אתו"ס
אתו"ס

"אתו"ס מתנכלת לעובדיה בשל הליכי התארגנות"

לבית הדין האזורי לעבודה הוגשה בקשת צד לדיון בסכסוך קיבוצי נגד התאגיד העירוני אתו"ס על ידי ועד הפעולה של עובדי התאגיד וההסתדרות במרחב חיפה. בבקשה מתבקש בית הדין לקבוע שאתו"ס מפר את החוק שמחייב מעסיק לנהל משא ומתן בתום לב עם ארגון העובדים ולקבוע פיצוי כספי של 100,000 שקל

פורסם בתאריך: 20.8.23 07:57

ועד הפעולה של עובדי התאגיד העירוני אתו"ס וההסתדרות במרחב חיפה הגישו לבית הדין האזורי לעבודה בקשת צד לדיון בסכסוך קיבוצי נגד התאגיד.

"בקשה זו דנה בחוסר תום לבה של המשיבה (אתו"ס; ב"כ) בניהול המשא ומתן הקיבוצי בניסיון ההתארגנות הראשונית של עובדי המשיבה המתקיים זה עשר שנים ובהפרתה את הוראות סעיף 33ח1(א) לחוק הסכמים קיבוציים – 1957, המחייב מעסיק בהתארגנות ראשונית לנהל משא ומתן בתום לב עם ארגון העובדים היציג במקום העבודה", נכתב בבקשה, "תכליתו של המשא ומתן אינה בגדר דיבור, ומטרתו היא עיגון ההסכמות לידי הסכם קיבוצי בין ארגון העובדים לבין המעסיק. אכן מעסיק אינו חייב לחתום על הסכם קיבוצי, אך ככל שאין עוד פער מהותי בין עמדות הצדדים ונותר רק סירוב לממש את ההסכמות בדמות חתימה על הסכם, מדובר בהפרת החוק".

לטענתם של ההסתדרות וועד הפעולה, "הנהלת המשיבה מתחמקת מלהיכנס למערכת הסכמית קיבוצית מול ההסתדרות – עמדה בלתי לגיטימית. זוהי נקודת המוצא מצד ההנהלה במהלך המשא ומתן 'המדומה' שניהלה מול ההסתדרות עד כה. מדובר במעסיק שזה שנים רבות מתנכל לעובדיו בשל הליכי התארגנות ומבצע ניסיונות פסולים למנוע את כניסתה למערכת חוזית קיבוצית. במסגרת ההידברות שערכו הצדדים במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות הועברה טיוטת הסכם קיבוצי שעליה ניתנו הערות והסתייגויות מצד מנכ"ל אתו"ס (יגאל זאבי; ב"כ). כפי שיוצג בבקשה זו, מטרת ההערות היא להראות חזות חיצונית של ניהול משא ומתן, אך בפועל משמעות ההערות היא סירוב לא לגיטימי לחתום על הסכם קיבוצי".

עוד נטען כי "ההידברות המשיכה, ולאחר כשלוש וחצי שנים של ניסיונות לקדם את החתימה על ההסכם הקיבוצי, ב-6 ביוני הועברה להנהלת אתו"יס רשימה מעודכנת, נכון לאותו המועד, של הנושאים שלגביהם הוסכם עוד בשנת 2021, אשר באחריות ההנהלה לנסח לפי העדפתה. ברשימה זו נכלל הנושא הבודד שנותר במחלוקת בין הצדדים נכון להיום – דרישתה הבלתי לגיטימית של ההנהלה, ולפיה ההסכם הקיבוצי יפקע בתום שלוש שנים".

ועד הפעולה וההסתדרות טוענים כי "פעמיים במהלך חודש יוני 2023 ביקשה ההסתדרות מאתו"ס להבין באופן ברור על איזה הסכם ההנהלה מוכנה לחתום, אך זאבי מקפיד לייצר מחלוקות יש מאין באופן מלאכותי, ובתשובה לדרישת ההסתדרות להבין בכל זאת על איזה הסכם ההנהלה כן מוכנה לחתום, הוא טען כי בין הצדדים יש 'פערים גדולים'. עמדה מלאכותית זו ננקטת רק על מנת להמשיך ולפגוע בהתארגנות כדי שבאתו"ס לא ייחתם הסכם קיבוצי. עד היום נמנעת אתו"ס מלהעביר את נוסחי הסעיפים שהוסכם שבאחריותה לקדם, נמנעת מלהעביר מידע לגביהם או לנסחם לפי שיקול דעתה, כפי שגם הוסכם בין הצדדים עוד בשנת 2021 וכפי שנדרש במכתב מ-6 ביוני. אין זה מפתיע שכן הצדדים נמצאים כבר היום בישורת האחרונה לקראת חתימה על הסכם קיבוצי ראשון, כאשר ביניהם מחלוקת אחת בלבד בעניין הדרישה לביטולו מראש של ההסכם. ברגע שההנהלה תנסח את הסעיפים הנותרים לפי שיקול דעתה או תעביר מידע לגביהם ותקדמם כפי שהוסכם, יקודם המשא ומתן באופן משמעותי, והיכולת של ההנהלה לאחר מכן לטעון לפערים גדולים בין הצדדים ולעכב בכך את החתימה תצטמצם. מדובר במצב שממנו מנסה ההנהלה להתחמק בחוסר תום לב, תוך הפרה של הדין".

 

 

כמו כן נטען כי "התנהלות זו של המשיבה מהווה נדבך נוסף בשורה של מעשים שנועדו לפגוע בהתארגנות הראשונית, ובכלל זאת ניסיונות לפטר את מובילי ההתארגנות הראשונית, לרבות בשנת 2021 את יו"ר ועד הפעולה ראובן אפרתי. ניסיון זה נחסם על ידי בית הדין בהחלטה בבקשה למתן סעד זמני למניעת הפיטורים והשבתו לעבודה שהגישו המבקשים (ועד הפעולה ואתו"ס; ב"כ). בית הדין קבע כי המשיבה לא הרימה את הנטל להוכיח כי פיטורי יו"ר ועד הפעולה נעשו משיקולים ענייניים וקבע כי החלטה זו הוכתמה בשיקולים הקשורים להתארגנות הראשונית בחברה. גם לאחר מתן ההחלטה בבקשה לסעד זמני להשבת יו"ר ועד הפעולה לעבודתו – החלטה שלא מצאה חן בעיני הנהלת המשיבה – המשיכה ההנהלה לפגוע בעובדים ולסכל את ההתארגנות הראשונית. יצוין כי גם השבתו של יו"ר ועד הפעולה נעשתה לאחר שהוגשה נגד אתו"ס בקשה לביזיון בית הדין, עת אתו"ס לא פעלה לשיבוצו מחדש לעבודתה. עוד יצוין כי גם לאחר שנקלט, הוא נקלט הוא בתנאי עבודה מופחתים על מנת להשפילו".

בבקשה שהוגשה מתבקש בית הדין לקבוע כי אתו"ס מפרה סעיף בחוק ההסכמים הקיבוציים שמחייב מעסיק לנהל משא ומתן בתום לב עם ארגון העובדים בהתארגנות ראשונית; ליתן צו המורה לאתו"ס לנהל עם המבקשים משא ומתן בתום לב, תוך נכונות להגיע עמם לנוסח הסופי של ההסכם הקיבוצי ולקבוע מתווה ולוחות זמנים לסיום ניהול המשא ומתן; ולפסוק לטובת המבקשים פיצוי כספי של 100,000 שקל "בגין התנהלות ארוכת שנים מצד אתו"ס המתאפיינת בסירוב חסר תום לב לחתום על הסכם קיבוצי, תוך פגיעה בזכותם האישית של העובדים להתארגנות ראשונית במקום העבודה".

השופטת קרן כהן החליטה שאתו"ס תגיש את תגובתה עד 12 לספטמבר ושדיון בעניין יתקיים ב-21 בספטמבר.

בפברואר 2020, שליש מעובדי אתו"ס הצטרפו להסתדרות הכללית מחשש לפיטורים, וכבר אז עלתה הדרישה להסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי עבודתם ובעיקר את התנאים לסיום יחסי העבודה בתאגיד לנוכח העסקתם בהסכמים אישיים. ביולי 2021 הגישו ההסתדרות וועד הפעולה של עובדי אתו"ס בקשה להוצאת צו זמני נגד פיטוריו של אפרתי, וכעבור חודשיים ביקשו עורכי דינו בקשה לביזיון בית המשפט לאחר שאתו"ס לא החזירה אותו לעבודה.

מאתו"ס נמסר בתגובה: "מי שמתהדר בטענה של ניקיון כפיים מן הראוי היה שיעביר את התובענה לאתו"ס לפני שליחתה לתקשורת. כאשר התובענה תגיע נקרא אותה ונשיב כנדרש בפני בית הדין לעבודה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר