תוכנית הבנייה למרחב קרית אתא (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)
תוכנית הבנייה למרחב קרית אתא (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)

"אין צורך בהרס סיטונאי של אדמות חקלאיות פוריות"

עתירה חדשה הוגשה נגד התוכנית למרחב קרית אתא על ידי שישה עותרים, ובהם התנועה הקיבוצית ושלושה יישובים במועצה האזורית זבולון. העותרים קובלים על הרס החקלאות ומבקרים את התמורה - הגדלה מיותרת לטענתם של היצע יחידות הדיור - ואת פעילות הוותמ"ל

פורסם בתאריך: 18.2.20 08:55

מתרחב המאבק נגד התוכנית הענקית למרחב קרית אתא – תוכנית הבנייה הרב תחומית המשמעותית ביותר שאושרה באזור חיפה בשנים האחרונות. לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה עתירה מינהלית שלישית לביטול התוכנית, אשר מציעה בינוי בקנה מידה של עיר חדשה. התוכנית משתרעת על שטח של 6,390 דונם בשני מתחמים במרחב קרית אתא – האחד מצפון לאזור הבנוי של העיר והשני ממערב לאזור הבנוי שלה.

את העתירה הגישו באמצעות עו"ד רון רוגין שישה עותרים הנאבקים לשימור הפעילות החקלאית בתחום התוכנית: התנועה הקיבוצית, שלושה יישובים במועצה האזורית זבולון – מושב כפר ביאליק, קיבוץ שער העמקים וקיבוץ רמת יוחנן, ועד הפעולה להצלת שרידי החקלאות בעמק זבולון (ועד פעולה המורכב מחקלאים המעבדים את קרקעות עמק זבולון זה עשרות שנים) והשותפות החקלאית בין קיבוצים המעבדים יחדיו את אדמות עמק זבולון.

רוב שטחי התוכנית נמצאים בתחומה של המועצה האזורית זבולון, בקרקעות שהתוכנית מציעה לשנות את ייעודן החקלאי ושאמורות לעבור לתחומה של קרית אתא. המתחם הצפוני כולל בין השאר 12,352 דירות ומתחמי מסחר ותעסוקה, והמתחם המערבי כולל שימושי תעשייה, אחסנה, מסחר ותעסוקה ממזרח לכביש דשנים.

כ-4,800 דונם מתוך שטח התוכנית הם שטחים חקלאיים, פוריים ומניבים שמעובדים על ידי היישובים החקלאים בעמק זבולון – המושב כפר ביאליק והקיבוצים שער העמקים, רמת יוחנן, אושה וכפר המכבי. העתירה הוגשה נגד חמש רשויות ציבוריות, ובהן רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שיזמה את התוכנית והוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) שאישרה את התוכנית בסוף חודש אוקטובר.

 

 

בעתירה נכתב: "הן המתחם הצפוני והן המתחם המערבי הם שטח חקלאי מעובד. אין כל צורך ענייני בהרס סיטונאי של אדמות חקלאיות פוריות, מעובדות ומטופחות בעמק זבולון – שטח מוריק באזור בעל האוויר המזוהם ביותר במדינת ישראל. אין שום צורך ענייני בהגדלה של היצע יחידות הדיור המאושרות לנוכח ההצפה הקיימת של תכנון מאושר למגורים במרחב קרית אתא ובאזור הקריות כולו".

העתירה מנתחת בהרחבה את ייעודם של 558 דונם במתחם המערבי לשימושי תעשייה, אחסנה, מסחר ותעסוקה, ממש מול מתחם בתי הזיקוק ומפעל דשנים. מתוך שטח זה, אשר מוצע בתוכנית כרצועה רחבה לאורך המקטע הצפוני של כביש 772 (כביש דשנים) וממזרח לו, מוצעים 206 דונם לתעשייה ואחסנה.

בעתירה נכתב: "תכלית שטח עצום זה היא לשמש עורף לוגיסטי לנמל המפרץ ההולך ונבנה במפרץ חיפה. ומה עניין שמיטה (עורף לוגיסטי לנמל, מערבית לקרית אתא) אצל הר סיני (פתרון משבר הדיור למגורים באמצעות חוק הוותמ"ל)? נוסף על 'עיר מכולות' זו שמתוכננת בשטחי תעשייה ואחסנה, המתחם המערבי כולל עוד עשרות תאי שטח בעלי ייעוד של מסחר ותעסוקה. מדובר אפוא בתוכנית תעסוקה מובהקת, בהיקף נכבד ביותר, העומדת על רגליה היא. זו תוכנית מנותקת ומרוחקת ממתחם המגורים המצוי בכלל בצדה השני של קרית אתא. אין אח ורע בכל תולדות פעילות הוותמ"ל למצב שבו מתכננים בעת ובעונה אחת שני מתחמים כה מנותקים זה מזה".

יצוין כי העתירה החדשה מתווספת לשתי עתירות אחרות שהוגשו קודם לכן נגד התוכנית – עתירתה של עמותת מרכז המועצות האזוריות בישראל, הטוענת שהתוכנית פוגעת קשות בשטחי חקלאות פוריים ומניבים המעובדים על ידי יישובי המועצה האזורית זבולון; ועתירתה של חברת רכבת ישראל, הטוענת כי התוכנית מבטלת בפועל את מסילת זבולון שאמורה לעבור בשטחה.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר