הפגנת עובדי חיפה כימיקלים (צילום: אלה אהרונוב)
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים (צילום: אלה אהרונוב)

"הממשלה מתעסקת בצוללות ובשטויות במקום להתעסק בדבר האמיתי" (וידאו)

עובדי חיפה כימיקלים המתבצרים במפעל כועסים על כולם - על הממשלה, על עיריית חיפה ועל הנהלת המפעל - על כך שלא הקדימו למצוא פתרון, אבל מבקשים להתרכז עכשיו במציאת מוצא מהמשבר

פורסם בתאריך: 3.8.17 20:09

כ-100 מעובדי מפעל חיפה כימיקלים התבצרו מאתמול (רביעי) בבוקר במפעל והעבירו בו את הלילה. העובדים שחוששים לעתידם ולפרנסתם זועמים ומפנים אצבע מאשימה אל הנהלת חיפה כימיקלים, הממשלה, המשרד לאיכות הסביבה וראש העיר חיפה יונה יהב על כך שלא בחנו כיאה את החלופות למיכל האמוניה, ומבטיחים להישאר במפעל עד שיושג פתרון חלופי לסגירתו.

"לא ייאמן שתעשייה כזאת נסגרת בישראל", אומר רוני מגן, מנהל משמרת במפעל זה 12 שנה, "במשך חודשים הצגנו את החלופות שביקשו מאיתנו, ואף אחת מהן לא אושרה על ידי הממשלה או המשרד לאיכות הסביבה. אני בן 40, נשוי עם שלושה ילדים, ולצאת עכשיו לשוק העבודה זה בעייתי מאוד".

לדבריו, אף נציג של הממשלה ושל עיריית חיפה לא הגיע לשוחח עם העובדים ביומיים האחרונים מאז הודעת ההנהלה על פיטוריהם הצפויים, והוא מצפה מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהשר לאיכות הסביבה זאב אלקין לספק להם פתרון: "זאת תעשייה מטורפת. המפעל הרוויח שני אחוזים מכל הייצור של ישראל. נתניהו ואלקין הם המבוגרים האחראיים, ותפקידם הוא לשמור על המקומות עבודה שלנו, אבל הממשלה מתעסקת בצוללות ובשטויות במקום להתעסק בדבר האמיתי".

מגן אומר שחשוב להתרכז במציאת פתרון ולא בחיפוש אשמים: "כולם אשמים וכולם עשו טעויות – גם ההנהלה וגם הממשלה. מדובר פה במשבר עצום של כ-1,000 אנשים. אם עכשיו ביבי לא ירים את הכפפה אז מתי כן? לפחות שייתן שביב של תקווה שהוא מטפל במשבר. עד עכשיו הוא לא הגיב".

 

הפגנת העובדים נגד סגירת המפעל (צילום: אלה אהרונוב)

הפגנת העובדים נגד סגירת המפעל (צילום: אלה אהרונוב)

 

רונן ורה, מפעיל מכונות שעובד בחיפה כימיקלים כחמש שנים, חרד גם הוא לעתידו: "יש עובדים שכבר התחילו לחפש עבודה, אבל בינתיים ללא הצלחה. מה נעשה בשבוע הבא? נשב עם הילדים בחופש הגדול? כיצד נפרנס את הילדים עם פתיחת שנת הלימודים?".

ורה סבור שיהב מחזיק במפתח לפתרון הבעיה ושמחובתו לעזור לעובדים תושבי חיפה: "יהב הבטיח באמצעי התקשורת שהוא ידאג לעובדים. בינתיים לא ראיתי אף אחד מעיריית חיפה שהגיע לפה או שהציע לנו עבודה".

בשבוע הבא מתוכננת פגישה של ועד העובדים, הנהלת החברה וראש העיר, וורה תולה בה תקוות: "אני מקווה שיגיעו לסיכום ולא להודעה נוספת בסגנון הפיטורים שלנו שקיבלנו בתשעה באב".

אחד מהעובדים הוותיקים במפעל הוא סייף עג'אג', מנהל משמרת בייצור כבר 39 שנים. הוא אומר שיש אלטרנטיבות למיכל האמוניה, אך איש לא מעוניין לשמוע על כך: "לקחנו בחשבון שנגיע למצב הזה, כי משנת 2013 ההנהלה כל הזמן מנסה לברוח, עד שב-2017 היא בחרה לעצור הכל ולא רוצה להודות בכישלון".

גם עג'אג' מצפה לפגישה עם יהב: "אני מקווה שהבעלים של המפעל יסכימו לדרישות של ראש העיר. הוא ניסה לבוא לקראתנו ולאשר את האיזוטנקרים, אך ההנהלה לא קיבלה את זה. היא רוצה פתרון זול יותר, למרות שגם עם האיזוטנקרים יישאר המפעל עם רווח עצום".

"זה הבית שלנו, אין לנו מקום אחר", הוא אומר בעצב: "אנחנו במצב קריטי ביותר. את כל חיי נתתי לעבודה הזאת. הבעלים יושב בארצות הברית וגורף מיליונים. הוא רוצה פתרון בסכום הכי נמוך ולכן הוא משתמש בעובדים. אנחנו מקווים לטוב".

בשעות הצהריים הגיע למפעל ח"כ אורן חזן (הליכוד) כדי להביע את תמיכתו בעובדים. חזן סיפר כי הוא קיבל אתמול שיחה ממנהלי המפעל שהסבירו לו כי לא ניתן לקיים את המפעל ללא מיכל האמוניה. "יש פתרונות, רק שאין אף אחד שדופק על השולחן ומורה ליישם אותם", אמר חזן לעובדים.

 

ח"כ אורן חזן בביקור הזדהות עם העובדים (צילום: אלה אהרונוב)

ח"כ אורן חזן בביקור הזדהות עם העובדים (צילום: אלה אהרונוב)

 

הוא קרא לשר האוצר משה כחלון ואמר: "לא תיתכן במדינת ישראל מציאות שבה רק לפני חודשיים פוטרו 1,000 עובדי רשות השידור והחודש יפוטרו 800 עובדי חיפה כימיקלים". חזן קרא לחברי הכנסת להגיע למפעל כדי להביע הזדהות עם העובדים והציע למפגינים ללהפנות את טענותיהם לעברו של יהב וכינה אותו פופוליסט.

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר