מתחם בז"ן (צילום: Svarshik1.gmail.com/depositphotos.com)
מתחם בז"ן (צילום: Svarshik1.gmail.com/depositphotos.com)

המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום נגד בז"ן

המשרד להגנת הסביבה הגיש לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד חברת בז"ן ונושאי משרה בה בגין גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה של החברה. מבז"ן נמסר בתגובה: "אנו מכחישים את הטענות שעולות מכתב האישום ונוכיח את טענותינו בבית המשפט"

פורסם בתאריך: 29.9.22 10:03

בתום הליך פיקוח והליכי אכיפה מינהליים של מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה ולאחר חקירה פלילית שביצעה המשטרה הירוקה של המשרד, הגיש המשרד להגנת הסביבה לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד חברת בתי זיקוק לנפט (בז"ן) בגין גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה של החברה. זהו כתב האישום החמישי בעשור האחרון שמוגש בעקבות תיקים שניהל המשרד נגד בז"ן ונושאי משרה בה בגין עבירות סביבתיות.

נוסף על החברה הוגש כתב האישום נגד יריב גרץ, אשר שימש סמנכ"ל בבז"ן בעת ביצוע ההפרות, ונגד עודי יעקב, ששימש מנהל התפעול של בז"ן באותה התקופה.

במסגרת היתר הפליטה נקבעו לבז"ן דרישות הקובעות את ערכי הפליטה בכל אחת מארובות המפעל, וכן דרישות לביצוע דיגומים תקופתיים ודיגומים חוזרים ככל שמתגלות חריגות מהערכים שנפלטו. נוסף על דרישות הדיגום שבהם מחויבת החברה מבצע המשרד להגנת הסביבה, באמצעות מפקחי מחוז חיפה, הליך פיקוח על דרישות היתר הפליטה, ובמסגרת זו מבוצעים דיגומי פתע בארובות של בז"ן.

לפי כתב האישום, בבדיקות התקופתיות הנדרשות שבוצעו על ידי החברה ובדיגומי הפתע שבוצעו על ידי המשרד במהלך שנת 2017 נמדדו חריגות מערכי הפליטה המותרים ב-15 מקרים שונים בעשרה מתקנים שונים של החברה. חריגות אלו מהוות הפרות של הדרישות שהציב המשרד למפעל במסגרת היתר הפליטה, שהובילו לפליטות עודפות של מזהמים לאוויר ואשר גרמו לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. כמו כן, בז"ן לא פעלה כנדרש בהיתר הפליטה ובהתאם להוראות המשרד, ולא ערכה דיגומים שהוטלו עליו בהתאם להיתר הפליטה, לרבות דיגום חוזר בעקבות חריגה בבדיקה קודמת.

בעקבות כך, וסמוך לגילוי החריגות וההפרות, שלח מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה התראות לבז"ן על ההפרות והחריגות, ודרש כי אלה יופסקו באופן מיידי. בהמשך להליך זה, שנועד להפסיק את החריגות לאלתר, בחן המחוז את טענות החברה בעקבות ההתראות. בהתחשב בריבוי ההפרות ובחומרתן, הנובעת בין השאר ממיקום המפעל במפרץ חיפה, ולנוכח ההשפעות והסיכונים הבריאותיים הנובעים מחריגות אלו ואשר מעלים חשש לפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה, מצא מחוז חיפה כי יש מקום להמליץ על פתיחה בהליך אכיפה פלילי נגד בז"ן ונושאי המשרה בה.

המשטרה הירוקה פתחה בחקירה פלילית לבדיקת נסיבות האירוע, ולאחר איסוף של ראיות רבות וחקירה של עשרות מעורבים הגיש המשרד להגנת הסביבה, באמצעות עו"ד דן טוניק ובליווי הלשכה המשפטית של המשרד, את כתב האישום נגד החברה ונושאי המשרה לבית משפט השלום בחיפה.

 

 

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "אין מקום לתעשייה מזהמת בריכוזי אוכלוסייה בכלל ובמפרץ חיפה בפרט, וריבוי ההפרות מחזק את עמדתנו ואת הצורך לפעול בעניין זה בהקדם האפשרי. עד שפינוי התעשייה מהמפרץ יושלם, המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול בפיקוח ובאכיפה מול המפעלים המזהמים. ההפרות והחריגות של בז"ן ושל מפעלים מזהמים נוספים מוכיחות שהעיסוק בדלקים פוסיליים מוביל לפגיעה באדם ובסביבה. ישראל חייבת להיגמל מדלקים מזהמים ולעבור לאנרגיות ירוקות ומתחדשות, ובמקביל לפעול להוצאה של המפעלים המזהמים מריכוזי אוכלוסייה כמו מפרץ חיפה".

רוית שטוסל, מרכזת קהילת מנקים את מפרץ חיפה: "לא ייתכן שיידרשו למשרד להגנת הסביבה ולמדינה חמש שנים עד להגשת כתב אישום פלילי נגד מפעל כלשהו בגין גרימת זיהום אוויר קשה ובלתי סביר. זו מציאות שאי אפשר ואסור לנו להשלים עמה, ועל הרשויות האמונות לקדם הליכים מהירים משמעותית. גם כעת, מרגע שהוגש, עוד צפוי הליך ארוך ומתיש בבית המשפט, כשבסופו יש לדאבוננו פשרות רבות. בפרק זמן זה, בז"ן ממשיכה לפעול ולבצע חריגות וזיהומים נוספים, תוך המשך הפגיעה בסביבה ובבריאות תושבי מטרופולין חיפה. זו הפקרות גמורה. לא במקרה בחר המשרד להגנת הסביבה להוציא הודעה לתקשורת אשר מנסה לקשור הליכי אכיפה שונים ונפרדים לאירוע הנוכחי. אם בוחנים את המקרה כשלעצמו, נמלאים פחד ובעתה ומבינים כי האכיפה הקיימת לא באמת מגנה או מרתיעה. ושוב לא במקרה – בזמן פרסום זה אנו מצויים שוב באירוע תקלה וזיהום בבז"ן וחווים מופעי לפידי אש עצומים ושובלי עשן שחור וסמיך המיתמרים מעל המתחם. זה מתווסף לריכוזי הבנזן גבוהים ולריחות החריפים. לבז"ן אין מקום בלב מטרופולין חיפה, ועל הממשלה הבאה חלה החובה לפעול לקיצור לוחות הזמנים לסגירתה".

מבז"ן נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה הצהיר לא אחת על מדיניותו לסגירת התעשייה, והליכי האכיפה שהמשרד בחר לנקוט אותם בעת האחרונה הם חלק בלתי נפרד ממסע הציד שהוא מנהל נגד כלל התעשייה ובז"ן בפרט. הגשת כתבי אישום דווקא בעיתוי זה, לאחר חקירות שהתמשכו על פני שנים ארוכות ותוך עינוי דין של מנהלים בתעשייה, איננה מקרית. למרבה הפלא, המדיניות היא של אותו משרד שבמסמכים מקצועיים הודה כבר כי ביצועיה הסביבתיים של בז"ן הם מעולים ביחס לבתי הזיקוק באירופה. בז"ן מכחישה את הטענות שעולות מכתב האישום ותוכיח את טענותיה בבית המשפט. בז"ן ומנהליה מפעילים את מתקני הקבוצה במקצועות ובבטיחות, תוך שמירה והקפדה על תקני איכות הסביבה המחמירים אשר חלים עליה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר