לזר קפלון (צילום: בועז כהן)
לזר קפלון (צילום: בועז כהן)

קפלון מטיל פצצה פוליטית: הגיש הצעה לסדר להפעלת הכרמלית בשבת

ההצעה של יו"ר סיעת חיפה ביתנו (שאגב, בתחילת הקדנציה הצביע נגד הצעה דומה של האן) מסנדלת הן את "קואליציית השינוי" והן את הקואליציה הצרה של ראש העירייה, שכן לשתיהן אין עניין להסתכסך עם הסיעות החרדיות. ביום ההצבעה, הרבה אצבעות יעמדו למבחן

פורסם בתאריך: 10.11.21 10:48

יו"ר סיעת חיפה ביתנו, לזר קפלון, הגיש אתמול (שלישי) למזכירת מועצת העיר, עדנה הררי אברהם, הצעה לסדר שעשויה לאתגר את מועצת העיר. תחת הכותרת "הפעלת הכרמלית בשבת", כותב קפלון: "בשל חשיבות פעילות העסקים בסופי שבוע ובשבתות, לטובת תושבי חיפה, וגם שזה חשוב לבילוי צעירים, מבקש את תמיכתכם באישור להפעלת הכרמלית בסופי שבוע, חגים ושבתות".

סוגיית הפעלת הכרמלית בשבת נחשבת למוקש פוליטי, בשל הרגישות של הסיעות החרדיות והדתיות לנושא זה. מי שהעלה את הנושא לסדר עוד בתחילת הקדנציה הנוכחית היה סגן ראש העירייה אביהו האן, אולם, כצפוי, הצעתו לא עברה במועצת העיר. 17 חברי מועצה התנגדו להצעה, ורק חמישה הצביעו בעד. בין המתנגדים להצעתו של האן, היה קפלון, אז סגן ראש העירייה, שכעת מגיש הצעה דומה בעצמו. קליש רותם הבהירה באותה הישיבה: "אני מכבדת הסכמים קואליציוניים, ובהסכמים עם כולם, ללא יוצא מן הכלל, אחד הדברים היה שהסטטוס קוו בעיר יישמר".

"קפלון אמר אז ל"כלבו": "מה שיש היום בחיפה מספק אותי. אנחנו לא נכנסים לעניינים של הדתיים, והם לא נכנסים לעניינים שלנו. יש מספיק עסקים פתוחים. הייתה סערה עם חוק המרכולים, וברוך השם, זה לא הגיע אלינו. יש סטטוס קוו, וזה בסדר. חוץ מזה, יש הסכמים קואליציוניים בעניין הסטטוס קוו".

יצוין, כי לאחר שהצעתו של האן הובאה לפתחה של מועצת העיר, משרד התחבורה, באמצעות היועצת המשפטית שלו, פנה במכתב לעירייה, שבו נאמר, כי לעירייה אין סמכות להפעיל את הכרמלית בשבת. מהמכתב עלה, כי פעילות הכרמלית מעוגנת ברישיון שניתן על ידי משרד התחבורה וכי לעירייה אין סמכות לשנות את תנאי ההפעלה ברישיון. "הסכם הפעלת הכרמלית בין ממשלת ישראל לבין חברת הכרמלית ובין עיריית חיפה גודר את אחריות הצדדים להפעלה תוך הכפפתה לרישיון ההפעלה. לפיכך, ככל שבכוונת מועצת העיר חיפה להעלות על סדר יומה שינוי בתנאי ההפעלה שקבועים ברישיון ההפעלה, נבקש להדגיש, כי הסוגיה אינה עומדת כלל לפתחה של העירייה, אינה בגדר סמכויותיה ואיננה באחריותה", כתבה אז היועצת המשפטית של משרד התחבורה לעירייה.

במאי האחרון, עוד בטרם הוקמה המועצה הלעומתית, הגיש האן שוב את הצעתו לסדר להפעלת הכרמלית בשבתות. אולם מעט לפני כינוסה של מועצת העיר בשבוע שעבר, הודיע האן למזכירת המועצה, כי הוא מסיר לעת עתה את הנושא מסדר היום. חברים ב"קואליציית השינוי" אמרו ל"כלבו – חיפה והקריות", כי יממה קודם לכן הופעלו על האן לחצים, בעיקר מכיוונו של חברו ל"קואליציית השינוי", יו"ר הבית היהודי יואב רמתי, לא להעלות את הנושא. האן אמר בתגובה, כי ההצעה לא הוסרה אלא רק נדחתה לדצמבר, ולא בגלל הלחץ שהופעל עליו, אלא רק כי יש "מספר פרטים שיש לסגור גם בהיבטים כספיים וגם בהיבטים שקשורים במשרד התחבורה".

אם האן לא יעלה את הצעתו בדצמבר, להצעתו של קפלון יהיו השלכות גם על הקואליציה הצרה של קליש רותם וגם על "קואליציית השינוי". מבחינת "קואליציית השינוי", ההצעה הזו מסנדלת את האן וסיעת הירוקים, שכן באמצעותה הם ייבחנו אם הם עומדים בעקרונותיהם. מצד אחד, כל הצבעה שלהם, מלבד בעד ההצעה של קפלון, תפגע בתדמיתם. מצד שני, להצבעה של האן בעד ההצעה של קפלון יהיו השלכות מול רמתי בתוך "קואליציית השינוי". אבל לא רק האן יעמוד למבחן. גם יתר חברי "קואליציית השינוי" ייבחנו הן על ידי חברם רמתי והן על ידי הסיעות החרדיות, בעיקר אגודת ישראל, ש"קואליציית השינוי" עדיין לא ויתרה על צירופה לשורותיה.

מבחן דומה לזה תעבור גם קליש רותם. לקפלון, שעדיין לא הצטרף ל"קואליציית השינוי", ולעת עתה גם מצהיר כי לא יעשה כן, קל יותר להביא הצעה כזו, שכן היא מייצגת נאמנה את עקרונות מפלגת האם שלו, ישראל ביתנו. סביר מאוד להניח, כי קליש רותם תצביע נגד ההצעה, לנוכח המחויבות שלה לסיעות החרדיות, שעדיין נאמנות להסכמים הקואליציוניים שחתמו עימה. אבל האם הצבעה נגד של קליש רותם תגרום לקרע בינה ובין קפלון? קפלון מבין היטב את המלכוד שהוא מציב בפני שני הצדדים, והוא בונה על "קואליציית השינוי" שתגבה אותו ותסייע לו להעביר את ההצעה.

 

קפלון אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "עד שההצעה תעלה זה בוודאי ייקח שלושה חודשים. אם האן יעלה אותה בדצמבר, אולי נצליח להעביר אותה, כי כיום ההסכמים הקואליציוניים לא תקפים. באופוזיציה, מתוך 18 החברים, מי יכול להיות נגד הפעלת הכרמלית? רמתי, אולי צביקה ברבי ואולי הליכוד שהם שלושה קולות. אם אני וגרי קורן (חברו לסיעה – ב"כ) נתמוך, יש לזה סיכוי לעבור. בנוסף, שרת התחבורה כיום היא מירב מיכאלי ממפלגת העבודה, ואם ההצעה תעבור, היא תובא לאישורה. אז אולי יש סיכוי. אני לא מאמין שהאן יעלה את הצעתו פעם נוספת".

על חשיבות הפעלת הכרמלית בשבת אמר קפלון: "אנחנו עיר ליברלית. אני יושב עכשיו במרכז הכרמל, ואני רוצה לרדת לעיר התחתית, למה אני צריך לעלות לאוטו ולשלם 60 שקלים? דבר נוסף, מה זו הכפייה הדתית הזו? זה מפריע להם? חס וחלילה, אני לא מבקש לעשות פעילות ליד בית הכנסת, אבל הכרמלית היא מתחת לקרקע, וזה לא מפריע לכל אחד. זו הזדמנות פז. לא תהיה לנו עוד הזדמנות כזו, כי כל קואליציה שתקום בעיר, תמיד יהיו בה אורתודוקסים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. יעקב

    אם יש דיון על הכרמלית,
    יש לשקול ביטול הבדיחה הנקראת כרמלית וגם רכבת ההרים של גוראל וגם את השניה מהצ'ק פוסט.

  2. סיגלית מוס

    הצעה כזו הייתה אמורה להתקבל מזמן .
    נדרשת בחירה חופשית, מי שרוצה לנסוע בשבת שייסע, מי שלא שלא ייסע .
    אנחנו כבר מזמן יצאנו מחושך וממצרים !

  3. א חיפה

    הגיע הזמן. אם יש אוטובוסים אין סיבה שלא תהיה כרמלית.באיזה חרדי זה פוגע שאנשים נוסעים מתחת לאדמה. די לשטות הזאת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר