שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

יוקם צוות לניטור ההשפעות הסביבתיות של שדה התעופה

הוועדה לתשתיות לאומיות קבעה כי במסגרת התוכנית לפיתוח שדה התעופה בחיפה ולאחר הארכת המסלול לכ-1,600 מטר בלבד, יוקם צוות שיהיה אחראי לבחינת ההשפעות הסביבתיות של השדה המשודרג בהיבטי הרעש וזיהום האוויר

פורסם בתאריך: 10.6.19 12:55

הוראות תוכנית התשתית הלאומית (תת"ל 80) לפיתוח שדה התעופה בחיפה, שאושרה בשבוע שעבר להפקדה בישיבת מליאת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) של מינהל התכנון, קובעות כי לאחר הארכת מסלול ההמראה והנחיתה של השדה יוקם צוות ניטור לבחינת ההשפעות הסביבתיות של פעילותו בהיבטי הרעש וזיהום האוויר.

כיום אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה הוא כ-1,300 מטר. כפי שחשף "כלבו – חיפה והצפון", הפיתוח המוצע בתוכנית החדשה שיוזמת רשות שדות התעופה (רש"ת) אינו משמעותי, ולמרות שבתוכנית מוצע להאריך צפונה את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה החיפאי בכ-300 מטר, כך שאורכו האפקטיבי יהיה כ-1,600 מטר, הארכה זו לא תאפשר הרחבה של טווח הטיסות מחיפה ולחיפה. למעשה מאפשרת התוכנית להאריך את המסלול ל-1,850 מטר ברוטו, אך הארכה זו כוללת שטחי בטיחות שאמנם נסללים בקצות המסלול אך אינם משמשים להמראה ולנחיתה. ללא שטחי הבטיחות, אורך המסלול הפונקציונלי המוצע בתוכנית הוא כאמור כ-1,600 מטר בלבד.

למרות שהתוכנית אינה נושאת עמה כל בשורה של צמיחה אורבנית מהותית לעיר, כעת מעוררות דאגה הוראותיה בדבר הצורך לבחון את השפעותיה הסביבתיות של פעילות השדה במתכונתו החדשה ומוארכת המסלול בהיבטי הרעש ("אקלים הרעש", כהגדרת התוכנית) וזיהום האוויר. בהוראות התוכנית צוין כי "לאחר הארכת המסלול יוקם צוות ניטור לבחינת ההשפעות של תפעול שדה התעופה בנוגע לאקלים הרעש ולזיהום האוויר ולמעקב אחר שינויים בנושאים אלה".

 

 

יו"ר הצוות יהיה נציג המשרד להגנת הסביבה והרכבו יכלול נציגים של רש"ת, הוות"ל ורשות התעופה האזרחית. לפי הוראות התוכנית, סמכויות הצוות יכללו קביעת מועד ומיקום נקודות שבהן יוקמו אמצעי הניטור לבחינת מפלס הרעש, קביעת מועד ומיקום נקודות שבהן יוקמו אמצעי הניטור לבחינת איכות האוויר, קביעת תדירות הגשת דוחות הבדיקה התקופתיים המתארים את ממצאי הניטור, קביעת הנחיות ומועדים להגשת תמונת רעש עדכנית, דיון בממצאי הניטור ובהמלצות הנדרשות, דיווח על ממצאים חריגים לוות"ל ולוועדה המחוזית – חיפה וקביעת המבנים הזכאים לטיפול אקוסטי.

בתוך כך, בפרוטוקול החלטת הוות"ל להפקיד את התוכנית לפיתוח שדה התעופה נכתב: "לאחר שהתוכנית הוצגה בפני הוועדה, תוך פירוט כלל השיפורים והשדרוגים המוצעים בתוכנית המעודכנת, ומכיוון שנבחרה החלופה המאפשרת את ההרחבה המקסימלית של השדה ואת הארכת המסלול בהתחשב במגבלות שימושי הקרקע והמגבלות הסביבתיות הקיימות, הוועדה סבורה שהתוכנית המוצעת נותנת מענה מיטבי בתחום הגמישות התפעולית, שיפורי הבטיחות ומזעור ההגבלות הסביבתיות, ומחליטה להעביר אותה להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור".

בהחלטה צוין גם כי תנאי להפקדת התוכנית הוא אישורה בוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) במינהל התכנון.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר