חיץ המסילות (צילום: רמי שלוש)
חיץ המסילות (צילום: רמי שלוש)

רכבת ישראל מתעקשת על הנצחת החיץ בין העיר לים

בתגובה לעתירה שמבקשת לבטל את התוכנית שמנציחה את חיץ המסילות בין חיפה לחוף הים ואת אילוצם של תושבי הצפון להקיף את הכרמל בנסיעתם ברכבת דרומה, הציגה רכבת ישראל לבית המשפט נימוקים תקיפים להוצאת תוואי המסילות בחיפה מחוץ לפרויקט להכפלת מסילות החוף

פורסם בתאריך: 31.1.20 08:30

בתגובה לעתירה לביטול התוכנית המנציחה את חיץ המסילות בין חיפה לחופי העיר ואת אילוצם של תושבי הצפון להקיף את הכרמל בנסיעתם ברכבת דרומה הציגה רכבת ישראל נימוקים תקיפים להוצאת תוואי המסילות בחיפה מחוץ לפרויקט הקונקרטי שהיא יוזמת להכפלת מסילות החוף. "אין כל סיבה עניינית להותיר ציבור רב של נוסעים מדרום לחיפה כבני ערובה עד למציאת פתרון למקטע המסילות בחיפה", כתבה רכבת ישראל בתגובתה לעתירה.

תגובתה של רכבת ישראל ניתנה במענה לעתירה שהגישו לפני כחודשיים וחצי לבית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, חמישה עותרים: שלוש השקמים – העמותה לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי, האדריכל החיפאי מיכאל רטנר ושלוש רשויות מקומיות מעמק יזרעאל – המועצות האזוריות עמק יזרעאל ומגידו והמועצה המקומית רמת ישי. באמצעות עו"ד דביר לנגר ביקשו העותרים לבטל שתי החלטות שקיבלה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) במינהל התכנון של משרד האוצר ב-3 ביוני – ההחלטה לפצל לשני מקטעים את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות הרכבת, תוך השארת חיץ המסילות בין העיר לים ואילוצם של תושבי הצפון להמשיך להקיף את הכרמל בנסיעתם ברכבת דרומה, וההחלטה להפקיד את תוכניתה של רשות שדות התעופה לפיתוח מינורי בלבד של שדה התעופה בחיפה, באופן שלא יאפשר לפתחו כשדה תעופה בין לאומי משמעותי.

בית המשפט התבקש בעתירה להוציא צו על תנאי הקובע כי פיצול התוכנית להכפלת המסילות מסכל את פינוי חיץ המסילות בחיפה, ונוסף על כך לקדם את חלופת מנהרת השידרה, המציעה נתיב ישר ומקוצר במנהרה דרך ההר שיביא לקיצורי זמני נסיעה משמעותיים של כ-15 דקות עבור תושבי הצפון.

בתוכניות להכפלת המסילות מוצעת הכפלה של מסילות החוף משתיים לארבע לאורך 85 ק"מ – מתחנת לב המפרץ בחיפה לקיבוץ שפיים – וזאת לצורך יצירת תשתית להפעלת רכבות מהירות יותר. פרויקט ההכפלה נכלל תחילה בתוכנית אחת, אך בחודש יוני אשתקד נענתה הוות"ל בחיוב לבקשתה של רכבת ישראל לפצל את התוכנית לשני חלקים בשתי תוכניות – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד שפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ עד לתחנת חוף הכרמל. הפיצול נועד לאפשר קידום של מסילה מוכפלת מחוף הכרמל לתל אביב ללא תלות בהכרעה באשר לחלופה לאורך חופי חיפה.

החלטת הוות"ל ביטלה למעשה את ההישג האדיר שקצרה העיר לפני כשנתיים, כאשר אותה ועדה החליטה כי במסגרת תוכנית ההכפלה יוסר חיץ המסילות העילי הקיים בין העיר לים במסגרת מהלך אחד תוך יישום תוכנית ההכפלה כמקשה אחת.

 

 

בתגובתה לעתירה כתבה רכבת ישראל: "הסיבה לבקשה לפיצול התוכנית היא מורכבות התוויית המסילה העוברת בתחום העיר חיפה. תכנון המקטע הדרומי שבין חוף הכרמל עד שפיים, המהווה את השלד המרכזי של רשת המסילות הארצית, קודם על ידי רכבת ישראל, בין השאר מול הרשויות המקומיות, כך שחלק ניכר מהסוגיות במקטע זה נפתרו והוא כבר נמצא בשלב של הכנת תסקיר השפעה על הסביבה. לעומת זאת, התגלו מחלוקות בעניין תוואי המסילה בחיפה. נוכח חשיבות פרויקט ההכפלה לתחבורה הציבורית ועל מנת שלא לעכבו בכללותו, ובפרט את המקטע הדרומי, ביקשה רכבת ישראל לפצל את התוכנית ולבצעה בשלבים".

חשוב לציין כי משמעות הפיצול היא למעשה הוצאת מקטע המסילות בחיפה מחוץ למתווה הקונקרטי של פרויקט הכפלת מסילות החוף, שאמור היה להסיר את חיץ המסילות בעיר. בעוד שהחלק הדרומי של הפרויקט יבוצע עד לשנת 2030, החלק הצפוני שעובר בתוך חיפה מיועד לביצוע עד לשנת 2040.

בהחלטתה מחודש יוני ציינה הוות"ל כי פורום בין משרדי ממשלתי יגבש תוך שנה המלצה לחלופה מוסכמת בתוך חיפה, שלא תכלול הכפלה בתוואי עילי בסביבה החופית. חלופת מנהרת השידרה מקפלת בתוכה שני יתרונות – היא מקצרת באופן משמעותי את זמן הנסיעה ברכבת של תושבי הצפון, ובמקביל מסירה את חיץ המסילות מחופי חיפה.

בעתירה נטען כי מבחינה מעשית מונע פיצול תוכנית ההכפלה לא רק את אפשרות פינויה המלא של המסילה מהחוף, אלא גם את האפשרות של חלופת מנהרת השידרה שכוללת כריית שתי מנהרות בהר הכרמל – מנהרה ראשית מהצ'ק פוסט לאזור מושב מגדים ומנהרה נוספת מקרית הממשלה לאזור איצטדיון הכדורגל העירוני של חיפה, לשם תועתק תחנת חוף הכרמל. חלופה זו מבטלת את חיץ המסילות בין קרית הממשלה לאיצטדיון ומחברת ביניהם באמצעות קו מטרונית.

בתגובתה לעתירה ציינה רכבת ישראל כי חלופת מנהרת השידרה נבחנה על ידה "והפיצול אינו מסכל אותה" מכיוון ש"הליך בחינת החלופות לתוואי מסילת הרכבת בחיפה טרם הוכרע". עם זאת נטען עוד כי עלותה של חלופת מנהרת השידרה גבוהה בכ-1.3 מיליארד שקל מהחלופה המועדפת על רכבת ישראל – מנהור ארבע מסילות לאורך החוף – מאזור גשר פז עד לתחנת חוף הכרמל, חלופה 102.

בתגובתה של רכבת ישראל נחשף גם כי החלופה שבה תמכה עיריית חיפה בקדנציה הקודמת – חלופה 5 – "נפסלה על ידי רכבת ישראל בעקבות בחינתה והבהרת המשמעויות שלה". חלופה 5 כללה העברה של המסילה המוכפלת בעיר התחתית בתת הקרקע עד לאזור צומת דולפין, ומשם אמור היה התוואי להיכנס למעבה ההר, מתחת לשכונות קרית אליעזר, רמת שאול וקרית שפרינצק, עד לצאתו באזור החוף סמוך לתחנת חוף הכרמל.

"מתוכנן שיקוע ומנהור של המסילות הקיימות בחיפה, בין אם תיבחר חלופת מנהרת השידרה ובין אם תיבחר חלופה 102, כך שממילא המסילות יפונו מהסביבה החופית", נכתב בתגובתה של רכבת ישראל, שביקשה לדחות את העתירה בטענה שמדובר בעתירה מוקדמת: "בשים לב לעובדה כי מדובר אך בשלב מקדמי של התוכנית, אין לקבל עתירה המבקשת שבית המשפט ייכנס בנעלי מוסד התכנון, אגב דרישה שבית המשפט ידון ויבקר את התוכנית עוד בטרם הסתיימו הליכי תכנונה. דחיית העתירה אינה גורעת מזכותם המוקנית של העותרים להגיש השגה כאשר תהיה חלופה תכנונית מגובשת".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. רקבת. הלוואי שיפריטו הכל. לתחזוקה, פקחים ,נהגים...

    הכל שיביאו מחו"ל

  2. חיפאית

    הכתבה לא ברורה בכלל.
    מנוסח במילים גבוהות למדיי ואי אפשר להבין דבר.

  3. אליעד

    נשמע שלעיתון כלבו יש דכה משלו
    כי הכותרת לא אינפורמטיבית אלא מביעה דעה
    הנדסת תודעה

  4. בר

    חיפה = החור התחת של מדינת ישראל

    במקום להפוך את חיפה למוקד תיירות בין לאומי. תוקעים אותנו עם מפעלים מסרטנים וחוף ים לא נגיש

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר