רחוב שמחה גולן
רחוב שמחה גולן

הכינו גופכם לים

והשבוע: דרך שמחה גולן

פורסם בתאריך: 16.6.18 09:11

היסטוריה: שמחה גולן (1964-1899) היה פעיל ציבור וממנהלי סולל בונה. הוא נולד בליטא, ובצעירותו עבר עם משפחתו לאוקראינה, שם היה פעיל בתנועת צעירי ציון ובהחלוץ. בשנת 1922 עלה גולן ארצה ועבד בבניין בתל אביב, וכעבור חמש שנים עבר לחיפה ועבד בחברת סולל בונה. בשנת 1958 הוא התמנה למנהל עבודות החוץ והנמלים של החברה, ובזכותו התרחבו פעילויותיה באסיה ובאפריקה. פעילותו הציבורית התמקדה בכל התחומים של תנועת העבודה: הוא היה חבר הוועד הפועל של ההסתדרות, חבר מועצת המנהלים של בנק הפועלים, חבר המוסדות העליונים של מפא”י, חבר מועצת פועלי חיפה ועוד.

אימוני קיץ: אימון בבריכה או בים משפר את הכושר האירובי, מחזק את השרירים ואת הקואורדינציה, ומגביר את ההוצאה הקלורית. ברמה הבריאותית הוא מונע תחלואה (מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, עודף שומנים בדם, בריאות העצם ועוד), וברמת החוויה התחושתית הוא מספק דימוי גוף חיובי, חיטוב ועיצוב, אנרגטיות, מצב רוח ורוגע. אצל רוב האנשים ביצוע פעילות גופנית היא הדרך להשגת המטרה, אך יש גם מי שנרתע ממנה. שתיים מהסיבות המרכזיות לרתיעה הן חוסר הנאה והיעדר הכוונה. תוכנית שלא הותאמה באופן אישי למסגרת הזמן של המתאמן או ליכולתו האישית עלולה להיכשל ולא להניב את התוצאות המיוחלות.

ככל שבוצעו יותר ניסיונות כושלים להיכנס למסגרת ספורטיבית, הסיכוי להתחיל בה פעם נוספת פוחת. אז כשמחליטים (שוב) להתחיל בפעילות, והפעם גם להתמיד, חשוב שהיא תהיה הדרגתית, מהנה אך גם מאתגרת, כזו שתוכל לענות על מטרות האימון. אחת מהפעילויות המהנות היא אימון במים, וזאת ללא הזעה ועם הרבה הנאה וסיפוק.

יתרונותיה של הפעילות הגופנית במים נובעים ישירות מתכונותיהם הייחודיות – למים יש צפיפות גבוהה (פי 1,000 מאוויר), ולכן הם מייצרים התנגדות גבוהה המקשה על ההתקדמות ומחייבת השקעת אנרגיה. אנשים עם משקל יתר אשר מתקשים לשאת את משקל גופם לאורך זמן על מסילה או מי שסובלים מבעיות מפרקים עשויים ליהנות מכוח העילוי (הציפה) של המים בעת ביצוע הפעילות, ולבצע מאמץ בקלות רבה יותר בהשוואה לזה המבוצע ביבשה, וכתוצאה מכך לרזות מהר יותר. נוסף על כך, הפעילות במים מסייעת לתחושת רפיון ונינוחות ולתרגול טוב של מערכת הנשימה, ולכן היא מומלצת לאנשים שסובלים מטונוס שריר מוגבר ומאסתמה.

פעילות גופנית במים היא אפקטיבית ביותר גם למי שמבצעים פעילות באופן קבוע בחדר הכושר ובסטודיו, שכן שילוב של שחייה במערך האימונים הכולל מפעיל קבוצות שרירים נוספות שלא מקבלות התייחסות מספקת באימון הרגיל, מפחית מהעומסים על מפרקי הגוף (במיוחד פלג גוף תחתון) ויוצר גיוון משמעותי באימון.

למי שמבצע פעילות על בסיס יומיומי מומלץ לשלב פעילות בבריכה כאימון התאוששות במטרה לשמר את ההוצאה האנרגטית, אך גם לאפשר למערכות הגוף לשקם את עצמן ממערך האימונים הכולל. כך למעשה ניתן להפחית את השחיקה המנטלית או הגופנית ולהבטיח המשך אימון אפקטיבי ובטוח לאורך זמן.

 

 

ווייז: נחנה את הרכב סמוך לחלקה העליון של דרך שמחה גולן.

האימון: אורך המסלול הוא 1,320 מטר, ואנחנו נבצע אותו ארבע פעמים הלוך וחזור, ובסך הכל 10,560 מטר. לצורך חימום נרוץ בריצה קלה את הרחוב מחלקו העליון ועד לחלקו התחתון. באימון עצמו נרוץ מחלקו התחתון לחלקו העליון ונשים דגש על טכניקת ריצה בעלייה. חשוב לזכור שהמסלול מתחיל בשטח מישורי ואז עובר לעלייה, ולכן יש לווסת את הכוח.

פעם ראשונה: נרוץ חזק בעלייה ונלך בירידה. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שנייה: נרוץ חזק בעלייה ובריצה קלילה בירידה. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שלישית: נרוץ חזק בעלייה ונרוץ בקצב בינוני בירידה. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם רביעית: נרוץ חזק בעלייה ונרוץ בריצה מהירה בירידה.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

 

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר