הפגנת הורי בית הספר הפתוח בנוה שאנן (צילום: אלה אהרונוב)
הפגנת הורי בית הספר הפתוח בנוה שאנן (צילום: אלה אהרונוב)

הפתרון שיסיים את השבתת הפתוח

פורסם בתאריך: 13.9.18 11:22

השבתת בית הספר הפתוח תגיע מחר – שישי – אל יומה התשיעי (אם לא מחשיבים את סוף השבוע ואת חופשת ראש השנה), ועד כה לא יכול ועד ההורים של בית הספר להציג ולו הישג בודד במאבקו. רשימת הדרישות שהציב הוועד היא לא ריאלית (בודק חיצוני להתנהלות בית הספר והצוות החינוכי, מבנה חדש עד ספטמבר 2020, תהליך סלקציה לקבלת תלמידים ממשפחות חדשות ואחריות בלעדית על תוכנית הלימודים הנוספת ללא התערבות של משרד החינוך), ולמרות שאין בה אמירה מפורשת ברור לחלוטין שהדבר היחיד שירצה את הוועד הוא החלפתה של מנהלת בית הספר.

אך יש ברשימה הזאת גם מרכיב מהותי אחד שעם קצת רצון טוב של שני הצדדים – ההורים מצד אחד ועיריית חיפה ומשרד החינוך מצד שני – היה נפתר בקלות, מסיים את השביתה ואולי אף היה גורם לוועד לרדת מהעץ הגבוה שעליו הוא טיפס.

מרכיב זה נוגע לשמירת צביונו של בית הספר כבית ספר פתוח, כך שתלמידיו יהיו אלה שהוריו אכן מאמינים באמונה שלמה במה שהן מכנים "רוח הפתוח". במכתב ששלחה להורים ביום רביעי שעבר, ימים ספורים אל תוך השביתה כאשר הצדדים התבצרו בעמדותיהם, כתבה ראש מינהל החינוך בעירייה אילנה טרוק כי הקריטריונים לקבלה לבית הספר יתבצעו לפי הסדר הבא: אזור הרישום הרשמי (ללא פרויקט הפינוי-בינוי של חברת פרשקובסקי), איחוד אחים עד כיתה ה', אזור הרישום המורחב (כולל הפרויקט של פרשקובסקי), עשרה אחוזים משכונות מוחלשות ולסיום הגרלה פתוחה.

 

 

הפתוח היה מאז ומתמיד בית ספר על אזורי. במילים פשוטות, זהו בית ספר שאליו מגיעים תלמידים מכל רחבי העיר ולא משכונה או מאזור ספציפיים, ושרוב הלומדים בו נרשמו אליו ממניעים אידיאולוגיים בדומה לבתי ספר דמוקרטיים או אנתרופוסופיים למשל. אם בעירייה אכן עומדים מאחורי ההודעות החוזרות ונשנות שבהן היא מתחייבת לשמור על צביון בית הספר עליה לשנות את סדר הקריטריונים. על שני הקריטריונים הראשונים – אזור הרישום הרשמי ואיחוד אחים – אין מחלוקת (אם כי רבים מההורים היו שמחים להרחבת סעיף איחוד האחים הרבה מעבר לכיתה ה'), אבל הקריטריון הבא חייב להיות ההגרלה, ורק לאחריה מכסה לילדים שיתגוררו בפרויקט של פרשקובסקי (סעיף שהוועד כבר קיבל מהעירייה לפני פרוץ השביתה).

מכיוון שהפתוח הפך במרוצת השנים לבית ספר מבוקש, התנאים הפיזיים שלו אינם מאפשרים את הגדלתו. וכך, כשהביקוש גבר על ההיצע, נוצרה שיטת ההגרלה שלפיה בין כלל המבקשים ללמוד בבית הספר נערכת הגרלה. העדפה של "ילדי פרשקובסקי", שייתכן כי לפחות חלקם יבחרו ללמוד בבית הספר רק מפני שהוא קרוב לבית ולא ממניעים אידיאולוגיים, תבשר למעשה על ביטולו כבית ספר על אזורי, וחמור מכך – כבית ספר פתוח.

סביר להניח שהשביתה תסתיים בקרוב כי זהו אינטרס משותף גם להורים, גם לעירייה וגם למשרד החינוך. ההורים הרי צריכים לחזור מתישהו לשגרת חייהם, לראש העיר יש בחירות על הראש, וגם למשרד החינוך זוהי סיטואציה לגמרי לא נוחה. לכן העירייה ומשרד החינוך צריכים לתת לוועד את הסולם שבאמצעותו הוא יירד מהעץ. הסולם הזה הוא כאמור פתרון סוגיית הקבלה לבית הספר. מי יהיה המבוגר האחראי שירים את הכפפה?

 

הכותב הוא העורך הראשי של עיתון "כלבו" ואתר "כלבו – חיפה והצפון" ואב לשני ילדים בבית הספר הפתוח

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. אמא בבית הספר

    וואוו! איזה בליל של שטויות! עובדה אחת נכונה אין פה! הנייר של כלבו באמת סובל הכל…

  2. הפובלציסט

    אין על כלבו. העיתון של (עיריית) חיפה. חבורת עסקנים שחולקת הגות מעמיקה עם כל מבקש. באמת, אליטה בשרות משטר האימה של יונה יהב.

  3. גורם מוכר בעיר חיפה

    אני כאדם שקורא לאחרונה את הכתבות סביב בית הספר הפתוח ונידהם ממה שאני קורא ללא היכרות עם הנפשות הפועלותנ אין לי ספק שיש פה ניהול כושל של הוועד.
    אני שניהלתי איספור מאבקים מול העיריה ( בתחומים שונים ) יודע שמול גופים גדולים כמו העיריה (ובדומה גם משרד החינוך) לא מנהלים בכוח בהשבתות ואולטימטום אלא בשקט בהיגיון ומתחת למכ"מ.
    מציע להורים לבדוק מי האנשים שמנהלים עבורם את המאבק.

  4. הייתי בסרטים כאלה, אבל זה מעניין במיוחד

    כגורם שניהל עשרות מאבקים ברמה הארצית וברמה העירונית, אני יכול להבטיח לכולכם שעיריית חיפה ומשרד החינוך יתכופפו לפני סוכות. זה אומר שהחובבנים שניהלו את המאבק מול הפוליטיקאים הממולחים, עושים להם בית ספר וישיגו הרבה מעבר לכל דמיון של כל המומחים שלעיל. יכול להיות שזו הדרך נגד ה"כרישים" שיושבים בעירייה וחושבים ברמה של דגיגונים. אל תתנו לועד החובבן הזה להטעות אתכם – נראה שמישהו מכוון אותם בכל צעד והכל נראה מתוכנן לעילא ולעילא (כמובן למי שמכיר מקרוב תהליכים דומים).

  5. בהלם!!

    עצוב שעיתון כמו כלבו מעז לכתוב כזה בליל של שטויות ורצף של חוסר אמיתות רק מתוך כוונות פוליטיות. אני במקרה מכיר את הדרישות של ועד ההורים ואתם לא בכיוון. תפסיקו ללקק לפוליטיקאים ותתחילו לעשות חדשות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר