רחוב פבזנר
רחוב פבזנר

כלים בסיסיים לירידה במשקל (חלק ד’)

והשבוע: רחוב פבזנר

פורסם בתאריך: 13.10.18 20:51

היסטוריה: שמואל יוסף פבזנר (1930-1879) היה פעיל ציבור וסופר, מחלוצי המהנדסים והתעשיינים בארץ ומבוני חיפה העברית. הוא נולד ברוסיה, למד הנדסה בברלין והיה צעיר צירי הקונגרס הציוני הראשון. פבזנר עלה ארצה בשנת 1905, וכעבור ארבע שנים ייסד ביחד עם חבריו נחום וילבוש, טוביה דוניה ושמואל איצקוביץ את בית החרושת עתיד לתעשיית שמן וסבון. הוא היה יו”ר ועד שכונת הדר הכרמל וממקימי מוסדות חשובים בעיר, ובהם הטכניון, בית הספר הריאלי והמרכז המסחרי הראשון בהדר. בגן בנימין בהדר ניצבת אנדרטה לזכרו של פבזנר. בחלקו העליון של הגן שכן בעבר בית ועד שכונת הדר הכרמל ששימש גם מרכז תרבותי. הבניין נהרס ובמקומו נבנה התיאטרון העירוני.

מיתוסים מוטעים: לאחר שעסקנו במאזן הקלורי, במקורות האנרגיה ובהתמודדות עם ירידה במשקל, קבלו עשרה מיתוסים שאינם נכונים בכל הקשור לירידה במשקל או להשפעה על ירידה במשקל.

1. אירובי בצום. פעילות אירובית בצום אינה משפיעה בצורה טובה יותר על הירידה במשקל מאשר פעילות אירובית שלא בצום. הייתי אפילו אומר שיש חיסרון. אם אתם מכריחים את עצמכם לבצע את זה בגלל שאתם חושבים שיש בכך יתרון כלשהו לשיפור הרכב הגוף, הייתי מציע לכם להפסיק. בשורה התחתונה: אוהבים לעשות אירובי בצום? לכו על זה, אבל אל תצפו לתוצאות טובות יותר.

2. אינסולין. טענה שנשמעת כבר שנים היא שעלינו לשלוט ברמות האינסולין שלנו (באמצעות הפחתה של צריכת פחמימות) על מנת לרדת במשקל או לרדת יותר במשקל. מחקרים שונים הוכיחו שאין בטענה הזאת יותר מדי, ולכן בחירה בדיאטה שמורכבת מפחות או מיותר פחמימות תניב ככל הנראה תוצאה זהה.

3. מספר הארוחות. אין כל הוכחה לכך שמספר רב של ארוחות ביום מניב יתרון מטבולי כלשהו. בחירת מספר הארוחות היא תלוית ניסיון אישי ותחושה אישית.

4. אכילה בלילה. לאכילה בלילה אין שום השפעה, ואתם לא תאגרו יותר שומן כי פעילות המטבוליזם שלכם יורדת. בכל מקרה, אכילת חלבון לפני השינה היא אפילו מומלצת.

5. סוכר. שיהיה ברור – אתם תרדו במשקל גם אם יש לכם סוכר בתפריט. אמנם מומלץ להגביל בכמות הסוכר, אבל הוא לא ימנע מכם לרדת במשקל אם תהיו בגירעון קלורי. יתרה מכך – גם גירעון קלורי מג’אנק פוד יגרום לירידה במשקל (לא שהייתי ממליץ על זה, אבל בגלל אספקטים אחרים).

6. קורטיזול. קורטיזול הוא הורמון סטרס שמקושר להשמנה בזמן חשיפה כרונית. קורטיזול לא יגרום לכם לאגור שומן ככה סתם אם אתם נמצאים בגירעון קלורי.

7. אינדקס גליקמי. לרוב האנשים אין שום צורך במעקב אחרי האינדקס הגליקמי. קצב השינויים ברמות הגלוקוז בדם אינו משנה למהלך הדיאטה.

8. ארוחת בוקר. לאכול ארוחת בוקר זה אחלה אם זה מסתדר לכם בחיים, וזה גם ממש בסדר לא לאכול ארוחת בוקר. לא יקרה לכם שום דבר חריג, ובטח שלא תשמינו.

9. שורפי שומן. שורפי השומן החוקיים לא עושים כמעט כלום. אין שום צורך לקחת אותם, ולחלקם יש אפילו תופעות לוואי לא נעימות עד מסוכנות.

10. חלב, פירות, עגבניות וכו’. אם זה מסתדר לכם מבחינת כמות הקלוריות ואתם אוהבים את זה, אין שום בעיה לצרוך את זה. אין לחלב תכונות משמינות חריגות או כאלה שמונעות ירידה במשקל, וכך גם לגבי עגבניות או פירות.

לסיכום, כמו כל דבר בחיים, לכל אדם חשוב למצוא את הדרך הנכונה לירידה במשקל. צריך לקחת בחשבון לא רק את המאזן הקלורי, אלא ברמה הוליסטית יש לתת חשיבות לנושאים כמו שינה, סוג עבודה, מצב משפחתי, גיל הילדים ומעל לכל – האופי של כל אחד. יש אנשים שהם חזקים מבחינה מנטלית ויש אנשים שפחות, ולכן עליכם להיות מודעים לעצמכם. זכרו שרומא לא נבנתה ביום אחד. באים אלי מתאמנים שעלו 30-20 ק”ג לאורך תקופה של חמש-עשר שנים, וכעת הם רוצים לרדת במשקל 30-20 ק”ג תוך שנה. יש לזכור שסבלנות והתמדה לאורך השנים הן משמעותיות הרבה יותר מתוצאה מהירה ולאחריה חוסר התמדה.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב פבזנר בהדר.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 600 מטר. זהו רחוב מישורי, ולכן נעבוד באימון זה על סיבולת אנאירובית. נרוץ את הרחוב ארבע פעמים הלוך וחזור, ובסך הכל 4.8 ק”מ. לצורך חימום נרוץ את הרחוב הלוך וחזור בקצב קל מאוד כדי להעלות את הדופק, ולאחר מכן נבצע מתיחות דינמיות לשרירי הרגליים.

פעם ראשונה: בהלוך נרוץ בקצב קל-בינוני (70-60 אחוז מהדופק המקסימלי), ובסיום ננוח במשך שתי דקות. בחזור נרוץ באותו הקצב, ובסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שנייה: בהלוך נרוץ בקצב בינוני-גבוה (85-80 אחוז מהדופק המקסימלי), ובסיום ננוח במשך שלוש דקות. בחזור נרוץ באותו הקצב, ובסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעמים שלישית ורביעית: בהלוך נרוץ בקצב גבוה-גבוה מאוד (95-90 אחוז מהדופק המקסימלי), ובסיום ננוח במשך ארבע דקות. בחזור נרוץ באותו הקצב, ובסיום ננוח במשך ארבע דקות.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר