שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)
שדה התעופה בחיפה (צילום: צבי רוגר)

רש"ת מטילה ספק ביתרונות הארכת מסלול שדה התעופה

למרות שרשות שדות התעופה חתומה על ההסכם עם עיריית חיפה להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה ל-2,100 מטר, היא סבורה כי "הארכת המסלול מעבר ל-1,850 מטר מעלה חשש כבד לפגיעה בתוכניות מאושרות ומפרה את האיזון התכנוני העדין הקיים במפרץ"

פורסם בתאריך: 23.1.20 10:03

בתגובה שהגישה לעתירה לקידום פיתוח משמעותי של שדה התעופה בחיפה הטילה רשות שדות התעופה (רש"ת) ספק ביתרונות הארכת מסלול השדה ל-2,100 מטר ברוטו (כולל שטחי בטיחות בקצות המסלול), וזאת למרות שהיא חתומה על הסכם המחייב אותה לפעול להארכה כזו.

"בהתאם להסכם בוחנת רש"ת בימים אלה פעם נוספת את אורך המסלול במטרה לשפר במעט את טווחי הטיסה, אך ברור כבר עתה כי הארכה נוספת של המסלול תהיה מוגבלת ביותר ויתרונותיה מוטלים בספק", כתבה רש"ת בתגובתה.

התגובה של רש"ת ניתנה במענה לעתירה שהגישו לפני כחודשיים לבית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, חמישה עותרים: שלוש השקמים – העמותה לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי, האדריכל החיפאי מיכאל רטנר, המועצות האזוריות עמק יזרעאל ומגידו והמועצה המקומית רמת ישי. באמצעות עו"ד דביר לנגר ביקשו העותרים לבטל שתי החלטות שקיבלה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) במינהל התכנון של משרד האוצר ב-3 ביוני – ההחלטה לפצל לשני מקטעים את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות הרכבת באופן שמנציח את חיץ המסילות בין העיר לים ואת אילוצם של תושבי הצפון להקיף את הכרמל בנסיעתם ברכבת דרומה; וההחלטה להפקיד את תת"ל 80 – תוכניתה של רש"ת לפיתוח מינורי בלבד של שדה התעופה בחיפה, שכוללת הארכה של המסלול ל-1,850 מטר ברוטו בלבד, באופן שלא יאפשר להסב אותו לשדה תעופה בינלאומי משמעותי. בעתירה התבקש בית המשפט בין השאר לתת פסק דין שיקדם הארכה של המסלול בשדה התעופה חיפה ל-2,600 מטר ברוטו.

כעבור כחודשיים וחצי, בחודש אוגוסט, נחתם בין עיריית חיפה, משרד התחבורה, רש"ת וחברת נמלי ישראל (חנ"י) הסכם לשינוי התוכנית – עדיין תוך הצעת פיתוח מוגבל הכולל הארכה של המסלול ל-2,100 מטר ברוטו בלבד – ובמקביל לכך להבטחת השלמת בנייתו של נמל המפרץ.

בהסכם צוין כי "המטרה המשותפת היא שסך אורך המסלול ואזורי הבטיחות שייכללו במסגרת תת"ל 80 יהיו כ-2,100 מטר ברוטו ו-1,900 מטר נטו". הארכת המסלול הוצעה בהסכם משני כיווניו – עד לדרך יגאל ידין מדרום ובערך עד לקו המים מצפון – ועל כך נכתב בהסכם: "התת"ל תעודכן באופן שבו המסלול ואזורי הבטיחות יוארכו לכיוון דרום במקסימום הניתן עד לכביש. נוסף על כך, המסלול ואזורי הבטיחות יוארכו לכיוון צפון ב-110 מטר נוספים ביחס לתכנון המוצע כיום בתת"ל 80".

 

 

בעתירה ציינו שלוש הרשויות המקומיות מהעמק, המנהלות בימים אלה מאבק נגד היוזמה הממשלתית להקמת שדה תעופה אזרחי משלים לנתב"ג במרחב קיבוץ רמת דוד בעמק, כי הן מעוניינות ש"בחיפה יוקם שדה תעופה בין לאומי משמעותי עם מסלול של 2,400 מטר נטו לכל הפחות", וזאת תוך הסטה קלה של המסלול מזרחה כך שהוא יוארך לתוך שטח ים הצמוד לנמל המפרץ ולא על חשבון שטחי הנמל החדש.

בתגובתה לעתירה הפתיעה רש"ת כשהצביעה על היתכנות נמוכה להארכת המסלול מעבר ל-1,850 מטר ברוטו – אפשרות שהיא עצמה אמורה לקדם על פי ההסכם: "שדה התעופה חיפה פועל בתוך מתחם תעשייה צפוף ומוגבל במיוחד, הכולל נמל ימי ומערכות תחבורה ושטחים לוגיסטיים המשרתים אותו. הארכתו של המסלול ל-2,400 מטר מחייבת הארכה לתוך הים, שכן הארכה לכיוון דרום תוגבל בשל מכשולים קיימים. האפשרות להארכת מסלול הטיסה מעבר ל-1,850 מטר נבחנה על ידי מוסדות התכנון וגורמי המקצוע שוב ושוב, אלא ששוב ושוב הגיעו מוסדות התכנון וגורמי המקצוע להכרעה ולפיה הארכת המסלול מעבר ל-1,850 מטר מעלה חשש כבד לפגיעה בתוכניות מאושרות ומפרה את האיזון התכנוני העדין הקיים במפרץ שהושג בעמל רב בין גורמי התשתיות, התחבורה והתעשייה השונים, הנדרשים להתקיים זה לצד זה במרחב כה מוגבל".

רש"ת אמנם לא חזרה בה מההסכם, אך גישתה הצוננת כלפיו עלולה למנוע גם את הפיתוח המינורי המוצע בהסכם, שאינו מבטיח מקורות מימון לעבודות ולא נוקב בלוחות זמנים לביצוען. חולשה נוספת של ההסכם היא היעדר סנקציות למקרה ששדה התעופה לא יפותח כמתוכנן. בנסיבות אלה, ולנוכח תגובתה של רש"ת לבג"ץ, מתחזקת המסקנה שלפיה מוטב היה שההנהגה החדשה של עיריית חיפה תתמקד במאבקים להעברתם לערוץ מעשי של שני פרויקטי העוגן שקיימות תוכניות מאושרות אך עתירות חסמים לביצועם – פיתוח חזית הים העירונית במערב הנמל והקמת פארק מורד נחל הקישון.

בתגובתה לבג"ץ הוסיפה רש"ת: "העותרים מבקשים למעשה מבית המשפט כי ייכנס בנעלי מוסד התכנון ויבחן טענות מקצועיות בלב העשייה התכנונית, לרבות אורך המסלול והצמדתו לנמל, וזאת בניגוד להלכה הפסוקה הקובעת כי בית המשפט אינו מחליף בשיקול דעתו את שיקול דעת מוסדות התכנון".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. אריק מירובסקי

    מוטב שרש"ת תתמקד במה שהיא אמורה לעשות, ולא תתערב בשיקולים שאינם מעניינה. ויש לה הרבה במה להשתפר

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה קשורה רש"ת לשאר הדברים במפרץ? הם צריכים להתעסק בתעופה ולא בשאר הדברים

  3. מה אתם מופתעים? זה היה ברור בחתימת ההסכם ובהתחייבויות שלקחה על עצמה המדינה.

    אבי

  4. המסביר לצרחן

    אוי תומכי קליש התמימים. התרעתי כבר ואמשיך להתריע. עובדים עלינו!
    עצם העובדה שמתנגדי שדה התעופה בעמק עותרים נגד התכנית מראה שלפחות הם הבינו את האמת. ההארכה עליה חתמה קליש עם רש"ת היא ישראבלוף. היא לא תאפשר נחיתת מטוסים כבדים וטיסות ארוכות. לכן אנשי העמק מבינים שנצטרך שדה נוסף גדול והוא יהיה אצלם. מבחינתנו החיפאים זה פתרון עדיף. עם רכבת מהירה נהיה באותו המצב של תושבי גוש דן אבל ללא הרעש וחשוב מכך עם אפשרות אמיתית להפיכת המפרץ לפנינה. השארת השדה גורמת לכך שלא ניתן לבנות מסביב ולכן אין אפשרות להוציא את התעשייה המזהמת. התעשייה הזו תצא רק אם ניתן יהיה לבנות שם באופן מסיבי.

  5. בקיצור אכלנו אותה פעמיים גם נמל סיני מלא כימיקלים גם אין שדה אפילו לאיטליה

    בקיצור חברת הנמלים גייסה את רשות שדות התעופה כדי לחבל בחלק שלה בהסכם לאפשר להאריך את המסלול
    מדינת הקומבינה. ככה יהיה תירוץ לבטל את ההסכם

  6. משה ש. קריות

    עם כבישים מהירים ורכבת אפשר בממוצע בשעה וחצי להגיע לנתב"ג
    למה צריכים תושבי חיפה עוד זיהום אויר מהמטוסים והלוסטיקה מסביב ועוד תחבורה לנמל תעופה ונזק של רעש מטוסים.
    עדיף לתושבי הקריות וחיפה שלא יעריכו את נמל התעופה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר