השתתפו אנשי חינוך ופעילים מהפגנות בלפור.

השימוע הסתיים לאחר כמה שעות, אך מסקנותיו אמורות היו להתפרסם במועד אחר, וזאת לפי דרישתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי) עו"ד רז נזרי.

במענה לפנייתה של האגודה לזכויות האזרח בשאלת סמכותו של מנכ"ל משרד החינוך להזמין את מנהלי הריאלי לשימוע, הודיע נזרי, כי אין בסיס משפטי להורות למנכ"ל להימנע מקיום השימוע, אך ציין כי לא תתקבל כל החלטה בעניין לפני שהנושא ילובן עם משרד היועץ המשפטי.

מהריאלי נמסר אז: "בית הספר פועל מיום הקמתו כבר יותר מ-100 שנים רק על פי חוק וימשיך לפעול כך. תמיד עבדנו בשיתוף פעולה ובהערכה הדדית מול משרד החינוך, ובכוונתנו להמשיך בכך. בפגישה ענינו על כל השאלות של נציגי המשרד. אנו משוכנעים כי התפיסה החינוכית הפלורליסטית, שכוללת חשיפה למגוון הדעות בחברה הישראלית ולתרבות המחלוקת היא הראויה, ונמשיך לחנך את תלמידנו לאורה".

 

 

שלשום (שלישי) הגיע לבית הספר מכתבו של אדרי, שנכתב ביום בו סיים את תפקידו, ובו נאמר, כי "אין הוכחה מספקת לקיומה של השפעה מזיקה" של מנהל ומנכ"ל הריאלי על התלמידים וכי "התמונה הכוללת שעלתה מהשימוע היא שככלל נעשית בבית הספר עבודה חינוכית מבורכת". אדרי מתייחס במכתבו גם להנחיה הגורפת של שר החינוך לאסור כניסתם לבתי ספר של ארגונים המפנים כלפי ישראל כינויי גנאי שקריים ונוקטים פעולה נגד צה"ל. "בחירתכם לקיים את הכנס על אף הנחיות ברורות ראויה לגינוי", כתב אדרי והוסיף כי בית הספר "ילווה פדגוגית על ידי הפיקוח בתוכניות החינוכיות שהוא מוביל". למעשה, בכך הסתיים השימוע של אדרי למנהלים.

בעקבות מכתבו של מנכ"ל משרד החינוך, פנתה אתמול (רביעי) האגודה לזכויות האזרח בישראל ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שיבהיר למשרד החינוך כי אין יסוד חוקי להתנהלות זו של "ליווי פדגוגי" וינחה את המשרד בדבר חובתם של בתי הספר לקיים דיונים בנושאים שנויים במחלוקת ולהנחיל חינוך ביקורתי ופלורליסטי, תוך הבאה של מגוון דעות וחשוב מכל, ללא מורא.

"רק עתה, לאחר שגלנט ואדרי עזבו את המשרד, יצא האוויר מהבלון: בית הספר הריאלי קיבל מכתב המודיע על סגירת הבדיקה בנושא, מבלי שינקטו צעדים נגדו או נגד מנהליו. חשוב לנו להבהיר לכל מי שרוצה להשתיק את אנשי ונשות החינוך: הניסיון להטיל מורא על מורים באמצעות 'עונש' של 'ליווי פדגוגי' הוא חסר כל הצדקה חוקית או חינוכית. אין כל מניעה להזמין ארגוני זכויות אדם לבית הספר, גם את ארגון 'בצלם', וכן, גם את 'שוברים שתיקה'", לשון הפנייה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. דניאל

    שיזמינו את בן גביר. מדינה שמנוהלת שנים על ידי שמאל הזוי

  2. הצביעות חוגגת

    אה לפתע אין כל מניע להכניס הסתה נגד המדינה חד צדדית ופוליטית?
    אוקיי, אז גם את הארגונים של הימין – למשל בצדק, וגם את אם תרצו.
    מעניין למה כשזה מגיע לארגוני זכויות של הימין, העמותה "האגודה לזכויותה אזרח" מיד עותרת ומנסה למנוע מהם להרצות?

  3. אילנה א'

    ליווי פדגוגי ?
    לסין דמינו ?
    לכתות דתיות וחילוניות למיניהן ?

  4. איש

    על מערכת החינוך לחשוף ולחנך, לא לצנזר ולטמטם, כן ירבו ההרצאות!

  5. ראינו את ההסתה בשובר חומות.

    מדובר בארגונים במימון מדינות זרות שלא מקבלים מימון אם הם לא מייצרים הסתה בתוך המדינה וכלפי העולם נגד ישראל. זה מקור המימון שלהם
    הבעיה אינה הרצאה בבית ספר כזה או אחר אלא עצם העובדה שארגוני הסתה כאלה מורשים לפעול בישראל.
    נקוה שרה"מ בנט חפעל להוציא אותם מחוץ לחוק.

  6. רינה

    כי הסימטריה מדומה. יש ישר ומכבד ומפיק לקח היסטורי ויש ההיפך.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר