שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

הוולחו"ף דורשת להציג את ההשפעה הסביבתית של שדה התעופה

ועדת המשנה של הוועדה לשמירת הסביבה החופית החליטה לא לאשר בשלב זה את התוכנית של רשות שדות התעופה להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה, ודורשת להציג את ההשפעה הסביבתית של שדה התעופה המורחב, במיוחד בהיבט הרעש והשפעתו על הקמת שכונה עתידית בחוות המיכלים

פורסם בתאריך: 22.7.19 11:04

השיח הציבורי סביב שדה התעופה של חיפה עסק בשנה האחרונה בעיקר בסוגיית אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בו לנוכח שאיפתה של עיריית חיפה לפתחו, אך כעת מבקשת הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) למקד את הדיון הציבורי בהשפעות הסביבתיות של השדרוג המוצע לשדה.

ביום רביעי קיימה ועדת המשנה של הוולחו"ף דיון בתוכנית התשתית הלאומית (תת"ל) 80 אשר מציעה פיתוח מוגבל לשדה, ובסיומו החליטה לא לאשר בשלב זה את התוכנית שיוזמת רשות שדות התעופה (רש"ת). לנוכח הסוגיות המורכבות של השפעת שדרוגו של השדה, ובראשן רעש המטוסים, החליטה ועדת המשנה להעביר את ההכרעה למליאת הוולחו"ף.

החוק קובע כי תוכנית אשר חלה בתחום הסביבה החופית, כ-300 מטר מקו המים, לא תופקד אלא לאחר אישור הוולחו"ף. הרכב מליאת הוולחו"ף מונה 19 חברים, אך לידה הוקמה ועדת משנה מצומצמת – הוועדה הממיינת שבה חמישה חברים בלבד – שמוסמכת להחליט במקום הוולחו"ף. במקרים שבהם ועדת המשנה לא מחליטה בעצמה בתוכניות הסביבה החופית, היא מעבירה אותן להכרעת הוולחו"ף.

בהחלטת ועדת המשנה צוין: "בפני הוועדה הוצגה תוכנית להרחבת שדה התעופה בחיפה ולהתאמתו לסטנדרטים מודרניים. שדה התעופה נבנה בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת והוא פועל מתוקף תוכניות מנדטוריות ואחרות. בשל השפעת תשתית שדה התעופה על סביבתה בכלל, לרבות הסביבה החופית, מחליטה ועדת המשנה להביא את התוכנית בפני מליאת הוועדה. עורכי התוכנית יציגו בפני המליאה את ההשפעה הסביבתית של שדה התעופה החדש (המורחב) מבחינת תוספת מגבלות רעש והצעה להוראות גמישות בתוכנית לנושא הרעש לעת הקמת השכונה העתידית בשטח חוות המיכלים של קרית חיים".

 

 

בחודש אפריל 2017 דיווח "כלבו – חיפה והצפון" כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה קידום הכנת תסקיר השפעה על הסביבה לתוכנית המתאר המקומית החדשה למתחם חוות מיכלי הדלק בקרית חיים – תוכנית אשר כוללת שילוב בעייתי של מגורים עם עורף נמל. התוכנית שיוזמת רשות מקרקעי ישראל חלה גם על שטח איצטדיון קרית חיים והיא כוללת 4,300 דירות לצד שטחי תעסוקה, מסחר ועורף נמל. לפני כשנתיים וחצי החליטה הוועדה המחוזית לפנות למשרד להגנת הסביבה על מנת שיכין הצעת הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה בקשר לתוכנית.

כיום אורכו של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה הוא כ-1,300 מטר. כפי שחשף "כלבו – חיפה והצפון", הפיתוח המוצע בתוכנית החדשה שיוזמת רש"ת לשדה התעופה אינו משמעותי, ולמרות שבתוכנית מוצע להאריך צפונה את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה החיפאי בכ-300 מטר, כך שאורכו האפקטיבי יהיה כ-1,600 מטר, הארכה זו לא תאפשר הרחבה של טווח הטיסות מחיפה ולחיפה. למעשה מאפשרת התוכנית להאריך את המסלול ל-1,850 מטר ברוטו, אך הארכה זו כוללת שטחי בטיחות שאמנם נסללים בקצות המסלול אבל אינם משמשים להמראה ולנחיתה. ללא שטחי הבטיחות, אורך המסלול הפונקציונלי המוצע בתוכנית הוא כ-1,600 מטר בלבד.

כעת מתברר שגם פיתוח מוגבל זה, אשר מנוגד לעמדת העירייה שדורשת להאריך את המסלול ל-2,400 מטר, מעורר דאגה מבחינת סביבתית. המשמעות של החלטת ועדת המשנה היא עיכוב בהליכי האישור של התוכנית, מכיוון שללא אישור הוולחו"ף לא ניתן לממש את החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות מתחילת חודש יוני להפקיד את התוכנית. הארכת המסלול מוצעת בתוכנית כמעט עד לקו המים, ולכן נחוץ אישור של הוולחו"ף להמשך קידום התוכנית.

לנוכח העובדה שהתוכנית חלה באזור שבו מתוכנן לחבר את נמל המפרץ למסילת רכבת, החליטה ועדת המשנה שבדיון במליאה "רכבת ישראל תציג התייחסות לנושא שטחי העריכה לקרונות". כמו כן, נקבע בהחלטת ועדת המשנה כי בדיון במליאה חברת נמלי ישראל "תציג את הממשק של תוכנית זו עם הנמל והשפעת מגבלות הגובה".

 


 

 


 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. קרוליין

    יופי אז במקום נמל תעופה תקבלו הרחבה של מפעלים מזהמים ..ברור לכם עבור מי עובדת הוועדה.
    הריי מה שטוב לציבור רע לטייקוני הליכוד .

  2. יו"ר ועדה

    השיטה ידועה. מקימים ועדה המחליטה להקים ועדת משנה המחליתה להקים ועדת יעוץ שנעזרת בועדה קרואה המתבססת על ועדה אזורית וכך הלאה והלאה. אלופים בלדבר, למרוח הזמן כי זה מקום העבודה הטוב בעולם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר