יונה יהב (צילום: מיכה בריקמן)
יונה יהב (צילום: מיכה בריקמן)

גיל או תרגיל: מי באמת משתמש בנושא הגיל בקמפיין הבחירות?

רק בשבוע שעבר, עם הכרזתו על ריצה לראשות העיר, אמר יונה יהב כי "הכי נמוך שאפשר לרדת אליו זה קמפיין גילנות". השבוע, לאחר שטפטף את דף המסרים לכל מי שהיה מוכן לשמוע וסירב לחשוף את תיקו הרפואי, הוא עצמו העלה פוסט שהפך את נושא הגיל לאישיו מרכזי. האם זה ינצח או יפסיד לו את הבחירות? בועז כהן מנתח

פורסם בתאריך: 21.6.23 20:01

השבוע מלאו ליונה יהב 79 שנים. את יום הולדתו הוא ציין בפוסט בפייסבוק וכתב: "לכבוד יום הולדתי אאחל לעצמי את מה שאני מאחל לחיפה – את כל הטוב שבעולם". הפוסט גרר אחריו יותר מ-2,000 לייקים ומאות ברכות. אחרי הליכתה של חיפה לאחור בחמש השנים האחרונות, יהב רוכב על גל פופולריות שמגובה בסקרים מחמיאים אשר מצביעים על היותו המועמד המוביל במרוץ לראשות העיר. אבל למרות זאת, גם הוא וגם סוללת היח"צ שמקיפה אותו יודעים שנושא הגיל עלול להיות עקב אכילס שלו בקמפיין הבחירות.

לראיה – מיד בתום מסיבת העיתונאים שערך בשבוע שעבר ובה הכריז באופן רשמי על ריצה לראשות העיר, שלחו אנשי היח"צ שלו הודעה לתקשורת שבה נכתב כי "יהב התייחס לשמועות שלפיהן כבר יש מי שמנסה לקדם 'קמפיין גילנות' נגדו", וציטטו מדבריו במסיבת העיתונאים: "ללעוג לאדם בשל מראהו, בשל מוצאו או בשל גילו זה נמוך. הכי נמוך שאפשר לרדת אליו זה קמפיין גילנות".

ניר שובר, שהכריז גם הוא על התמודדותו לתפקיד ראש העיר, מספר שיש כבר מי שמנהל קמפיין שבו נושא הגיל של יהב הוא אישיו. "יש קמפיין כזה", הוא אומר, "אני כל הזמן מקבל הודעות – 'יונה זקן'. הטריקים שעובדים לדונלד טראמפ על ג'ו ביידן לא נראה לי שיעבדו כאן. אני ממש לא הולך לתקוף את יהב על הגיל בקמפיין. גיל זה ניסיון". עם זאת, הוא אומר: "אני חושב שיהב עשה כבר את שלו ושהוא לא צריך לרוץ עוד פעם. אני לא חושב שבן אדם בן 80 צריך לרוץ. אבל אם הוא מחליט להתמודד, יש לו הרבה זכויות".

מתמודד למועצת עיר: "זו תעודת עניות לחיפה שאדם בן 79 מתמודד על ראשות העיר. הוא מבחינתו בא ממקום של להציל את העיר, אבל זו תעודת עניות. אדם בן 79 רץ לראשות עיר – זה מזעזע. אני חושב שצריך מישהו מבחוץ או מישהו צעיר".

למה אתה מבקש להתראיין בעילום שם?

"אני תמיד אומר את מה שאני חושב, אבל אני לא רוצה לפגוע בציבור גדול".

גם המועמד לראשות העיר דוד עציוני יודע להגיד שכבר החל להתנהל קמפיין סביב הגיל של יהב: "הנושא התחיל לתפוס תאוצה. זה עוד לא מובהק, אבל זה יהיה הרבה יותר חזק בהמשך כי כל החבר'ה מסביב, המועמדים החלשים, יעשו את הרעש". עציוני אומר בלשון דיפלומטית את מה שאחרים אומרים בצורה בוטה יותר: "חיפה רוצה ראש עיר דינמי, שיש לו כוח להתרוצץ במסדרונות הממשלה בירושלים, ראש עיר שיסתער ראשון בקרב, וכולם ילכו אחריו. חיפה צריכה ללכת קדימה ולא אחורה, להסתכל על העתיד ולא על העבר. חיפה צריכה ראש עיר ל-15-10 שנה, לא פחות".

את ההסבר מדוע עד כה נמנעים המתמודדים לעלות על מה שנחשב למוקש מספק אחד מהם – חשש מהרחקת האלקטורט של המצביעים המבוגרים: "מה שאנחנו למדים זה שכשמדברים עם אדם בן יותר מ-65 על נושא הגיל, הוא נפגע באופן אישי. הוא מסתכל על עצמו ואומר 'מה, הוא אומר שגם אני מבוגר? שאני לא יכול? שאני לא טוב?'. לכן אנחנו בורחים מהדבר הזה".

"מצבו הרפואי יציב"

אבל גם מחוץ לזירה הפוליטית – ברשתות החברתיות – עולה פעם אחר פעם נושא הגיל של יהב. בין התגובות לפוסטים שהוא מעלה לאחרונה לא קשה למצוא כאלה: "האיש נושק לגיל 80, בריאות עד 120, אבל הוא לא ראש העיר שלי. חיפה צריכה צעיר עם יוזמה והצלחה מוכחת" או "חיפה דורשת מנהיגות צעירה עם אנרגיות ועשייה".

וגם בריאיונות שנתן יהב מאז הכרזתו שב ועלה עניין הגיל. נדמה שמנהלי הקמפיין שלו התכוננו לכך היטב וחימשו אותו בדף מסרים מוכן מראש. בתוכנית "זירה חופשית" ברדיו חיפה ששודרה ביום שישי שעבר אמר יהב: "אני פטריוט עצום של חיפה, וכפטריוט עצום אני לא יכול לשבת מהצד. לפטריוט אין גיל ואין גבול, ולכן אני חוזר". יומיים אחר כך הוא אמר לליאת רון ברדיו צפון דברים דומים: "לפטריוט חיפאי ברמה שלי אין גיל ואין גבול. הדיבורים האלה לא במקומם. אני מייחל וגם קורא לכל היריבים ולכל מי שעוסק במערכות הבחירות לא לעסוק בזה. מי שמתחרה בי מ-6:00 בבוקר עד 12:00 בלילה ייפול באמצע".

אך למרות מסרים מוקפדים ומתוכננים, ועם כל הכבוד לקריאה לא לעסוק בנושא, מנהלי הקמפיין של יהב יתקשו להוריד את זה מסדר היום. בפליטת פה בריאיון לתוכנית "הפרלמנט" ברדיו חיפה בשבוע שעבר אמר גזבר העירייה לשעבר ג'אקי ואקים: "זה לא משנה מי ראש העיר. הוא צריך נבחרת טובה לידו – גזבר טוב, מהנדס עיר טוב, אנשי חינוך ורווחה. לא נעים להגיד את זה, אבל ראש עיר גם יכול לצאת לחופשה בעיריית חיפה, והיו תקופות שבהן יהב היה חולה לתקופה של כמה חודשים, ועיריית חיפה תפקדה. תפקידו של ראש העיר הוא לחשוב, לחלום ולתת למנכ"ל להוציא את זה לפועל".

אין זו הפעם הראשונה שבה צף ועולה עניין בריאותו של יהב. במאי אשתקד הוא נפל ונחבל בראשו בפתח ביתו. המקרה עורר שמועות זדוניות באשר למצבו הרפואי, אך יהב הדף אותן. "שברתי את היד", הוא אמר אז ל"כלבו – חיפה והקריות", "בפעם הראשונה בחיים יש לי גבס. אני גם לא יכול לנהוג. הכל בסדר. הכל פיקס. שמועות? הנייר סובל הכל".

השבוע פנינו לדוברו של יהב ושאלנו אם הם יהיו מוכנים לחשוף את תיקו הרפואי. הוא סירב, ואז החל מסע לחצים בניסיון להוריד אותנו מהסיפור. בסופו של דבר, ביום שלישי הוצגה בפנינו אסמכתה מרופאת המשפחה של יהב שכתבה כי "על סמך התיק הרפואי נמצאו הממצאים הבאים: מצבו הרפואי יציב. לא ידוע על מגבלה בפעילות כפי גילו". הסיבה שניתנה לסירוב לחשוף את התיק הרפואי היא שבמחנה יהב לא מעוניינים שהנושא יהיה חלק מסדר היום.

אלא שכבר אחרי כמה שעות, למרות ניסיונותיהם לקבוע כי הגיל לא יעלה לסדר היום, פרסמו מנהלי הקמפיין של יהב סרטון בפייסבוק שמוכיח שהנושא בכל זאת עומד על סדר היום, ובמקום גבוה. מאוד. "בחיפה שלנו אין מקום לקמפיין נמוך של גילנות וגזענות", כתב ראש העיר לשעבר בפוסט, "במהלך הבחירות אנהג ברוח טובה ובכבוד הדדי כג'נטלמן חיפאי. ללעוג לאדם בשל הגיל שלו, המוצא שלו או המראה שלו זה הכי נמוך שאפשר לרדת, זה קמפיין גילנות וזה תת רמה. אני גאה בכל המאבקים העקרוניים שניהלתי למען עירנו חיפה, אך אני מתחרט על המאבקים האישיים שהיו לי בחיי. האמינו לי – אין במאבקים האלה דבר מלבד טעם רע, ומשקעים אישיים לא יהיו תוכנית עבודה עבורי. אני שב לתפקיד חיי כי אני פטריוט חיפאי, ולפטריוט חיפאי אין גבול ואין גיל".

 

הפוסט של יונה יהב

הפוסט של יונה יהב

 

 

בקבוצת הפייסבוק "חיפאים מצייצים", שהפוסט שותף בו, כתב אחד מהגולשים בתגובה: "לא לועגים לגיל שלך אבל לועגים ליהירות שלך שבגיל 80 אתה חושב שאתה יכול לנהל את העיר ולהצליח איפה שנכשלת כשהיית צעיר ובמשך 15 שנה. זה לא קמפיין של מפלגה, זו דיעה של אדם שצעיר ממך ב-12 שנה ומבין שהכוחות והכישורים והזיכרון נחלשים עם הגיל, ואתה לא שונה מאחרים. טוב שתיתן לצעירים נמרצים ורעבים לעשות את מה שהעיר צריכה ואתה לא עשית". אחר כתב: "אבל לא ראיתי אף קמפיין נגדך. בתור צעיר שלא גר בדניה, אנא ממך יונה, אל תחזור לעירייה. תן לצעירים לפרוח".

ואם חשבתם שבפוסט הזה סיים יהב לעסוק בנושא, תחשבו שוב. אחרי עוד כמה שעות קיבלו תושבי חיפה מסרון בזו הלשון: "ללעוג לאדם בשל הגיל שלו, המוצא שלו או המראה שלו זה הכי נמוך שאפשר לרדת. זה קמפיין גילנות וגזענות וזה תת רמה". מי שלחץ על הקישור הועבר ישירות לסרטון שעלה בפייסבוק.

חשוב להדגיש: ראש עיר אינו מחויב לחשוף את מצבו הבריאותי או את תיקו הרפואי. בניגוד למדינות אחרות, גם ראש ממשלה אינו מחויב לחשוף את מצבו הבריאותי על פי חוק, אולם קיים נוהל שלפיו מתקיים עדכון שנתי על מצבו הבריאותי של ראש הממשלה. האחרון שעשה זאת היה יאיר לפיד. באתר משרד ראש הממשלה מיולי אשתקד פורסם כי "בהתאם לנוהל טיפול רפואי בראש הממשלה עבר לפיד בדיקות מקיפות על ידי רופאו האישי פרופ' גדי סגל ונמצא כשיר ובריא לחלוטין".

"מתבקש מאוד לבקש ממנו לחשוף את הגיליון הרפואי שלו", אומר אחד מהמתמודדים על ראשות העיר. "בתחילת הקדנציה הוא יהיה בן 80, והוא צריך להיות ראש עיר עד גיל 84, אז שלפחות הוא יגיד לנו שהוא לא דמנטי או שאין לו מחלה סופנית חלילה. חשוב לדעת שהוא יסיים את הקדנציה. יש כאן אחריות".

לעומת זאת, עציוני נשמע מעודן יותר: "ראשית, אני מאחל ליהב אריכות ימים ובריאות איתנה. שנית, כל מסמך שיבקשו ממני לחשוף, בוודאי מסמך שיכול להיות קשור לפעילות שלי למען תושבי חיפה, אין לי בעיה לחשוף. החוק לא מחייב גילוי של מסמך כזה, ולכן זכותו של כל מועמד לעשות כראות עיניו".

"אף אחד לא ישתמש בזה"

יהב, ואקים אמר שהיית חולה במשך כמה חודשים.

"לא, לא כמה חודשים. הייתי שבוע ברמב"ם עם דלקת ריאות. אם מישהו אומר דברים לא נכונים זה סימן שצריך להתעסק בהם?".

אבל אתה מבין שמתמודדים אחרים ישתמשו בזה נגדך.

"הם לא מעניינים. אין להם שום פרויקט שהם יכולים להציג אז הם ידברו על זה".

גם בכוורת שלך אומרים שאתה נמצא עכשיו בשיא פעילותך אבל שהם לא יכולים לדעת שזה יימשך עד גיל 84. הם בטוחים שבאיזשהו שלב במהלך הקדנציה הם יתפסו את המושכות.

"אל תדאג, אף אחד לא ישתמש בזה".

המתחרים שלך אומרים שבסופו של דבר אתה תהיה כלי בידי אנשים.

"לא שמעתי אף אחד שאומר את זה. מי אומר? תן לי שם שאני אוכל להתייחס. אנשים מדברים בעילום שם כי אין להם משהו אחר להגיד. תקשיב, מה שתפס וכולם מקבלים את זה הוא שאני פטריוט. בחוג בית שקיימתי ניגש אלי אדם אחד ואמר לי 'אתה נשמע לא יותר מבן 40'. בגלל שאני מקבל 200,000 לייקים אז אנשים מקנאים. הם מפחדים לדבר בשמם כי הם יודעים שזה לא נכון והם עלולים לקבל תביעה".

אתה בעצמך מתייחס לזה בקמפיין שלך. מן הסתם גם המתחרים שלך ישתמשו בזה.

"המתחרים יכולים להשתמש במה שהם רוצים. שיעשו את זה בשמם ואנחנו נגיב".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. יניר

    יונה יהב לך. חיפה צריכה מישהו צעיר, רעב, מוכשר והגון שיציל את העיר הזו. אתה כשלת במשך 15 שנים והפכת את חיפה לבית אבות אחד גדול. הצעירים ברחו מהעיר בגללך. בחירה בך ובחבורה הכושלת שקבצת סביבך זה מכת מוות לעיר.

  2. אורנה, כרמל

    יהב, אם היית אדם בריא אז לא היית מסרב לחשוף את התיק הרפואי שלך. אז אתה גם לא בריא וגם קשיש ועדיין רוצה שנצביע לך? זה עלוב.

  3. שרית

    יונה יהב – למה אתה לא רוצה לחשוף את התיק הרפואי שלך? מה יש לך להסתיר?

  4. רק המצב קובע ולא הגיל

    ולאחר שיחות שלי עם יונה יהב אני סבור כי מצבו המנטלי אינו מאפשר לו יותר לתפקד כראש עירייה. הוא שוכח דברים מתעקש על שטויות ועוד סימנים לתחילת דמנסיה.

  5. עופר

    קודם כל שיהיה בריא ויזכה לאריכות ימים. עשה דברים טובים למען העיר והוא בא ממקום טוב, אבל די. היה 15 שנה ראש עיר וצריך לתת צ'אנס למועמד חדש לשקם את העיר. מישהו עם אנרגיות ,חזון ונסיון ולא פחות חשוב יחסי אנוש טובים. אחד שלא בא להעביר את הזמן בדרך לפוליטיקה הארצית. לצערי מבין המתמודדים אין אף אחד עם הפרופיל הזה.

  6. מיכאל

    כשהיה מאושפז למשך מספר חודשים העיר תיפקדה מצויין. אבל איך אפשר לסמוך על זה שזה יקרה שוב כאשר הוא יהיה מאושפז שוב? חיפה צריכה ראש עיר צעיר ובריא, זה תנאי בסיסי ויהב לא עומד בו.

  7. ישראל

    יש חבורה של אינטרסנטים שמריצים את יהב והם שיכנעו אותו שלמרות גילו ובריאותו הוא יכול להיות שוב ראש העיר. הם בונים על זה שתוך שנה שנתיים יהיה הכרח להחליפו בגלל מצבו ואז מישהו מהם ימונה במקומו לראש העיר. איך הוא לא קולט את זה?

  8. חיפאי לשעבר

    למה לחיפה לא מגיעים צעירים ומוכשרים שיכולים לשקם את העיר, כמו רוביק דונילביץ התותח שהציל את באר שבע? למה
    בחיפה מתמודדים תמיד אותם טיפוסים עייפים ונכלוליים, זקנים ומרירים? מי יציל את חיפה? מי?

  9. יעל

    מה משנה הגיל תסתכלו על הבן אדם ותראו איזו אנרגיה יש לו וחיוניות הרבה יותר של ראש העיר הנוכחית וכל מועמד אחר. אדם משכמו ומעלה. והכי חשוב יש לו את כל הכישורים והיכולות עם קבלות . עשה רבות ויעשה עוד רבות וטובות לעיר . יחסי אנוש מצויינים , ראיה כלכלית טובה , חשיבה נכונה , ניסיון עשיר – כל זה ועוד יש לו וזה טוב לעיר. מחכים לך לחזור.

  10. יואב, כרמליה

    יןנה יהב הולך להתבזות ולאבד את שאריות הכבוד העצמי שלו.

  11. גלי

    יש משהו נבזי, שלא לומר חזירי, בהתעקשות שלו לחסום כל קידום לצעיר ממנו. מאסנו בך יונה.

  12. אייל חיפה

    הרס כבר מספיק בגיל 60-65-70.
    העיר הכי נמוכה במדד יעילות ואיתנות במשך 10 שנים עוד לפני הנזקים של קליש
    הארנונה הכי גבוהה בארץ = עחצה 80 אחוז בתקופתו. מה הוא רוצה שתעלה ל-120%?
    כן קמפיין גילנות יונה – בתקופתך עזבו 40 אלף צעירים ונפתחו 40 בתי אבות.
    אז תצטרף לאיזה אחד שנראה לך.

  13. אורית וגיא מחיפה

    מקווה שיאיר לפיד לא יעשה את הטעות ויתמוך ביהב. אנחנו מצביעי " יש עתיד " ומתעבים את יונה יהב בשל הנזק המתמשך שגרם לעיר. יאיר סומכים עליך שלא תתמוך בו, תודה.

  14. טול קורה מבין עינייך.

    בועז כהן מיתמם או חמור מכך. נושא הגיל של יונה עולה כמעט בכל דיון ובוודאי ברשתות החברתיות. ההתייחסות של יונה לנושא היא בתגובה לטענות והאמירות שחלקן חרפה אחת צרופה.

  15. חוה

    נעמה לזימי, אולי תחזרי לחיפה כראש עיר? החיפאים זקוקים לך!!

  16. אני א

    גם אם יהב היה בגיל 60 לא הייתי בוחר בו שוב. קיבל את חיפה לעשור וחצי והיה שיתוק בכל תחומי הפעילות.
    לא נפתחו מפעלים. לא נפתחו מלונות. לא קודם החינוך אפילו נסגרו 5 בתי ספר שכל אחד מהם היה יחידי בשכונה בה פעל.
    יהב היה מכונת הרס לטבע ולואדיות.
    אולי הגרוע מכל היה חוסר קניית 4 כבאיות בשריפת אסון הכרמל וניקנו רק אחריו. אפשר היה למנוע את האסון אם במקום לטייל בשנגחאי ובקנדה האדון עם הדרכון היה קונה כבאיות ובונה תחנת כיבוי אש חדשה שעדיין לא קיימת בחיפה גם היום?!!!?
    העיר בתקופתו הפסידה עשרות אלפי צעירים שעזבו כי לא ראו כאן כיף תרבות בילוי ופיתוח עבורם. יהב נכשל ולכן הפסיד בפער ענק ויפסיד בפער ענק גם עכשיו כי לא רוצים עוד שיתוק ל-5 שנים.

  17. אנומימי

    יונה יהב, קח את אישתך ,ועופו מהעיר, הכי טוב בשבילכם, יש לך מקום ליד אבא חושי, בבית הקברות בכפר סמיר, אתה הולך וגוסס. תפנה את המקום לאנשים פחות מושחתים ממך, אים אתה תחזור לההיות ראש העיר , העיר תתמוטט, העיר צריכה ראש עיר
    מצוי , ולא ראש עיר לא שפוי, צא, צא, מרשות העיר, את החשבון בינינו ועים עוזריך,חים , נסגור אחרי שברונסקי יבחר,

  18. שרונה

    מדברים על הגיל של יהב ושוכחים את הדבר העיקרי. האיש נבעט על ידי הציבור החיפאי בבחירות האחרונות ככישלון. קליש נבחרה רק כברירת מחדל, וזה שהיא גרועה ממנו לא אומר שהוא צריך לחזור. ואני אומרת זאת כאדם מעל גיל 65

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר