תרגיל מס' 2
תרגיל מס' 2

מרפק טניס – Tennis Elbow (חלק א’)

פורסם בתאריך: 26.7.20 08:24

מרפק טניס (Tennis Elbow) הוא מונח שגוי ומטעה משום שברוב המקרים הוא אינו נגרם על ידי משחק טניס. הבעיה אינה מה אתם עושים עם המרפק (למרות שהכאב הוא במרפק) אלא מה אתם עושה עם שורש היד ועם האצבעות. המושג הרפואי הוא Lateral Epicondilitis שהוא אמנם מדויק יותר אך עדיין מטעה. הבנת המחלה על ידי החולה היא חשובה ביותר שכן יש ביכולתו לטפל בבעיה באמצעות שינוי בהרגלי השימוש ביד. בדרך זו, בין 70 ל־80 אחוז מהמקרים ניתנים לריפוי בלי התערבות ניתוחית.

מהו מרפק טניס? מרפק טניס הוא מצב של דלקת (זו הסיבה שהמושג הרפואי מסתיים ב-itis שמשמעותו היא דלקת) בגידים. הדלקת נובעת מקרע במוצא הגידים המיישרים של שורש כף היד והאצבעות, אשר ממוקם בצדו החיצוני של המרפק (Lateral Epicondyle).
הגידים המיישרים מרימים את שורש היד ואת האצבעות ומפעילים את השרירים. שרירים אלה מתכווצים כשאנחנו קומצים את האגרוף בחוזקה (נסו לקמוץ אגרוף בשני מצבים – כאשר שורש היד מכופף וכאשר שורש היד מיושר – באיזה מצב הקמיצה היא חזקה יותר?).

השריר שהוא הפגוע ברוב המקרים קרוי בלטינית Extensor Carpi Radialis Brevis (ובקיצור ECRB) ומכונה בעברית השריר הקצר שמיישר את שורש היד. כיווץ חזק של השרירים המיישרים עלול לגרום לכאב במקום שבו השרירים יוצאים מתוך העצם או לאורך השרירים עצמם.

הכאב מוחמר על ידי אחיזה חזקה והרמת חפץ כאשר כף היד מופנית כלפי מטה (מנח שקרוי בשפה הרפואית פרונציה). הכאב הוא חד יותר בזמן פעולת ההרמה או לאחר עבודה ממושכת ומאומצת של היד. תיתכן נפיחות מקומית אך זו מינימלית בדרך כלל. במקרים חריפים, הרמה ואחיזה קלים ביותר גורמים לכאב. השם מרפק טניס נובע מכך ששחקני מחבט (לרוב, מתחילים שבהם) משתמשים בטכניקה לא נכונה בזמן המשחק ומפתחים את התסמונת. שחקנים אלה סבורים שמכת גב היד (Backhand) צריכה להתבצע על ידי יישור של שורש היד, אך המנוסים יותר יודעים ששרירי הכתף הם חזקים בהרבה יותר משרירי האמה, ולכן הם משתמשים בשרירים אלה לביצוע המכה.

כאב בצד הפנימי של המרפק (Golfer’s Elbow או Medial Epicondilitis) הוא מצב דומה אשר פוגע במוצא השרירים המכופפים בצד הפנימי של המרפק. זוהי בעיה שכיחה אצל בני אדם בשנות ה-30 ובתחילת שנות ה-40 לחייהם.

הגורמים למרפק טניס: למרות שהתסמונת יכולה להופיע ללא סיבה ברורה לעין, ברוב המקרים היא מופיעה לאחר שימוש נמרץ ומאומץ באמה וביד בפעילויות שהמבצע אינו רגיל אליהן. הפעולות יכולות להיות למשל שימוש במברג או שטיפת רצפה. התופעה יכולה להופיע גם אצל אנשים שמגבירים את רמת פעילותם אשר דורשת יישור של שורש היד ו/או קמיצה חזקה של האגרוף.

אזור המוצא המשותף של השרירים מהעצם בנוי מרקמה חיבורית קשה אשר משתפשפת בעצם. היא אינה נמתחת ואינה מסוגלת להכיל התנפחות כלשהי. אם הרקמה מגורה על ידי פעילות פתאומית או פעילות יתר, הלחץ בינה לבין העצם עולה ומנתק את אספקת הדם לסיבי השריר. הגידים מתחככים על העצם, וסיבי השריר נדחסים בין שני המבנים הנוקשים הללו כדוגמת מפצח אגוזים. הדבר גורם לכאב רב. כאשר סיבי השריר נקרעים ואתם ממשיכים להפעיל את היד מבלי לתת לרקמה מנוחה מספקת, הם אינם יכולים להחלים או שזמן ההחלמה עלול להימשך תקופה ארוכה מאוד (חודשים רבים עד שנתיים).

אמנם הריפוי האיטי נובע מירידה באספקת הדם למקום הפגוע אך גם משום שסיבי הגיד/השריר ממשיכים להימתח ולהיקרע בזמן הפעלת המרפק. אם לא תשנו את הדרך שבה אתם מפעילים את היד ואת האצבעות, תמשיכו להזיק לגידים ולא תאפשרו להם להחלים.

לרוב, מרפק טניס הוא בעיה כרונית. החולים אינם יודעים מדוע המרפק כואב וממשיכים בפעילותם, ובכך ממשיכים את הנזק שנגרם למרפק. הדבר יוצר מעגל קסמים של קרעים בסיבי הגיד וריפוי חלקי לפני שיש לרקמה הזדמנות להחלים לחלוטין, וחוזר חלילה.

 

 

תרגילים להפחתת כאב במרפק:

תרגיל מס' 1 – מתיחה של מיישרי שורש כף היד. הישארו במתיחה במשך עשר שניות ושחררו (ניתן להיעזר ביד השנייה). חזרו על המתיחה בין חמש לעשר פעמים פעמיים ביום. אם הכאב מתגבר לאחר המתיחה, יש להתייעץ עם פיזיותרפיסט על מנת לראות אם המתיחה היא בשלב מתאים לפציעה.

 

תרגיל מס' 1

תרגיל מס' 1

 

תרגיל מס' 2 – חיזוק של מיישרי כף היד. מטרתו של התרגיל היא חיזוק מיישרי כף היד שגורמים בדרך כלל לכאב. שימו לב שרק שורש כף היד נמצא מחוץ למבנה התומך (ניתן להשתמש בבקבוק של ליטר אחד או במשקולת של ק"ג אחד). באמצעות שורש כף היד החזירו באיטיות את היד למנח ההתחלתי. בצעו 15 חזרות בשלושה סטים. חשוב להקפיד שכיוון הכיפוף הוא עם גב שורש כף היד.

 

תרגיל מס' 2

תרגיל מס' 2

 

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בחיפה?

הורידו את אפליקציית "כלבו – חיפה והצפון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כלבו – חיפה והצפון" באייפון

הצטרפו לקבוצת הוואסטאפ של "כלבו – חיפה והצפון"


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר