חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)
חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)

רשויות בעמק מתנגדות למסמך מדיניות הבנייה לגובה של העירייה

המועצות האזוריות עמק יזרעאל ומגידו והמועצה המקומית רמת ישי הודיעו לבית המשפט כי הן מתנגדות למסמך המדיניות הבנייה לגובה החדש של עיריית חיפה משום שמימושו במתחם חוות המיכלים בקרית חיים יסכל סופית את האפשרות להארכת מסלול שדה התעופה ל-2,400 מטר

פורסם בתאריך: 3.10.19 07:54

הסלמה במאבקן של שלוש הרשויות המקומיות מאזור העמקים לפיתוח משמעותי של שדה התעופה בחיפה. במסגרת העתירה המינהלית שהן מנהלות לפיתוחו של השדה הודיעו לבית המשפט שלוש הרשויות המקומיות – המועצה האזורית עמק יזרעאל בראשותו של אייל בצר, המועצה האזורית מגידו בראשותו של איציק חולבסקי והמועצה המקומית רמת ישי בראשותו של עפר בן אליעזר – כי הן מתנגדות למסמך מדיניות גובה המבנים החדש שהכינה עיריית חיפה בראשותה של עינת קליש רותם.

הנימוק להתנגדות הוא שמימוש קביעותיו של המסמך יסכל את האפשרות להארכה של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר נטו (כ-2,600 מטר ברוטו לאחר תוספת של שטחי הבטיחות שנסללים בקצות המסלול אך אינם משמשים להמראה ולנחיתה). ברקע ההתנגדות ניצבת העובדה שמסמך המדיניות מאפשר בנייה לגובה של 22 קומות במתחם חוות מיכלי הדלק בקרית חיים באופן שעלול ליצור מגבלות לפיתוחו של שדה התעופה הסמוך לחווה.

שלוש העותרות מנהלות בימים אלה מאבק נגד היוזמה הממשלתית להקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב”ג במרחב קיבוץ רמת דוד בעמק, ובעתירה שהוגשה לפני כשלושה שבועות לבית המשפט המחוזי בחיפה צוין כי הן “מעוניינות שבחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי משמעותי”.

העתירה הוגשה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה, הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות”ל), המועצה הארצית, משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית (רת”א), רשות שדות התעופה (רש”ת), חברת נמלי ישראל (חנ”י), עיריית חיפה והחברה העירונית יפה נוף האחראית על פרויקט חיבור נמל המפרץ לתשתיות.

בעתירה שהוגשה באמצעות עו”ד דביר לנגר הודגש כי תוכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה בישראל (תמ”א 15), שאושרה בשנת 2000 במסגרת יוזמה תכנונית שרת”א ורש”ת שותפות לה, קבעה כי אורכו של המסלול בשדה החיפאי יהיה 2,400 מטר, ולכן התבקש בית המשפט להורות לוועדה המחוזית, לוות”ל ולמועצה הארצית למנוע שימושי קרקע בסביבת השדה הקיים שעלולים לסכל הקמת שדה תעופה עם מסלול של 2,400 מטר.

מסמך המדיניות החדש שהכינה העירייה קובע את גובה הבנייה המותר בכל חלקי העיר. בשלב זה המסמך שטרם אושר אינו סטטוטורי, אך בהמשך יש כוונה להסבו לתוכנית בעלת מעמד של חיקוק, כתיקון לתוכנית המתאר הכוללנית החדשה של חיפה שאושרה בחודש מרץ וכבר קבעה את גבהי הבנייה המותרים בעיר.

הודעתן של שלוש הרשויות מאזור העמקים בדבר התנגדותן למסמך המדיניות נמסרה לבית המשפט במסגרת תגובתן לבקשתה של רש”ת לדחות את עתירתן על הסף. בבקשה הציגה רש”ת “תהייה בסיסית באשר לזכות העמידה – מה זכות יש לרשות מקומית אחת לבקש ולהתערב בנעשה בתחומה של רשות מקומית אחרת, ואף להגדיל ולדרוש כי יוקם בשטחה של רשות מקומית אחרת מתקן תשתית כזה או אחר?”.

בתגובה לבקשה הצביעו שלוש הרשויות המקומיות על אחריותם של מוסדות התכנון להציב מגבלות שיגנו על פוטנציאל פיתוחו של שדה התעופה החיפאי מפני “תוכניות עתידיות לשימושי קרקע בסביבה”, והזכירו בהקשר זה את מסמך המדיניות, שקבע כי במתחם חוות מיכלי הדלק בקרית חיים תותר בנייה מרקמית עד לגובה של עשר קומות אשר תשולב בבנייה לגובה של עד 22 קומות.

 

חוות המיכלים בקרית חיים (צילום: שי אילן)

חוות המיכלים בקרית חיים (צילום: שי אילן)

 

 

בתגובתן לבית המשפט כתבו שלוש הרשויות המקומיות: “הדברים אינם תיאורטיים. כך לדוגמה, לפני ימים ספורים פרסמה עיריית חיפה את תוכניתה לבנייה לגובה, ובמסגרתה היא מציעה שתיבנה שכונת רבי קומות במקום חוות הדלקים. שכונה זו תסכל באופן סופי את האפשרות לשדה תעופה כנדרש בתמ”א 15. עינינו רואות כי לפי תוכנית הבנייה לגובה של עיריית חיפה ייבנו מבנים בני 22-10 קומות במרחק של 735 מטר מהמסלול. מטעמים אלה נדרש כי הוועדה המחוזית, הוות”ל והמועצה הארצית ימנעו שימושים העלולים לסכל את הרחבת שדה התעופה”.

על הטענה בדבר התערבות יוצאת דופן בנעשה בתחומה של רשות מקומית אחרת כתבו שלוש הרשויות לבית המשפט: “לשיטתה של רש”ת, לעותרות לא תהיה זכות עמידה כאשר תוכנית הבנייה לגובה תובא בפני הוועדה המחוזית או המועצה הארצית, וזאת לנוכח אי זכאותן לעתור לגבי תוכניות שאינן בשטחן. העותרות מייצגות רבבות אנשים שייפגעו באופן ישיר אם לא יהיה שדה תעופה בין לאומי משמעותי בצפון הארץ. העותרות עומדות על זכותן להגן על האינטרסים של תושביהן העולים כדי זכות לפי הוראה חקוקה (תמ”א 15)”.

יצוין כי בחודש אוגוסט 2017 אישרה הוועדה המחוזית מתן הנחיות להכנת תסקיר השפעה על הסביבה לתוכנית מתאר מקומית חדשה למתחם חוות מיכלי הדלק בקרית חיים. התוכנית, שיוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) ואשר חלה גם על שטח איצטדיון קרית חיים, כוללת 4,300 דירות לצד שטחי תעסוקה ומסחר.

ראוי להזכיר גם כי תוכניתה של חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש”ן) להקמת מתחם קרקעות הצפון ליד בתי הזיקוק, שאליו אמורות לעבור שלוש חוות מיכלי דלק ישנות שנמצאות במפרץ חיפה – חוות מיכלי הדלק בקרית חיים, חוות אלרואי בקרית טבעון ומתחם 20 אקרס בנמל חיפה סמוך לעיר התחתית – יצאה לדרך כבר לפני כ-18 שנים, ואף אושרה בחודש אפריל אשתקד, אך עד היום לא בוצעה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אייל בצר
    איציק חולבסקי
    עופר בן אליעזר
    ראשי מועצות בעמק
    דביר לנגר מקיבוץ ליד נהריה.
    לא יודעת איך להודות לכם. זה מחמם את הלב איך שאתם דואגים לנו בקריית חיים שלא יבנו כל כך לגובה. גם אנחנו לא ממש שמחים על 22 קומות.
    הבעיה זה המניע שלכם.אתם אגואיסטים ברמה שלא תיאמן. אתם גם צבועים לכאורה.
    אתם רוצים שתושבי העמק ירוצו מהר לטוס עם הטרולי שלהם דרך מפרץ חיפה?! על חשבון הבריאות שלנו?
    יש לי בקשה אליכם. אני רואה שאתם כל כך דואגים לנו, אולי תעזרו במה שהעיריה לא עושה?
    ריבוד כבישים
    פיתוח וטיפוח השכונות
    מגרשי משחקים
    צהרונים ראויים
    סיבסוד קייטנות
    תוספת פקחים
    סידורי חניה נאותים
    עיקור וסירוס חתולי רחוב
    רוצים עוד?
    אם לא מתאים לכם,תשחררו אותנו מהעתירות ומהנוכחות שלכם.
    תמשיכו לדאוג לתושבי העמק במסגרת מקומית.
    אתם עם הצביעות לכאורה שלכם לא רצויים פה

  2. יוסי

    יש להם את מה שחסר לאנשים בעירית חיפה.

    שכל!!!!!
    הם עושים הכל ששדה התעופה לא יוקם ברמת דוד.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חוות המייכלים ??? חחחח עוד מאתיים ועשרים שנה אולי יתחילו לפרק את המבנים העגולים ועוד שלוש מאות
    ארבעים שנה לנקות את הקרקע המזוהמת הזאת !! ועוד חמש מאות מאתיים שנה לבנות שכונה שם …..אז מאיפה הם הגיעו עכשיו ההזויים האלו ???? 10 22 קומות ? קודם כל שיתחילו לפנות את הקרקע המזוהמת שם! ושדה תעופה אמיתי בחיפה לא היה ולא יהיה …למדינה יש מדיניות להעלים את כל השדות תעופה הפנים ארציות דוגמת שדה דב שדה הרצליה הבא בתור יהיה שדה תעופה חיפה!!! אז לא מובן מה הראשי מועצות האלו רוצים בכלל ??

  4. נמאס מהן

    להגיש עתירות נגד כל שימוש בקרקעות שיסכלו הקמת נתבג גליל לרווחת 3 מליון תושבי העמק והצפון ליד רמת דוד. חוצפנים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר