מנהל שיווק המשכנתאות של בנק הפועלים בחיפה לירן כהן (צילום: ראובן כהן)
מנהל שיווק המשכנתאות של בנק הפועלים בחיפה לירן כהן (צילום: ראובן כהן)

"2019 צפויה להיות שנת השיא של כל הזמנים במשכנתאות"

"הגידול בהיצע הדירות, אופי המשכנתאות והריבית הנמוכה גורמים לכך שסכום המשכנתאות שהבנקים מלווים הכפיל את עצמו בעשר השנים האחרונות, למרות העלייה במחירי הדיור". כך אמר מנהל שיווק המשכנתאות של בנק הפועלים בחיפה לירן כהן בפורום ערי ישראל לנדל"ן, שנערך ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו - חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן

פורסם בתאריך: 25.9.19 10:08

הגידול בהיצע הדירות, אופי המשכנתאות והריבית הנמוכה גורמים לכך שסכום המשכנתאות שהבנקים מלווים הכפיל את עצמו בעשר השנים האחרונות, למרות העלייה במחירי הדיור – כך אמר לירן כהן, מנהל שיווק המשכנתאות של בנק הפועלים בחיפה, בפורום ערי ישראל לנדל"ן שנערך אתמול (שלישי) ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו – חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן.

כהן תיאר את השתלשלות העניינים מאז המחאה החברתית של שנת 2011, שלדבריו היתה אירוע משמעותי מאוד בשוק הנדל"ן משום שהיא שינתה את סדר היום הציבורי: "מאז המחאה הפכו מחירי הדיור לחלק אינטגרלי משיחות הסלון של אזרחי המדינה, והיא נוכחת בשיח הפוליטי. היא הכתיבה אג'נדות כלכליות בתקופת כהונתו של יובל שטייניץ כשר אוצר, אחר כך אצל יאיר לפיד ובוודאי בזמן כהונתו של משה כחלון – אבי תוכנית 'מחיר למשתכן'. כל יהבה של הממשלה בנושא הכלכלי הלך על מחירי הדיור".

לדבריו של כהן, בשנת 2018 החלה סוף סוף ירידה מורגשת במחירים, אלא שגם מספר העסקאות ירד. ארבע שנים אחרי תחילת החלתה של תוכנית 'מחיר למשתכן', עם 1,200 פרויקטים ו-84,000 יחידות דיור למכירה, רק 43,000 דירות קיבלו היתר בנייה או נמצאות בתהליך תכנון, ורק 3,000 יחידות דיור אוכלסו עד היום, בעיקר בעפולה, בדימונה ובקרית מוצקין.

"בפועל, ההשפעה של כל הגורמים הללו תרמה להכפלה של סכום המשכנתאות שמעניקים הבנקים בעשור אחד", אמר כהן, "הבנקים נותנים יותר משכנתאות חדשות לרוכשי דירות. תיק המשכנתאות בבנקים עלה ב-70 אחוז. עם זאת, העלייה במחירי הדירות, שאינה פרופורציונלית לעלייה בשכר, מובילה לכך שהמעמסה על משקי הבית היא כבדה הרבה יותר מאשר לפני עשר שנים. במצב הזה קשה לקנות דירה ולמצוא מקורות לרכישתה, אך המספרים מדברים בעד עצמם".

 

 

עוד אמר כהן כי "הבנקים לא ידעו בהתחלה איך לאכול את 'מחיר למשתכן' ואיך אפשר פתאום למכור דירות במחיר זול כל כך. גם ההתערבות הממשלתית היתה מיידית. בנק ישראל ומשרד האוצר הגדילו את שיעורי המימון, ובסופו של דבר זה אפשר לאנשים לרכוש את הדירות. הבנקים הבינו שאי אפשר להתעלם מהחלק הזה באוכלוסייה, וכולם יצאו בהצעות מצוינות לרוכשי דירות ב'מחיר למשתכן' מבחינת שיעורי הריבית, הנחות בדמי פתיחת תיק, פטור משמאות וכדומה".

כהן ציין כי הבנקים היום נמצאים עם הפנים קדימה לרוכשי "מחיר למשתכן": "אנחנו לא יודעים איפה נהיה בעוד חודש-חודשיים, איזו ממשלה תהיה ואיזו תוכנית תהיה. גם אם לא יהיה 'מחיר למשתכן', יש עוד עשרות אלפי יחידות דיור ששווקו לקבלנים ואמורות לצאת לשיווק לרוכשים ולזוכים של 'מחיר למשתכן', ושם יהיו הבנקים כולם עם משכנתאות לרוכשים".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר