רשת הרפאים מוצאת מהמים (צילום: רשות הטבע והגנים)
רשת הרפאים מוצאת מהמים (צילום: רשות הטבע והגנים)

רשת רפאים שסיכנה בעלי חיים ימיים פונתה מול חופי בת גלים

ביום שבת הגיע דיווח לאפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע על רשת דיג פרוסה במים באזור בת גלים. פקחים הימיים של רשות הטבע והגנים זיהו כי מדובר ברשת רפאים ופינו אותה מהמים. אייל אורבך שדיווח על הרשת: "מכשולים בים, במיוחד רשתות רפאים, מהווים סכנה לטבע הימי וגם לגולשים ולאוהבי הים"

פורסם בתאריך: 9.5.23 09:18

רשת דייגים שסיכנה בעלי חיים ימיים התגלתה מול חופי בת גלים ופונתה. ביום שבת בשעות הצהריים הגיע דיווח לאפליקציית SeaWatch של החברה להגנת הטבע על רשת דיג פרוסה במים באזור בת גלים. האפליקציה שלחה אוטומטית את הדיווח אל הפקחים הימיים של רשות הטבע והגנים (רט"ג) שהגיעו למקום, זיהו כי מדובר ברשת רפאים ותוך כמה שעות פינו אותה מהמים. 

את הדיווח העביר אייל אורבך, גולש קייט ותושב בת גלים, לאחר שנתקל ברשת והבין את הסכנה הטמונה אם היא תישאר במים. "חשוב לי לשמור על הים נקי, ולכן כשנתקלתי ברשת כשהייתי בים ידעתי שאני חייב לדווח", הוא אמר, "מכשולים בים, במיוחד רשתות רפאים, מהווים סכנה לטבע הימי וגם לגולשים ולאוהבי הים".

יצוין כי עד 30 ביוני חלה עונת הרבייה של הדגים שבה הדייג בים התיכון אסור, למעט היתרים שאותם הגדיר פקיד הדיג הראשי במשרד החקלאות.

רכזת אפליקציית SeaWatch הדס גן-פרקל: "אם נתקלים בפעילות דיג בעונה זו חשוב במיוחד לדווח כדי להבטיח שהדגים יוכלו להתרבות בשקט למען הדורות הבאים – שלנו ושל הדגים. רשתות רפאים הן רשתות דיג נטושות שכבר אינן בשימוש והן נותרות בים על תקן של פסולת אך ממשיכות לתפקד כמלכודת מוות לבעלי חיים, ואף עלולות להיות מסוכנות לצוללים ולרוחצים. רשתות רפאים הן מרכיב משמעותי בפסולת הנמצאת בים ובחופים שלנו, והן מסוכנות מאוד לסביבה הימית כי הן ממשיכות לתפקד כמלכודת מוות לבעלי חיים זמן רב לאחר שנותרו מאחור. חשוב מאוד לפנות אותן מהים במהירות האפשרית על ידי צוות מיומן. אין לנסות להסיר את הרשת לבד מכיוון שהיא מהווה סכנה בטיחותית".

 

מנהל מרחב ים במחוז צפון ברט"ג איל מילר: "רשת הרפאים מהווה מלכודת מוות לבעלי חיים בים, ועלולה גם לסכן שחיינים, צוללים וכלי שיט, ולכן הדיווח היה חשוב מאוד. פעלנו להוציא את הרשת מהמים במהירות האפשרית. רשתות רפאים  מהוות מלכודת מוות לערכי טבע ימיים – החל מיונקים גדולים, דרך צבי ים וכלה בדגים שנתפסים ברשת והופכים לחסרי תנועה ולאחר מכן חסרי חיים".

גן-פרקל: "ציוד דיג פעיל וציוד דיג נטוש גורמים לפגיעה רחבת היקף בחי הימי, אך פגיעה מציוד דיג נטוש היא מקוממת במיוחד מכיוון שהיא מיותרת לחלוטין. אנחנו ממשיכים לפעול להעלאת המודעות והערנות למפגעים אקולוגיים בים, וכך נמשיך להרחיב את מעגלי המדווחים שבזכותם הכל קורה. בכל אירוע אנחנו רואים שיתוף פעולה פורה ומוצלח עם פקחי היחידה הימית, עם אנשי מרכז ההצלה לצבי ים, עם היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה ועם רשויות מקומיות, שמקבלים את הפנייה ומטפלים בה במהירות ובמקצועיות".

אפליקציית SeaWatch מיועדת לדיווחים על מפגעים כמו עבירות דיג, זיהום, רשתות רפאים ופגיעה בחיות מוגנות בזמן אמת. המוקד פועל זה שש שנים, ומאז השקתה של האפליקציה הורידו אותה כ-10,000 חובבי ים. לאחרונה שודרגה האפליקציה וכעת היא מאפשרת גם דיווחים על נסיעה בחוף, על דיג בחוף מוכרז ועל שיט מסוכן בקרבת החוף, אשר מועברים לגורמי האכיפה והטיפול הממשלתיים בזמן אמת. נוסף על כך התווספה אפשרות לדיווח על תצפיות של יצורים ימיים, והן מועברות לחוקרים הרלוונטיים באקדמיה.

בחברה להגנת הטבע מציינים כי 12 מיליון טונות פסולת פלסטיק מגיעים לאוקיינוסים בכל שנה, וציוד דיג מהווה כעשרה אחוזים מפסולת זו. כמו כן, 5.7 אחוזים מכל רשתות הדיג, 8.6 אחוזים מכל המלכודות ו-29 אחוז מכל חוטי הדייג אובדים באוקיינוסים מדי שנה, וכשליש מהפסולת במים הרדודים הוא ציוד דיג נטוש.

 

רשת רפאים שהוצאה מהמים (צילום: רשות הטבע והגנים)

רשת רפאים שהוצאה מהמים (צילום: רשות הטבע והגנים)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר