בניין אגף החינוך של עיריית חיפה (צילום: קובי פאר)
בניין אגף החינוך של עיריית חיפה (צילום: קובי פאר)

"אין דינה של העירייה כדין עמותה"

עיריית חיפה מסבירה כי תביעת הפינוי נגד לב ח"ש נובעת מדרישה של משרד החינוך לפנות מבנים שייעודם הוא מוסדות חינוך. ל"כלבו - חיפה והקריות" נודע כי המשרד ממשיך לדרוש פינוי של עוד שבעה נכסים שנועדו לשמש בתי ספר אך משמשים את העירייה. המנכ"ל אוהד שגב: "השירות שהעירייה נותנת זה לכל העיר"

פורסם בתאריך: 2.2.21 09:20

בזמן שעיריית חיפה מסבירה את תביעת הפינוי שהוגשה נגד עמותת לב ח"ש מהנכס שמשמש אותה ברחוב יל"ג בשכונת הדר בדרישה של משרד החינוך לפנות מבנים שמיועדים לשמש בתי ספר אך אינם ממלאים את ייעודם, ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי המשרד ממשיך לדרוש את פינויים של שבעה נכסים נוספים שנועדו לשמש בתי ספר אך משמשים משרדים של גופים עירוניים.

בין הנכסים שמיועדים לשמש בתי ספר אך נמצאים בשימושה של העירייה ואשר אותם דורש משרד החינוך להחזיר לייעודם: נכס ברחוב מרכוס 9 שבו שוכנים משרדים של מינהל החינוך; נכס ברחוב שמואל בן עדיה 4 שמשמש את אגף שפ"ע (שיפור פני העיר); נכס ברחוב אבן גבירול 6 שבו שוכן המרכז לאמנות עכשווית פירמידה; הנכס ברחוב יל"ג 7 שבו שוכנים עמותת לב ח"ש, המרכז העירוני למניעת אלימות במשפחה ומועדון לקשישים של מילב; נכס ברחוב בית"ר 8 פינת רחוב השילוח שמשמש שלוחה של קהילת הדר ובו פועלים מתנ"ס אתנחתא המיועד למגזר החרדי ומתנ"ס ליוצאי מדינות חבר העמים לשעבר; ושני נכסים ברחוב השומר – האחד במספר 1 והשני במספר 9 שמשמשים את מינהל התפעול.

 

המרכז לאמנות עכשווית פירמידה (צילום: יעלי גבריאלי)

המרכז לאמנות עכשווית פירמידה (צילום: יעלי גבריאלי)

 

כבר לפני שנה חשף "כלבו – חיפה והקריות" כי משרד החינוך פנה לעירייה בדרישה לקבל הסברים על תשעה מבנים שמיועדים לשמש מוסדות חינוך אך השימוש בהם אינו תואם את הייעוד המקורי. במכתב ששלח בפברואר 2020 ממונה אכיפה מינהלית במשרד החינוך צחי דיצר לראש העיר עינת קליש רותם נכתב: "במשרד החינוך התקבלה תלונה בנוגע לשימוש במבני מוסדות חינוך בחיפה שלא בהתאם לשימוש הייעוד המקורי, קרי מוסד חינוך. אגף האכיפה במשרד ערך בדיקה לגבי שימוש שנעשה במבנים אלה, ומהבירור שנערך עולה כי העירייה עושה במבנים אלו שימוש שאינו כלול בייעודם המאושר, ולכן נשלח אליכם מכתב בירור בחודש יולי 2015. בבדיקה נוספת שערכנו לאחרונה שוב עולה כי הממצאים הבלתי תקינים נותרו על כנם". את מכתבו סיים דיצר בכך ש"בטרם יקבל משרד החינוך החלטה בדבר אופן פעולתו בעניין, הנכם מתבקשים להעביר התייחסות כתובה לאמור לעיל עד 8 במרץ 2020".

יצוין כי ברשימת הנכסים שבעניינם דרש משרד החינוך הסברים נמצאים שבעת הנכסים שאותם הוא דורש לפנות גם כעת.

לאחר החשיפה ב"כלבו – חיפה והקריות" על תביעת הפינוי שהוגשה נגד לב ח"ש טענה העירייה כי היא "פנתה להנהלת העמותה כבר לפני יותר משנה בהצעה להעתיק את פעילותה לנכסים חלופים שייתנו מענה הן למשרדי העמותה, הן לאחסון ולתצוגת הרהיטים והן לפעילותה של מרפאת השיניים. במסגרת זו קיימו נציגי העירייה שני סיורים עם ראשי העמותה כבר במהלך חודש יוני, שבהם הוצגו בפניהם כמה נכסים חלופיים שיבטיחו את המשך פעילותה. נציגי העמותה, שפועלת במשך שנים ללא הקצאה מוסדרת במבנה של בית הספר המשמש ברובו לצרכי אחסון, בחרו להתעלם מכל פניותיה והצעותיה של העירייה. בנסיבות אלה פועלת העירייה לפי דרישת משרד החינוך ומחויבותה כלפי תושבי העיר וילדיהם להשבת המבנה לייעודו המקורי כבית ספר. העירייה תומכת ומסייעת לפעילותן של עמותות הפועלות למען הציבור וטובתו, אך אין הדבר יכול לבוא על חשבון הילדים, רווחתם וצרכיהם החינוכיים".

עוד מסרה העירייה כי "כל הקצאת נכס המתבצעת על ידי העירייה נבחנת באופן מעמיק, בין השאר בהתאם לאופי הפעילות, להיקפה, למיקומו הגיאוגרפי של הנכס ולאופן שבו הוא הוקצה. בתוך כך נבחנים גם צרכיה של מערכת החינוך, המחסור בבתי ספר והודעתו של משרד החינוך שלפיה הוא לא יאפשר תקציבי בינוי ופיתוח מוסדות חינוך כל עוד קיימים מבנים שאינם משמשים לייעודם המקורי. העובדה כי המבנה ניתן בעבר הרחוק לתקופה קצובה בזמן, בזמן שבו הוא לא נדרש לפעילות עירונית ולייעודו המקורי, אינה מצדיקה את המשך פעילותה של העמותה במבנה כאשר הוא נדרש לטובת ילדי השכונה. צר לנו כי במקום לשתף פעולה עם הצעות העירייה שיבטיחו את המשך קיומה, העמותה מסרבת להשיב את המבנה ובוחרת לנהל מאבק ציבורי על גב התושבים וילדיהם".

במענה לשאלת "כלבו – חיפה והקריות" על הטענה כי תביעת הפינוי של לב ח"ש נעשתה בשל דרישתו של משרד החינוך ואם דרישתו של המשרד כוללת גם את המבנים שמשמשים את העירייה, נמסר מעיריית חיפה כי היא "מחויבת להבטיח תנאי לימוד הולמים לכל תלמידי העיר, ולפיכך פועלת בראש ובראשונה להשבת מבני חינוך המצויים במקומות הנחוצים לתלמידים".

גורמים במשרד החינוך אמרו ל"כלבו – חיפה והקריות" כי המשרד לא יוכל לאשר לעירייה בינוי חדש של מוסדות חינוך לפני שכל המבנים שמופיעים במכתב ההבהרות יוסבו בחזרה למבני חינוך.

 

 

אתמול (שני) נערך מפגש עיתונאים עם מנכ"ל העירייה אוהד שגב שמטרתו היתה להסביר את המניעים לתביעה נגד לב ח"ש. בתשובה לשאלה בנוגע לנכסים שנועדו לשמש מוסדות חינוך אך משמשים בפועל את העירייה אמר שגב: "המעמד של העירייה הוא לא מעמד של עמותה מכיוון שכאשר העירייה בונה בית ספר היא גם שמה מכספה. אין בית ספר שנבנה באופן מלא מכספי משרד החינוך. אין דבר כזה. הקרקע היא עירונית. צריך להבין שבסופו של דבר, אם לא היה צורך בנכס ובמיקום הספציפי הזה, הם (לב ח"ש; ב"כ) כנראה היו ממשיכים לשבת שם והיינו מסדירים את זה איתם, אלא אם הם שוב היו בוחרים לא לחתום על ההסכמים. השאלה שצריך להפנות אליהם היא אם השקעתם בנכס, למה לא הסדרתם את ההקצאה שלו?".

עוד אמר שגב כי "משרד החינוך לא מורה לנו איזה מבנה לפנות ואיזה לא. כשפונים למשרד החינוך ואומרים לו שצריך עוד בית ספר, משרד החינוך משיב 'אוקיי, אתה רוצה הכרה בצורך? באיזה מקום אתה צריך?'. כשאומרים לו שיש צורך בבית ספר בהדר, המשרד אומר 'יש לך בהדר אחד, שניים, שלושה מבנים שאנחנו בנינו. לפני שאתה מבקש ממני לבנות בית ספר חדש תתכבד להשתמש בבתי הספר שכבר נבנו'. אין דינה של העירייה כדין עמותה. העירייה שמה כסף גדול על כל המבנים האלו, וחוץ מזה, עם כל הכבוד, השירות שאגף התברואה או אגף שפ"ע נותנים זה לכל העיר ולא לנקודה כזו או אחרת. זאת אומרת שבשום היבט הדבר אינו דומה. אם מחר אצטרך עוד בית ספר ואאלץ לפנות גם את הבניין של אגף החינוך מרחוב מרכוס, לא תהיה לי ברירה ואצטרך למצוא אלטרנטיבה למשרדי העירייה".

באשר לתביעה נגד לב ח"ש אמר שגב: "זו יריקה בפרצוף של העירייה שבמשך שנים תומכת בעמותה. המבנה הוקם בשנות ה-30 לטובת מבנה חינוך. לקראת שנות ה-80 המבנה התרוקן והוחלט להעביר אותו ללב ח”ש. הצורך במבנה חינוך שב ועלה כי יש מאות ילדים שנאלצים לנסוע אל מחוץ לשכונה שלהם. חיות לא הייתי שם ללמוד איפה שהילדים החרדים לומדים. אני רוצה לראות אחד שיסכים שהילדים שלו יהיו בגרוטאות כאלה. העירייה צריכה את בית הספר הזה, ותחת הניהול שלי היא תדע להפעיל שירותי רווחה בעצמה".

משרד החינוך אישר כי הוא ממשיך ודורש את פינוים של הנכסים שמיועדים לשמש בתי ספר אך משמשים בפועל את העירייה: "אכן יצא מכתב לעיריית חיפה על כמה מבנים שיש לפנותם ואשר מיועדים לאכלוס של בתי ספר. אנחנו מצויים בשיח עם העירייה בנושא".

 

אוהד שגב (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

אוהד שגב (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

18 תגובות
  1. צביקה

    רק תיקון טעות – לב ח"ש אמנם מוגדרת כעמותה אך היא עסק כלכלי לכל דבר. המחירים שם טיפסו מאד בשנה האחרונה והם כבר זהים למחירים בכל חנות פרטית למוצרים יד שנייה, יש שם מושכי משכורות גבוהות וההתנהלות לגמרי כלכלית ותועלתנית. למה שחנות יד שנייה בחיפה תשלם ארנונה, שכירות וחשבונות כאשר לב ח"ש פלשה לנכס לא לה ונהנית מפטור מתשלום שכר דירה, ארנונה וחשבונות?

  2. נחשפה הכוונה האמיתית של הנהלת העיריה

    על מנת להוריד את משרד החינוך מהגב שלהם, ולהראות שכן מפנים נכס כלשהו, התלבשו על עמותת לב ח"ש, רק שירדו מהעירייה. לא יאומן….

  3. להגיש את אמירת המנכל לבית המשפט

    ברוב "חוכמתו" הוא מודה שהעירייה, שדורשת שהעמותה תתפנה ממבנה של משרד החינוך, בעצמה יושבת בעוד מבנים רבים של משרד החינוך.

  4. מנכ"ל העירייה מנותק מהמציאות בחיפה

    אם הוא משווה חשיבות שירותים של עמותה שמסייעת לתושבים נזקקים, לשירותים של מנהל תפעול או אגפים עירייה אחרים- הוא כנראה מנותק לחלוטין מהשטח ומהציבור.

  5. רונית

    נראה כי בעירייה הבינו שטיפסו על עץ גבוה מדי ושלחו את המנכ"ל האומלל לנסות להעביר מסר דרך העיתונאים.
    חבל שהם לא משקיעים את אותה האנרגיה בניקיון הרחובות, בריבוד הכבישים ובביטחון האישי.

  6. אילנה

    נראה שכל הנכסים המוגדרים להיות בתי ספר, נמצאים באזורים בהם אין די ילדים לאכלסם. את בה"ס גבריאלי, רוצים לפנות משום שאין די ילדים באזור. יש לבדוק מה מספר הילדים המיועדים לבנין ביל"ג. כמו כן, האם מש' החינוך דורש את כל הבנינים כמפורט במאמר, לצורך בתי ספר לכלל הציבור, או זו תמיכה סמויה במגמת הפלישה החרדית לישובים חילוניים, כפי שנעשה בערים אחרות. כבר נאמר שזו גם מטרת החרדים בחיפה.

  7. גיורא

    לב חש היא עסק כלכלי לכל דבר. הם מוכרים שם מוצרים ולא בזול. אגב, המוצרים נתרמים להם בחינם. תבדקו את המשכורות של המנכל"ית ועוזריה. למה שהם לא ישלמו שכר דירה, ארנונה, מיסים וחשבונות כמו כל עסק אחר?

  8. חלאות אדם

    מופרעי הקומנדו נשלחו להגן על העבריינית המורשעת. תתעלמו מהם, הם פסולת אנושית שמקבלים תשלום על טוקבקים.

  9. אייל חיפה

    והנה לנו, בפעם המליון עוד מחדל של עיריית יונה יהב. לקח מבני בתי ספר, השקיע כספי ציבור שלא כחוק בהפיכתם למאות משרדים לפקידות מנופחת. והשאיר את השכונות ללא מבני חינוך. לקח את בית ספר קישון מהציבור החילוני והפקיע אותו עבור הציבור החרדי
    שלא גר בשכונה סביבו (עד אז).
    כמו כל הבלאגן שעליו היה אחראי, הבלאגן במערכת החינוך בחיפה היה ברור לכולם ובמקום לעשות סדר, רק המשיכו לעשות בלאגן עצום. בתי ספר נסגרו, הועברו, חוסלו, פורקו, נמכרו (מעלה כרמל). הקרקע עירונית, המבנים נבנו בכספי העירייה ומשרד החינוך. משרד החינוך בעצמו יצר בלאגן עצום אחרי חוק נהרי, שבו ניסו לסגור כל בית ספר חילוני עם פחות מ-200 תלמידים בתור התירוץ לסגירה, לספק עוד מבנים לציבור החרדי שבו כל בתי הספר עם פחות מ-200 תלמידים כשהם קיבלו את אותם מבנים.
    הבעיה היא העדר שיטה, סדר, פרוגרמה עירונית.
    יונה יהב ואיתו חדוה אלמוג ואיתם רחל מתוקי, עבדו בשיטת השליפות. שולפים מפה, זורקים לשם, מחסלים את דוד ילין, מזיזים את חוגים, לוקחים כסף משם בונים קצת פה סוגרים קצת שם. עירייה שעובדת ככה, בסוף לא יכולה להסביר את מעשיה כשמגיע גוף כמו משרד החינוך ומבקש לדעת למה 7-8 בתי ספר משמשים משרדים, אם יש בהם צורך.
    כאן המקום להזמין את מנכ"ל העירייה הוקדם ואת ראש הועדה המקומית הקודמת, שיסבירו למשרד החינוך את כל התהליכים והפרוגרמה למה נסגר, למה הפך לפירמידה, למה הפך לאגף משרדי עירייה, למה ולמה. בטוח שתיפתח כאן תיבת פנדורה ענקית של הבלאגן לאורך העשור האחרון, בלאגן פיזי, מוסרי, כלכלי, תשתיתי, כשרוב ההחלטות היו פוליטיקה קטנה מאד וטובת הפקידים על פני הציבור.
    במסגרת אותו בלאגן עצום לא הוסדרה פעילות גופי מגזר שלישי ואחרים במבני ציבור.
    ככה נוצרה בעיית לב ח"ש, עמותות אחרות שפעלו בחוסר שקיפות, בלי חוזים, בלי פרוגרמה.
    בלאגן החינוך הוא בלאגן הרווחה הוא בלאגן התשתיות הוא בלאגן יפה נוף הוא בלאגן תמיכות בספורט, הכל משולב בהכל.
    לכן, בלית ברירה, אין מנוס מועדה קרואה בחיפה. לא נראה שלראש העיר הנוכחית וצוותה יש את הכלים ואת שיתוף הפעולה של הפקידות המסואבת, כדי להתמודד עם הבלאגן שירשה, עם הפרקטיקות השערורייתיות שבהן התנהלה העירייה בעשור האחרון.
    רק ועדה קרואה, עם מומחים של רווחה, חינוך, תשתיות, ספורט וכד' יוכלו לעשות סדר עם פרוגרמה מבלי שהפקידות הנצלנית תוכל
    להתנגד, לעשות דווקא ולסכל נסיון לעשות סדר ולהחזיר את העירייה לפסים של התנהלות תקינה שהיו חסרים עשור שלם.

  10. יגיל

    אייל , מבני חינוך הוסבו למבנים של עיריית חיפה הרבה הרבה זמן לפני יהב.
    תבדוק את העובדות לפני שאתה מלכלך.
    אתה טועה ומטעה.

  11. שלמה

    מי שרוצה לדעת את האמת על לב חש שיכנס לאתר "גיידסטאר", הכל מפורסם שם, כולל משכורות.

  12. העניין הוא לא לב חש אלא התנהלות העירייה

    איך העירייה יכולה לבוא בתלונות אל לב חש כשיש מבני עירייה שבעצמם ממוקמים במבנים של משרד החינוך?
    מדוע לא היה גילוי נאות של העירייה בנושא זה לפני שנחשף בעיתונות?
    לא נראה שניתן להאמין להנהלת העירייה הנוכחית.

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    העירייה בשם ״ההסדרה״ מחסלת כל חלקה טובה בעיר.
    פקידות שמנותקת מהמציאות, ומחזיקת תיק חינוך שמנהלת יחד עם צוק נחשון את העיר חיפה ללא מעצורים ופיקוח. מאכזב, מכעיס ונשימה עמוקה עד לבחירות שישימו קץ לבריונות העירייה

  14. נהדר בהדר

    עינת קליש כמו ביבי צריכה את החרדים בקאליציה ומוכרת את הציבור החילוני . העברת לב חש לטובת בי"ס חרדי מסייעת לתהליך השתלטות זוחלת של החרדים על הדר כמו על נווה שאנן. בסוף נמצא את בני ברק בשכונות העירוניות של חיפה . קליש ששמה את הדר בבחירות על ראש שמחתה , תביא לחיסול הסיכוי להחייאתה של השכונה כמרכז עירוני תוסס. ( בעצם יהיה פה מרכז חרדי תוסס )

  15. אלי

    בקיצור ראוכברגר , חזק פה בעיר ,
    חוגג על חשבון המתנדבים , עושה יאמבה של כסף , מלב חש , ומהיעריה .
    מקווה שעינת קליש תנצח אותו , שיהיה כאן הערת אזהרה לכל המאפיות בעיר , שיש איזה שהוא קו …

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר