נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

בעקבות הביקורת הציבורית: נעצרה התוכנית לעורף נמל

חשיפת אתר “כלבו - חיפה והצפון” על כך שהתוכנית מקצה שטחים עצומים לעורף נמל הובילה למחאה על כך שמדובר ב”מהלך אסוני”. מינהל התכנון קבע: "אינה בשלה לדיון”

פורסם בתאריך: 30.3.17 08:55

בעקבות הלחץ הציבורי שנוצר לאחר החשיפה באתר “כלבו – חיפה והצפון" בשבוע שעבר של פרטי תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל בחיפה, ביטל מינהל התכנון של משרד האוצר את הדיון בתוכנית, שמנציחה את העיר כמוקד נמלי-תעשייתי מזוהם. הדיון היה אמור להיערך ביום שלישי בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת”ע) של מינהל התכנון. בהודעתו הרשמית של מינהל התכנון ביום שני בדבר ביטול הדיון צוין כי “התוכנית אינה בשלה לדיון”, אך מכיוון שמדובר בתוכנית שהכנתה החלה כבר לפני כ־15 שנה, לביקורת שנמתחה על תוכנה היה בוודאי משקל רב בביטול הדיון.

כפי שנחשף ב“כלבו – חיפה והצפון”, התוכנית שיוזמים מינהל התכנון וחברת נמלי ישראל (חנ”י) כוללת כ־7,000 דונם בייעוד של עורף נמל, שבו תתאפשר הצבת מכולות במשטחים פתוחים, הקמת מרכזים ופארקים לוגיסטיים ואספקת שירותים עסקיים ומשרדיים נמליים. שטחים עצומים אלה נמצאים בחוף שמן ובקרקעות שממזרח נמל הקישון – מהנמל ועד לכביש מספר 22 (נתיבי המפרץ). למעשה מייעדת התוכנית לעורף נמל רצועה רחבה ביותר של שטחים שבין המפעלים המזהמים לקו המים בנמל. בתוכנית לא צוין כמה משטחי עורף הנמל ישרתו את נמל המפרץ החדש, שיוזמת חנ”י בתמיכת עיריית חיפה.

בתחילת השבוע פנה מתכנן התשתיות החיפאי הוותיק מיכאל רטנר לוולנת”ע והגדיר את התוכנית כ”מהלך אסוני מאין כמוהו”. במכתבו כתב רטנר בין השאר כי אין הצדקה לכמות העצומה של שטחי עורף נמל שמאפשרת התוכנית: “יש להבדיל בבירור בין עורף נמל אופרטיבי שחייב להיות קרוב למבנים הימיים, בהיקף של 300-200 דונם, לבין העורף הלוגיסטי שנהוג למקמו במרחק של חמישה-עשרה ק”מ מהנמל ושטחו עשוי להגיע למאות רבות של דונמים. הראשון מהווה השלמה של הנמל והשני אינו נבדל משטחי תעסוקה ארציים אחרים בעומק המדינה. יוצא אפוא שאין הצדקה להקצאת קרקע בקדמת החוף לחנ”י, והדבר אף מסוכן במיוחד מבחינת הציבור”.

 

האדריכל מיכה רטנר (צילום: אורי סבח)

האדריכל מיכה רטנר (צילום: אורי סבח)

בחברת נמלי ישראל זועמים

גם מנכ”לית רשות נחל הקישון שרון ניסים פנתה לוולנת”ע והביעה דאגה מכך שבתוכנית נקבע כי שטחו של פארק מורד נחל הקישון לא יגדל מעבר למסומן בה. ניסים הביעה חשש גם מכך ששטחי עורף הנמל העצומים העוטפים בתוכנית את הפארק המתוכנן יטילו עליו מגבלות. “לפארק חשיבות ציבורית רבה ואין לפגוע במבקרים בו בשל אחסנת חומרים מסוכנים בתחום עורף הנמל”, היא כתבה.
פניותיהם של רטנר וניסים התווספו לפנייה מוקדמת יותר למינהל התכנון שהעביר ראש העיר יונה יהב שגם הוא הציג חששות כבדים מהוראות התוכנית, בעיקר מכיוון שבתשריט התוכנית סומן כל שטחה של חוות המיכלים בקרית חיים בייעוד של עורף נמל, וזאת לאחר שהוועדה המחוזית כבר קבעה כי 80 אחוז מהשטח ייועד למגורים.
במכתבו למינהל התכנון דרש יהב “להוציא מתחום התוכנית את חוות המיכלים, שכבר נקבע ש־80 אחוז משטחה ישמשו למגורים” ולכלול בתוכנית “את פארק הקישון במלואו”.

מהנדס העיר אריאל וטרמן אמר השבוע כי אם יוטמעו בתוכנית התיקונים שמבקשת העירייה, היא תשקף שיפור רב ביחס למצב הקיים – בצורת הקמת מרכזים לוגיסטיים מודרניים – כאשר התיקון העיקרי המבוקש הוא הכללת סעיף שיקבע שסיכוני חומרים מסוכנים מהמתחמים הלוגיסטיים לא יזלגו מעבר לגדרותיהם. “מינהל התכנון ביצע עצירה של התוכנית לצורך חשיבה מחודשת, כי חשוב לו שהתוכנית תהיה מתואמת איתנו", העריך וטרמן.
חנ”י, לעומת זאת, זעמה על עצירת התוכנית. ראש האגף לתכנון סטטוטורי בחנ”י מיכל טוכלר אהרוני כתבה למינהל התכנון: “התוכנית לשינוי מפרץ חיפה מאזור תעשייה לפארקים לוגיסטיים מתקדמים בהחלט בשלה לדיון וחבל על השהיית התהליכים. חבל בעיקר לעיר חיפה ולכלכלת הצפון”.

אכזבה מכיוון הפארק

לצד ההקלה הזמנית לתושבי העיר מביטול הדיון בתוכנית עורף הנמל נכונה להם אכזבה מכך שמינהל התכנון החליט לבטל גם את הדיון בתוכנית המפורטת להקמת פארק מורד נחל הקישון, שגם הוא אמור היה להתקיים ביום שלישי בוולנת”ע. גם את ביטול הדיון בתוכנית זאת נימק מינהל התכנון בכך שהיא “אינה בשלה לדיון”, וזאת למרות שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, השייכת לאותו מינהל תכנון, אישרה את התוכנית להפקדה כבר לפני כתשעה חודשים.

מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן (צילום: תומר אפלבאום)

מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן (צילום: תומר אפלבאום)

תוכנית פארק מורד נחל הקישון, שיוזמת רשות הנחל, מבטיחה הרחבה של הפארק הנוכחי מ־33 דונם ל־950 דונם לאורך שבעה ק”מ – משפך הנחל ועד לשדרות ההסתדרות. השבוע פנתה מנכ”לית החברה להגנת הטבע איריס האן לשר להגנת הסביבה זאב אלקין בדרישה שיוביל לקבלת החלטת ממשלה שבה יעוגן תקצוב ממשלתי לפארק מורד הקישון.

במכתבה לאלקין העבירה האן את המסר שאין די באישורים סטטוטוריים לתוכנית, ושנחוצה במקביל פעילות לעיגון מקורות תקציביים להקמת הפארק. “פארק מורד נחל הקישון, המתוכנן לאורכו של נחל איתן מהגדולים שבנחלי החוף”, נאמר במכתב, “הוא הצפוני מבין שלושת הפארקים שעליהם הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש פברואר 2011, עת הניח ביחד עם השר להגנת הסביבה דאז אבן פינה להקמתו של פארק מורד נחל הקישון. שני הפארקים הנוספים הם פארק נחל באר שבע בדרום ופארק אריאל שרון במרכז. התקצוב הועבר עבור פארק נחל באר שבע ופארק אריאל שרון, אך הדבר לא קרה בפארק מורד נחל הקישון, החשוב כל כך כריאה ירוקה לציבור בחיפה, בקריות ובסביבה. אנו קוראים לך, השר להגנת הסביבה, להוביל להחלטת ממשלה מתוקצבת להקמת פארק מורד נחל הקישון, כפי שנעשה בשני הפארקים המקבילים בדרום ובמרכז, שהקמתם התאפשרה באמצעות סיוע ומימון ממשלתי”.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "חלקו העיקרי של השטח בו מוצע הפארק נכלל בתחום ההכרזה של נמל חיפה. שטחים אלה הם בבעלות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ובהתאם להכרזה מיועדים לחנ"י לצורך פיתוח נמלים ועורף נמל. המשרד מקדם את הפארק זה כעשור, כאשר הדרישה של חנ"י היא כי בתמורה לשטח המיועד לפארק היא תקבל שטחים חלופיים. אותרו מספר שטחים במפרץ שיכולים לתת מענה לצרכים של עורף נמל ויהוו שטחים חלופיים לשטחי הפארק. במהלך 2016 התקיימה אצל מנכ"ל המשרד פגישת עבודה על הנושא ובעקבותיה תתקיים ישיבה נוספת של המנכ"ל עם בעלי העניין-רמ"י, משרד האוצר וחנ"י- וזאת כדי להגיע להסכמות. בקשתה של האן תיבחן".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר