ד"ר מרק בקל ופרופ' אורנה גייר (צילום: אלי דדון)
ד"ר מרק בקל ופרופ' אורנה גייר (צילום: אלי דדון)

בזכות המכבייה: משקפיים חדשים לילדי הכפר ג'דיידה-מכר

בזכות יוזמה של רופא המשלחת האמריקאית למכבייה בשיתוף עם מחלקת העיניים של המרכז הרפואי כרמל זכו 1,300 תלמידים מהכפר ג'דיידה-מכר לבדיקות עיניים ולמשקפיים בשווי של עשרות אלפי שקלים

פורסם בתאריך: 10.7.17 10:33

זה היה שיאו של פרויקט עיניים מיוחד שנמשך חודשים ארוכים: מאות ילדי בתי הספר מהכפר ג'דיידה-מכר שבגליל התקבצו והגיעו השבוע למתנ"ס המקומי וקיבלו משקפי ראייה חדשים שהותאמו לכל אחד מהם באופן אישי. את המשקפיים העניקו לתלמידים מנהלת מחלקת העיניים במרכז הרפואי כרמל פרופ' אורנה גייר, שתרמה בשם המחלקה ובשם בית החולים את בדיקות העיניים לכל התלמידים, ורופא המשלחת האמריקאית למכבייה ד"ר מרק בקל. בטקס נכחו גם מנהלת אגף החינוך בכפר הזאר שבאל, מנהל יחידת הנוער טארק כיאל ונציג קיבוץ שמיר שתרם את העדשות למשקפיים.

את הפרויקט, שעלותו מוערכת בעשרות אלפי שקלים, יזם והניע ד"ר בקל. "חשבנו מה לעשות השנה לקראת המכבייה ה-20", הוא מספר, "חיפשנו פרויקט חברתי מיוחד שיהיה לו ערך מוסף של תרומה לקהילה בדגש על חיבור אמיתי לנוער שלנו. קיבלנו עשרות רעיונות לתרומות, אבל בקשה מיוחדת לביצוע בדיקות סקר לראייה בילדים מעוטי יכולת ולרכישת משקפיים למענם קסמה לנו במיוחד".

ד"ר בקל, שמכיר באופן אישית את פרופ' גייר, פנה אליה וביקש את עזרתה. "מיד התחברתי לרעיון", היא מספרת, "וחשבתי שהילדים במגזר הערבי המאובחנים כזקוקים למשקפיים הם קהל היעד. לרוב, כאשר אנו מאבחנים ילדים ממגזר זה עם בעיות ראייה ושולחים אותם לקנות משקפיים, הם חוזרים לבדיקות לאחר תקופה ומתברר כי הם לא רכשו את המשקפיים בגלל אי יכולת כלכלית".

 

התורמים, הרופאים וחלק מהילדים שזכו למשקפיים חדשים (צילום: אלי דדון)

התורמים, הרופאים וחלק מהילדים שזכו למשקפיים חדשים (צילום: אלי דדון)

 

סוהיל כיאל, מנהל הסיעוד של המחלקה הקרדיולוגית בכרמל, מתגורר בג'דיידה-מכר ומכיר עשרות ילדים ממשפחות מעוטות יכולת שזקוקים למשקפיים אבל אינם יכולים לרכוש אותם, והוא זה שיצר את החיבור בין בית החולים לתורמים מארצות הברית ולמועצת הכפר. לטובת הפרויקט חברו בהתנדבות אופטומטריסטים מהכפר והאזור ורופאי מחלקת העיניים של כרמל, שהגיעו ביחד לחמשת בתי הספר בכפר עם ציוד בדיקת עיניים וביצעו בדיקות סקר לראייה ב-1,300 תלמידים.

האופטומטריסט מרוואן אסדי מספר כי הוא מכיר מקרוב את הבעיה: "אני בודק עשרות ילדים מהכפר ומגלה בעיות ראייה, אבל להורים לצערי אין כסף לרכוש את המשקפיים וזה מתסכל מאוד. הפרויקט הזה כל כך נחוץ ומבורך שהחלטתי גם אני להתנדב בו, ואני מודה מכל הלב ליוזמים ולרעיון".

ד"ר עלוית וולף וד"ר אלינה מלמוד, רופאות מומחיות לרפואת עיניים בילדים מכרמל, מספרות כי בבדיקות התגלו אצל חלק מהילדים בעיות עיניים נוספות. "קרוב ל-20 אחוז מהילדים שבדקנו אכן זקוקים למשקפיים לתיקון הראייה שלהם", מספרת ד"ר וולף, "אבל אצל חלקם גילינו גם מחלות עיניים אשר מצריכות טיפול מעמיק יותר כמו ילדים עם גוש בעין, עם פזילה או עם עין עצלה. הילדים יוזמנו לניתוחים, לטיפולים ולהמשך מעקב במחלקת העיניים של כרמל כחלק מהמשך הטיפול והתרומה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר