שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

בקשה נוספת לדחות את העתירה בנושא שדה התעופה

בית המשפט המחוזי קיבל מרשות שדות התעופה בקשה נוספת לדחות על הסף את עתירת הרשויות המקומיות מאזור העמקים לפיתוח משמעותי של שדה התעופה בחיפה. הנימוק הפעם: עיריית חיפה כבר לא נאבקת להארכת המסלול

פורסם בתאריך: 28.10.19 09:01

רשות שדות התעופה (רש"ת) שבה וביקשה מבית המשפט המחוזי בחיפה לדחות על הסף את עתירתן של שלוש הרשויות המקומיות מאזור העמקים לפיתוח משמעותי של שדה התעופה בחיפה.

בבקשתה הנוכחית נופפה רש"ת בכך שהרשות המקומית שבתחומה נמצא השדה – עיריית חיפה – כבר לא נאבקת להארכת מסלולו ל-2,400 מטר, כפי שמבקשות העותרות. רש"ת חזרה וטענה להיעדר זכות עמידה מצד העותרות לבקשת הסעדים המבוקשים בעתירה המינהלית שהוגשה לפני כחודש וחצי, והפעם הוסיפה טיעון ולפיו "כאשר יש 'נפגע ישיר' בעל זכות עמידה שנמנע מלעתור, ובענייננו עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה – חיפה, הרי שאין לגורם אחר הזכות להיכנס תחתיו של 'הנפגע הישיר' ולעתור".

כפי שדווח ב"כלבו – חיפה והצפון", שלוש הרשויות – המועצות האזוריות עמק יזרעאל ומגידו והמועצה המקומית רמת ישי – ביקשו בעתירה לקדם הארכה של מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ל-2,400 מטר נטו (כ-2,600 מטר ברוטו לאחר תוספת של שטחי הבטיחות בקצות המסלול שאינם משמשים להמראות ולנחיתות).

בעתירה הודגש כי תוכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה בישראל (תמ"א 15), שאושרה בשנת 2000 במסגרת יוזמה תכנונית שרש"ת שותפה לה, קבעה כי אורכו של המסלול בשדה החיפאי יהיה 2,400 מטר, ולכן התבקש בית המשפט להורות לוועדה המחוזית, לוועדה לתשתיות לאומיות ולמועצה הארצית למנוע שימושי קרקע בסביבת השדה הקיים שעלולים לסכל הקמת שדה תעופה עם מסלול של 2,400 מטר.

בבקשה שהגישה לדחות את העתירה על הסף הציגה רש"ת חמישה ימים לאחר הגשת העתירה "תהייה בסיסית באשר לזכות העמידה – מה זכות יש לרשות מקומית אחת לבקש ולהתערב בנעשה בתחומה של רשות מקומית אחרת, ואף להגדיל ולדרוש כי יוקם בשטחה של רשות מקומית אחרת מתקן תשתית כזה או אחר?".

 

 

שלוש הרשויות המקומיות, אשר מנהלות בימים אלה מאבק נגד היוזמה הממשלתית להקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב"ג במרחב קיבוץ רמת דוד בעמק ואשר ציינו בעתירתן כי הן "מעוניינות שבחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי משמעותי", כתבו לפני כחודש בתגובה לבקשת רש"ת: "העותרות מייצגות רבבות אנשים שייפגעו באופן ישיר במידה ולא יהיה שדה תעופה בין לאומי משמעותי בצפון הארץ. העותרות עומדות על זכותן להגן על האינטרסים של תושביהן העולים כדי זכות לפי הוראה חקוקה (תמ"א 15)".

אתמול (ראשון) הגישה רש"ת לבית המשפט התייחסות לתגובת העותרות, ובה ציינה: "נקל להבין שאין לרשות מקומית בישראל זכות כלשהי לאורך מסלול ספציפי בשדה תעופה זה או אחר, כך שאף 'זכות' של העותרות לא נפגעה, וממילא אין להן זכות עמידה. ונזכיר בענייננו כי הגורם בו ניתן לראות כ'נפגע', היינו עיריית חיפה והוועדה המקומית – חיפה, לא עתר. ממילא מקום שבו הנפגע הישיר אינו עותר לא יאפשר בית המשפט לגורם אחר להתערב בריב לא לו. בית המשפט יתבקש להורות על דחיית העתירה על הסף".

כזכור, לפני כחודשיים וחצי נחתם בין עיריית חיפה, רש"ת, משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל הסכם לתכנון פיתוח מוגבל בשדה התעופה בחיפה ולהבטחת השלמת בנייתו של נמל המפרץ.

ההסכם מעגן הסכמות שאמורות להוביל להרחבת יעדי הטיסות מהשדה למדינות קרובות בלבד באירופה, ומדובר בפיתוח תשתיות מצומצם שלא צפוי לייתר הקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב"ג בעמק. בהסכם נקבע כי הצדדים יקדמו הארכה של המסלול לכ-2,100 מטר ברוטו המהווים 1,900 מטר נטו. עוד נקבע בהסכם כי העירייה תסיר עתירה שהגישה בחודש יוני ובה טענה כי התוכנית המפורטת לנמל המפרץ גודעת כל אופציה תכנונית להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה חיפה ל-2,400 מטר. בעקבות בקשתה של העירייה למשיכת עתירתה הורה בית המשפט למחרת החתימה על ההסכם על מחיקת העתירה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. דני

    חובה נמל תעופה בעמק יזרעאל.
    אסור לתת לקומץ בעלי אינטרסים מהעמק לפגוע בכל הצפון.

  2. בלה בלה

    ביפן וארהב בונים ערים מתחת למיים וגשרים של אלפי קילומטרים באוקיינוס. פה תראו במה מתעסקים ביורוקרטיה?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר