תרגיל מס' 7
תרגיל מס' 7

כל מה שרציתם לדעת על הגב התחתון (חלק ג‘)

פורסם בתאריך: 31.5.20 13:21

תסמינים של כאבי גב תחתון: התסמין המרכזי בכאבי גב הוא – כצפוי – כאב או חוסר נוחות. הבעיה יכולה להתבטא בצורות שונות – החל בתחושה עמומה ודיפוזית ועד לכאב חד וממוקד. הכאב יכול להופיע לאחר הרמה של משא כבד, כיפוף, סיבוב של הגב ולעתים אף ללא אירוע מקדים או כמה ימים לאחריו. ייתכן שהכאב יקרין לעכוז או לרגל, ומצב הנקרא רדיקולופתיה. משך הכאב מגדיר אם מדובר בכאב חריף (עד 6 שבועות), בכאב תת חריף (בין שישה ל־12 שבועות) או בכאב כרוני (יותר מ־12 שבועות).

מתי כאב גב אינו רק כאב גב: עוצמת הכאב אינה מצביעה בהכרח על חומרת הבעיה. ברובם המכריע של המקרים, כאבי גב אינם מצביעים על בעיה חמורה ואינם מהווים סיבה לדאגה. עם זאת, יש כמה תסמינים שמחייבים פנייה דחופה אל הרופא – חסר נוירולוגי כמו חולשה פתאומית בגפה התחתונה, ירידה תחושתית פתאומית, אובדן שליטה על סוגרים או קושי במתן שתן. גם חום וצמרמורות שמופיעים ביחד עם כאב גב מחייבים פנייה לרופא, וכך גם כאבי גב שמופיעים כאשר ידוע על גידול או על ירידה משמעותית במשקל שלא כתוצאה מדיאטה.

טיפול בכאבי גב תחתון: ככלל, ההמלצה בכאבי גב תחתון, למעט במקרים שבהם הכאב אינו מאפשר תנועה, היא לחזור לפעילות מהר ככל שניתן, כלומר ככל שהכאב מתיר. המטרה המרכזית היא לא לתת למערכת השרירית להתנוון ולהתקבע בתבניות של כאב והימנעות. יש פעילויות שונות אשר מומלצות במקרה כזה, כאשר הליכה היא המומלצת ביותר.

פעמים רבות החזרה לפעילות היא מאתגרת בשל הכאב הכרוך בכך ובשל הצורך להקדיש לכך זמן מיוחד בעידן שבו כולנו עסוקים וטרודים. תרגילי יציבה נותנים מענה לצורך זה – לאפשר תרגול של השליטה השרירית במפרק ואיזון העומסים בגב בסביבתו הטבעית של המטופל ובפעולותיו היומיומיות, ללא צורך להקדיש זמן מיוחד לתרגול. שיפור היציבה מכוון אישית למטופל באופן שיאפשר זאת – היחידות הביומכניות בתחתית כף הרגל מכוונות בצורה שתוריד עומסים מהאזור הכאוב בגב ותאפשר לגב ולאגן לעבוד בצורה מאוזנת. קמירות היחידות הביומכניות נבחרת בצורה שתיצור הפרעה קלה ולא מורגשת במהלך כל שלבי הדריכה – הפרעה שחוזרת על עצמה בכל צעד שאותו מבצע המטופל.

גופנו הוא שרשרת תנועתית, וכל הפרעה המתחילה בכף הרגל עולה כמו גל במעלה מפרקי הרגל, האגן והחוליות אל עמוד השדרה המותני ואל עמוד השדרה הגבי, עד לצוואר. כך, בכל צעד מבוצע תרגול של השרירים המייצבים בגב ובאגן. במהלך זמן קצר, בלי שהדבר מורגש, הגוף מבצע אלפי תרגולים של השרירים המייצבים בעומסים מופחתים, והדבר מאפשר לשרירים המייצבים לחזור לתפקודם ומביא לירידה בכאב הגב ולשיפור בתפקוד.

 

 

תרגילים להקלה על כאבי גב תחתון: בשבועיים הקודמים הצגנו בפניכם את תרגילים מס’ 6-1, והפעם נציג שלושה תרגילים נוספים.

תרגיל מס' 7: hamstring stretch על כיסא. שבו עם הישבן בקדמת הכיסא, כאשר רגל ימין מתוחה לפנים, כף הרגל בפלקס וכפות הידיים מונחות על רגל שמאל. הזדקפו עם הגב, ובנשיפה בצעו כפיפה קדימה של הגב תוך שמירה על עמוד שדרה ארוך. הישארו במתיחה בין חמש לעשר שניות ועלו לעמידת המוצא. בצעו את התרגיל חמש פעמים בכל רגל.

תרגיל מס' 8: hamstring stretch עם גומייה. שכבו על הגב, כאשר רגל שמאל כפופה ומונחת על הרצפה, וכף רגל ימין בתוך הגומייה (עם החלק של כרית כף הרגל. אחזו את הגומייה בידיים, השאירו מרפקים על הרצפה ושמרו על כתפיים רפויות. בנשיפה מתחו את הרגל מעלה ככל שניתן (אל תגיעו למצב של כאב בלתי נסבל – יש לעבוד בטווחים המרגישים לנו מתאימים). הישארו במתיחה בין חמש לעשר שניות. בצעו את התרגיל שלוש פעמים בכל רגל.

 

תרגיל מס' 8

תרגיל מס' 8

 

תרגיל מס' 9: piriformis stretch. שכבו על הגב והניחו את כף רגל ימין על ירך שמאל. בנשיפה משכו בעדינות את ירך שמאל אליכם והישארו במתיחה בין חמש לעשר שניות (ניתן להיעזר בגומייה מתחת לירך שמאל). בצעו את התרגיל שלוש פעמים בכל רגל.

 

תרגיל מס' 9

תרגיל מס' 9

 

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר