פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים)
פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים)

חנ"י לא לבד: גם רמ"י מתנגדת להקמת פארק הקישון

בדומה לחברת נמלי ישראל שהיא החוכרת של 586 דונם מתוך השטח המיועד לפארק מורד הקישון, גם רשות מקרקעי ישראל שהיא הבעלים של השטח המוחכר הודיעה על התנגדותה לאישור התוכנית: "התוכנית לא עומדת בכל התנאים שהוגדרו להפקדתה ולאישורה"

פורסם בתאריך: 3.2.19 14:24

הולכת ומעמיקה התסבוכת שאליה נקלעו הניסיונות לאשר את התוכנית שיוזמות רשות נחל הקישון ועיריית חיפה להקמת פארק בשטח של 850 דונם במורד נחל הקישון. בדומה לחברת נמלי ישראל (חנ"י), שהיא החוכרת של 586 דונם מתוך השטח, גם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שהיא הבעלים של השטח המוחכר, הודיעה על התנגדותה לאישור התוכנית.

בהודעה ששלחה לוועדת הערר הארצית, שדנה בימים אלה בערר שהגישה חנ"י נגד החלטת הוועדה המחוזית – חיפה לאשר את התוכנית, כתבה מנהלת האגף לפרויקטים לאומיים ברמ"י פאני ששפורטה: "רמ"י סבורה שהתוכנית לא עומדת בכל התנאים שהוגדרו להפקדתה ולאישורה, ולכן דינה לחזור לדיון בוועדה המחוזית לבחון בשלותה להפקדה".

ברקע ההודעה ניצב ההסכם השערורייתי שנחתם באוקטובר 2017 – כשנה לפני חילופי השלטון בראשות העיר – ושהצדדים לו הם העירייה, הוועדה המקומית שלה, חנ"י, משרד האוצר, רמ"י ורשות שדות התעופה (רש"ת). בהסכם צוין אמנם ש"חנ"י תוותר" על 586 הדונמים המוחכרים לה ואשר מיועדים לפארק ובתמורה לכך רמ"י תקצה לה 380 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני, אך ההסכם לא נוקב בתאריך לביצוע המהלך ואינו מבטיח מקורות מימון להקמת הפארק ואת העברת שטחיו לבעלות העירייה. בהסכם נקבע כי הצדדים מתחייבים לפעול לאישור תוכנית הפארק במשולב ובו זמנית עם שתי תוכניות נוספות שיוזמת חנ"י – תוכנית עורף הנמל במרחב הנחל (450 דונם לאחסון) ותוכנית עורף הנמל במתחם בית הספר הטכני (350 דונם לאחסון). העירייה גם התחייבה בהסכם לא להתנגד לתוכנית החדשה שיוזמת רש"ת להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ב-316 מטר בלבד, כך שאורכו יהיה 1,616 מטר. הארכה זו לא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ולחיפה.

 

 

לנוכח עמדתה החדשה של העירייה בקשר לתוכנית עורף הנמל במתחם בית הספר הטכני לפיה גם בעניינה יש לבחון את "צורכי שדה התעופה בתפקודו האופטימלי כשדה תעופה אזורי משמעותי", כתבה רמ"י לוועדת הערר כי עצם כוונתה של הרשות המקומית לבחון מחדש את ייעוד השטח משמעה ביטול מילוי התנאי שקבעה הוועדה המחוזית להפקדת התוכנית, ולפיו תנאי להפקדה הוא מנגנון החלפת שטחים בין רמ"י לחנ"י. רמ"י טוענת גם כי לא מולאו תנאים לאישור התוכנית, ובהם התנאי שלפיו תתקבל התייחסות יזם התוכנית להיבטים הכלכליים לרבות הפקעות או תביעות פיצויים שעלולות לנבוע מהתוכנית.

בסיום הודעתה לוועדת הערר כתבה רמ"י: "ככל שעיריית חיפה כשותפה בכירה בהסכם רוצה לפי טיעוניה לבחון התכנון האזורי מחדש באופן המשליך על ההסכם שנחתם, לא ייתכן לאשר תוכנית באופן בלעדי וחד צדדי ולא ניתן להשיב את הקרקע המיועדת לפארק ללא פתרון לקרקע חלופית עבור חנ"י. נכון להיום, הצעות העירייה לשטחים חלופיים אחרים לחנ"י לא נבחנו על ידי אף שותף להסכם. מכאן שלא ניתן לטעון כי קיימים שטחים חלופיים קונקרטיים לשטחי חנ"י".

כעת ניתן לומר בבירור כי קשירתו של הפארק במתן שטח עבור עורף נמל לחנ"י צמצמה מאוד את הסיכוי להקמת הפארק בעתיד הנראה לעין, ולכן מבחנה של העירייה בהנהגתה של ראש העיר החדשה עינת קליש רותם הוא ברתימתה של הממשלה ליצירת מתווה חדש שיאפשר את הקמת הפארק ללא תנאי וללא דיחוי. הנימוק המרכזי לדרישתו המתבקשת של המתווה החדש הוא הפער שנוצר בשנים האחרונות בין האינטרס הנמלי לאינטרס העירוני. בעוד שהמרחב הנמלי חווה פיתוח תשתיות אדיר שגולת הכותרת שלו היא הקמת נמל המפרץ, שני פרויקטי העוגן העירוניים שבממשק עם המרחב הנמלי – פארק הקישון וחזית הים העירונית במערב הנמל – עדיין משוועים למפנה שיאפשר את ביצועם.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. "מבחנה של.. קליש הוא ברתימתה של הממשלה ליצירת מתווה חדש..."

    כן. קליש כבר הוכיחה שהיא יודעת לייצר יחסי שיתוף פעולה עם אנשים וגופים.
    שיהיה לנו בהצלחה.

  2. ואפילו אם יוקם...

    פארק מצומק של 600 דונם בלב מחסני ענק, מנופי ענק ומפעלי ענק, זה לא גורם משיכה, בלשון המעטה…
    לכרמליסטים יש פארק הכרמל, לקרייתים יש את כל הגליל ופארק אפק. מי יבוא לטייל בין הרי מכולות, באויר המזוהם? ההדמיה היא לעג לרש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר