המשנה ליועצת המשפטית לממשלה דינה זילבר וראש העיר עינת קליש רותם (צילומים: אמיל סלמן, ראובן כהן)
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה דינה זילבר וראש העיר עינת קליש רותם (צילומים: אמיל סלמן, ראובן כהן)

המשנה ליועץ המשפטי: לא התקבלה מראש העיר בקשה להבהרות

לפני כשבועיים בישרה עינת קליש רותם לעובדי עיריית חיפה כי היא פנתה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקבל הבהרות, ובינתיים הורתה "להימנע מהצבה או מתלייה של סממני זהות שאינם סמלי המדינה". ממשרד המשפטים נמסר כי בקשה זו כלל לא התקבלה

פורסם בתאריך: 2.9.19 13:41

סערת דגלון הגאווה מסרבת לגווע. במענה לפניית "כלבו – חיפה והצפון" בשאלה אם ראש העיר עינת קליש רותם ביקשה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר הבהרות באשר ל"הצבה או תלייה של סממני זהות כאלה ואחרים שאינם סמלי המדינה", נמסר ממשרד המשפטים מטעם המשנה ליועץ המשפטי: "מבדיקתנו עולה כי נכון לאתמול (ראשון; ב"כ) לא התקבלה פנייה מראש העיר בעניין זה".

כזכור, לפני כשבועיים הורתה קליש רותם לעובדי העירייה שמקבלים קהל להימנע משימוש בסממני זהות, ובהם דגלי גאווה. בהודעת דואר אלקטרוני שנשלחה לכל עובדי העירייה כתבה קליש רותם כי היא פנתה שוב לזילבר כדי לקבל הנחיות ברורות בעקבות פרשת דגלון הגאווה שהציבה הספרנית חנה קפויה על שולחנה בספרייה העירונית ע"ש ש. שלום בנוה שאנן, וזאת "על מנת לשרטט את הקו בין הרצון לשמור על עקרונות חופש הביטוי לבין יצירת מסגרות התנהגות נהירות לעובדי מדינה שנותנים שירות לציבור הרחב".

ראש העיר הוסיפה כי "עד שתשובותיה (של זילבר; ב"כ) יתקבלו, אורה לעובדי ולעובדות העירייה נותני שירות, במקומות שבהם יש קבלת קהל בלבד, להימנע מהצבה או מתלייה של סממני זהות כאלה ואחרים שאינם סמלי המדינה – בין אם אלה דגלים, דגלונים או מדבקות עם מסרים (סלוגנים) שאינם חלק מלבוש וזהות אישית. ברגע שיתקבלו החלטות שונות ואחרות מטעם גורמי הממשל והחוק, הן יועברו לעובדי העירייה וימולאו בכל הכבוד הראוי על ידי הנהלת העירייה".

אל התגובה שנשלחה מטעמה של זילבר ל"כלבו – חיפה והצפון" צורף מכתבה מ-11 באוגוסט לחבר מועצת העיר יוסי שלום וצוין כי עמדתה הוצגה במלואה וכי "העתק ממנו הועבר בשנית לידיעת ראש הרשות".

במכתב זה ציינה זילבר כי "לרשות המקומית בכובעה כמעסיקה יש פררוגטיבה ניהולית בכל הקשור להסדרת תנאי העבודה וכללי ההתנהגות בשעות העבודה ובשטחה. כך גם על הרשות המקומית להבטיח את מתן השירות העירוני, ובכלל זאת למשל לדאוג לנגישות לקבלת השירות מבחינת הזמן והמקום וליצור תנאים נוחים במתן השירות לציבור. עם זאת, סמכויות אלו של הרשות המקומית כפופות לדינים הרלוונטיים, ובכללם גם לעקרונות חופש ביטוי. את דברי ראש הרשות (הכוונה היא לעמדה שהביעה קליש רותם כבר בחודש יולי בעקבות התלונה שהתקבלה על הצבת דגל בספרייה; ב"כ) ניתן לפרש כעמדה כללית על אודות רוחב מרווח הפעולות המותר שיכול שיהיה שונה בהקשרים מסוימים בין עובד ציבור לבין אזרח מן השורה, ולא כהוראה אופרטיבית מחייבת להורדת דגל הגאווה. חזקה שראש העירייה לא התכוונה שככלל על העובדים להסיר דגלי גאווה במקום עבודתם. לצד האמור, בשל החשיבות לכבד ולקיים את חופש הביטוי שהוא זכות יסוד והחשש מאפקט מצנן בעניינו, מוטלת גם על מנהלים בגופים ציבוריים חובת זהירות יתרה ביחס למסרים שעלולים לפגוע בחופש הביטוי ובדרכי ההתבטאות. מן הראוי שכל רשות ציבורית תכבד ותבטיח חירות יסוד זו גם בכובעה כמעסיקה".

 

 

לאחר מכתבה של קליש רותם לעובדים פנה שלום שוב לזילבר, וגם בפניו צוין כי לא התקבלה מראש העיר כל בקשה להבהרה. בעקבות תגובתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ל"כלבו – חיפה והצפון" ולשלום, שלחה האגודה לזכויות האזרח בישראל מכתב לקליש רותם ובו היא דורשת מראש העיר לבטל ללא דיחוי את ההוראה שאותה היא שלחה לעובדים.

במכתב, שנשלח על ידי היועץ המשפטי של האגודה עו"ד דן יקיר, נכתב: "כפי שידוע לך, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה חזרה על עמדתה גם כשפנינו אליה בתלונה על המייל ששלחת לכל עובדי העירייה, ובו עד לקבלת הבהרות מהמשנה ליועץ המשפטי הורית 'להימנע מהצבת או תליית סממני זהות כאלה ואחרים שאינם סמלי המדינה'. לפני ימים ספורים נמסר לחבר המועצה שלום מלשכתה של המשנה ליועץ המשפטי כי פנייה מטעמך להבהיר את העמדה מעולם לא התקבלה. בכל מקרה העמדה שהובעה על ידי המשפטניות היתה ברורה בתכלית, ולאורה עולה כי הוראתך פוגעת בחופש הביטוי של עובדי העירייה והיא אינה חוקית. כדי לשים קץ לפגיעה הקשה בחופש הביטוי של עובדי ועובדות העירייה וכדי למנוע התדיינויות משפטיות מיותרות בין עובדי העירייה לעירייה, נבקשך לבטל ללא דיחוי את הוראתך האחרונה לעובדי העירייה".

שלום מסר: "מאז שקליש רותם החלה בתפקידה כראש העיר נראה כי אין הנהגה בוגרת ואחראית שמגנה אמירות קשות כלפי קבוצות שונות בעיר. מקרה הדגלון הוא מקרה מייצג, אך לא היחיד. השתלשלות האירועים בנושא הדגלון מעלה שאלות רבות בנוגע למניעים לפעולה, ובהן מדוע היה דחוף לה להוציא מייל על הסרת סממני זהות בזמן חופשתה, ומדוע היא אמרה שפנתה למשנה ליועץ המשפטי אם לא עשתה זאת. ההתנהלות חסרת האחריות של ראש העיר פוגעת במרקם האנושי העדין של חיפה. אני מצפה מראש העיר להתעורר ולהנהיג. היא לא צריכה רק לתכנן תוכניות גדולות לעתיד אלא גם להוביל את העיר למקום הערכי שנכון לה, וכפועל יוצא מכך אין מנוס מהשמעת אמירות ערכיות ברורות, ממתן דוגמה אישית ואוזן קשבת ומקיום דיאלוג אמיתי עם התושבים. אני שומע את השיח הציבורי בעיר וחושב שעוד לא מאוחר להדליק את האור. אין דבר שישמח יותר מלשמוע את ראש העיר נותנת את הטון ומזכירה לכולנו שכל אחד ואחת זכאים לחיות את חייהם באופן שמתאים להם, ושלכולנו יש מקום בעיר הזאת כפי שתמיד היה".

תגובתה של עיריית חיפה תפורסם לכשתתקבל.

 

יוסי שלום (צילום: בועז כהן)

יוסי שלום (צילום: בועז כהן)

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. חיפאית

    איפה היו כל האנשים האלה כשיונה יהב דירדר את העיר והביא חורבן מוחלט על חיפה במשך 15 שנה? למה אז הם שתקו?

  2. מי זה "הם"? דינה זילבר? האגודה לזכויות האזרח? מי בדיוק ועל מי את מלינה?

    תגובה לחיפאית למעלה

  3. מיקי

    למה לא גוזמים ברחוב פינסקר דורי לח"י אי אפשר לצעוד סכנת נפשות מהמכוניות

  4. שמואל

    קליש שברה שיא והצליחה לחרב עיר בתשעה חודשים. מה יקרה פה בעוד ארבע שנים – אללה יוסטור. רק איסלמונאצים (ועוזריהם) וחרדים

  5. לחיפאית..

    לא יעזור לך מסע ההשמצות נגד יהב. היו לא גם משגים, אבל עשה הרבה לטובת העיר – למשל בפיתוח תשתיות וכבישים. בקידום נושאי תחבורה ועוד. לא חוכמה להתגונן על ידי השמצת יונה יהב..בתחלואי העיר שהצטברו במשך עשרות שנים. דווקא היה בסדר והרי הכל יחסי. על יד קליש הוא היה ראש עיר מוצלח.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר