האזור שבו מתוכננת הקמת שטחי האחסון של חנ"י (צילום: רשות נחל הקישון)
האזור שבו מתוכננת הקמת שטחי האחסון של חנ"י (צילום: רשות נחל הקישון)

קליש רותם על הדיון בעורף הנמל: "זהו מחטף"

ראש העיר עינת קליש רותם הגיבה בחריפות להחלטת הוועדה המחוזית שלא לדחות את הדיון על התוכניות של חברת נמלי ישראל שלהן היא מתנגדת: "זהו ניסיון להוביל לשינוי פני המפרץ בלי יכולת להשמיע קול אחר"

פורסם בתאריך: 26.11.18 19:03

עידן חדש ברחוב חסן שוקרי 14 בחיפה. ראש העיר החדשה של חיפה עינת קליש רותם התייצבה היום (שני) בישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה-חיפה והביעה התנגדות נחרצת לשתי התוכניות שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) להקמת מתחמי אחסון סחורות ועורף נמל בשטח של מאות דונמים במרחב נחל הקישון. "הפיכת מפרץ חיפה לאזור של מחסנים היא הדבר הכי גרוע למטרופולין", מחתה ראש העיר לאחר ששתי התוכניות הוצגו לחברי הוועדה.

התוכנית הראשונה כוללת הקמת אתרי אחסון משני עברי נחל הקישון בשטח של 534 דונם הכולל גם את המתחם המכונה "מתחם 95 דונם" שממש גובל בגדה הדרומית של נחל הקישון. התוכנית השנייה מייעדת כ-350 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני. עמדתה של קליש רותם מנוגדת לחלוטין לעמדת העירייה בתקופת כהונתו של יונה יהב שתמכה בפיתוח שטחי עורף נמל במפרץ וראתה בהם מנוף כלכלי לעיר.

קליש רותם, לעומת זאת, סבורה כי פיתוח שדה התעופה של חיפה הוא שיוביל לצמיחה כלכלית בעיר. "אני חולקת על התמונה הפסטורלית שנשקפת מההדמיות שהוצגו כאן", אמרה קליש רותם בדיון היום, "זה לא מה שיהיה בשטח. אני גם חולקת על האמירות שלפיהן עורף נמל הוא כוח כלכלי. אנו רוצים להציג תקומה כלכלית לעיר, וזה לא יקרה על ידי הקמת מחסנים. מדובר בשטחים משמעותיים ביותר. שדה התעופה יכול להיות מנוע צמיחה. התוכניות האלה לעורף נמל יכולות לחרב את העתיד של שדה התעופה. זהו הרס מוחלט של שדה התעופה".

קליש רותם הציגה טיעונים נגד התוכניות לאחר שנדחתה בקשתה לדחות את הדיון למועד אחר לצורך גיבוש עמדתה המפורטת והסדורה של הוועדה המקומית החדשה של עיריית חיפה שטרם הורכבה. ראש העיר הגיבה בחריפות להחלטה שלא לדחות את הדיון: "זהו מחטף וניסיון להוביל לשינוי פני המפרץ בלי שום יכולת להשמיע קול אחר. 67,000 תושבים בחרו בי והביאו אותי לכאן. יש פה מטרופולין שעבר שינוי פוליטי, הכולל הנהגות חדשות גם בקרית טבעון, בזבולון ובנשר. זה לא סביר שמינהל התכנון של משרד האוצר ימשיך בשלו למרות השינוי ושהמערכת לא תקשיב לציבור למרות השינויים הקרדינליים שעברו על האזור. לאורך כל הדרך בהיותי חברת האופוזיציה העירונית ומועמדת לראשות העיר האג'נדה שלי בנושא המפרץ היתה ברורה. לא יכול להיות שלא תיתנו לנו להשמיע את קולנו. הופכים את מרחב חיפה לעני וחולה".

יו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד הגיב לטענות ואמר: "הדילמות אינן פשוטות, ואני מבין כל מילה שנאמרת. אני מניח שהכרתם את התוכניות האלה. מעבר לפרוצדורות, אני רוצה לשמוע גם על המהות. היה קשר בין חנ"י לעירייה. הכל פתוח. אנחנו באים לדיון בנפש חפצה".

קליש רותם הגיבה: "הדמוקרטיה במדינה היא מעל למשרד האוצר. בסופו של דבר, קובעי המדיניות הם נבחרי ציבור שכעת התחלפו. הבענו את דעתנו על המפרץ במשך חמש שנים באופוזיציה, וקולנו לא נשמע. לכן הציבור החליט לעשות את המהפך".

 

בהמשך הציגו מצדדי היוזמה להקמת פארק ציבורי משני עברי נחל הקישון, שנקלעה לפלונטר תכנוני-קנייני, טענות על כך שתוכניות עורף הנמל מגבילות את שטחו של הפארק. מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים אמרה: "התוכניות לעורף נמל גורמות להרס מפרץ חיפה. הפארק לא צריך להיות צר אלא רחב. לא חנ"י צריכה לקבוע איך ייראה מפרץ חיפה אלא הרשויות המקומיות".

חברת הוועד המנהל של הקואליציה לבריאות הציבור רוית שטוסל אמרה כי היא "מתנגדת לשימוש נמלי במתחם הקרוי 'מתחם 95 דונם'", והציעה לצרף לתחום פארק מורד הנחל גם את שטחי המזבלה העירונית לשעבר.

מתכננת מחוז חיפה ליאת פלד ביקשה לברר מול נציגי חנ"י מהי עמדתה בקשר לאפשרות שאתרים אחרים במפרץ ישמשו לעורף נמל, ובכך תתייתר הקמת שטחי האחסון במרחב נחל הקישון. פלד הזכירה כאופציות ריאליות לשימוש כעורף נמל שטחים בדרום תוכנית קרקעות הצפון שממזרח לבתי הזיקוק המתאימים לשימוש זה. כיום מיועדים שטחים אלה ל"תעשייה מיוחדת" לצד חוות המיכלים החדשה המתוכננת במתחם. אימוץ הצעה זו גם ימנע בעתיד את השימוש בשטחים אלה להרחבת התעשייה הפטרוכימית. מתחם נוסף שהוצע על ידי פלד לשימוש כעורף נמל הוא השטח המיועד להקמת אזור תעסוקה משותף לעיריית חיפה, עיריית נשר וקיבוץ יגור באזור הצ'ק פוסט.

סמנכ"ל תכנון אסטרטגי בחנ"י מיכל טוכלר אהרוני הביעה התנגדות לרעיונות שהציעה מתכננת המחוז: "חיפה היא עיר נמל שצמחה סביב הנמל עם הרבה יתרונות כלכליים הנובעים מכך. בשרשרת הלוגיסטית סביב הנמל קיימות חוליות שצריכות להיות כמה שיותר קרובות לנמל. יש פעילויות שאם מרחיקים אותן 100 מטר בלבד מהנמל זה כבר מייקר את המוצר לאזרח. במפרץ חיפה עורף הנמל צריך לשבת הכי צמוד לגדר הנמל. כל ההצעות האחרות לשטחי עורף נמל שהועלו במשך השנים האחרונות לא צלחו".

השירות המשפטי של חנ"י הביע במהלך הדיון התנגדות נחרצת לדחיית הדיון בנימוק שלפיו "אנו לא רואים בבחירות סיבה שלא לקיים את הדיון". בסיום הדיון התכנסה הוועדה המחוזית לישיבה פנימית, שבסיומה החליטה לשוב ולדון בשתי התוכניות לעורף נמל לאחר קבלת עמדתה המפורטת של הוועדה המקומית המורכבת מחברי מועצת העיר החדשה.

בתוך כך, נענה בן דוד בחיוב לבקשתה של קליש רותם לדחות את הדיון שאמור היה אף הוא להתקיים היום בוועדה המחוזית בתוכניתה של קבוצת בז"ן להקמת תחנת כוח חדשה במתחם בתי הזיקוק במפרץ.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. חעפה ממשיכה להיות פח הזבל הלאומי

    רק אם יהיה איום להשבית את העיר ויהיו הפגנות של 20-30 אלף איש מתחת לחלון של שר האוצר אז הם יקלטו שחיפה לא תשתוק יותר על מחטפים ומטרדים.
    הם רוצים פה פח זבל.

  2. קרית חיים היא לא הפקר!

    חוות המיכלים למגורים ופארקים ולא לשטחי לוגיסטיקה מקוללים של חנ"י!!!!!

    חברת נמלי ישראל – אתם כמו גידול סרטני שמנסה לשלוח את גרורותיו לכל עבר!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר