הסכסוכים המתוקשרים של תשפ"א (צילום: http://shutterstock.com/)
הסכסוכים המתוקשרים של תשפ"א (איור: http://shutterstock.com/)

השיפוד מתכונן ליום כיפור ומגיש: הסכסוכים המתוקשרים של תשפ"א

תשפ"א תירשם בהיסטוריה הפוליטית המקומית כשנה שבה, לראשונה בתולדות חיפה, איבדה ראש העירייה את הרוב במועצת העיר, והמועצה הפכה ללעומתית. לצד המהלך הפוליטי חסר התקדים, שבושל היטב על ידי 17 חברים, הייתה זו שנה רווית סכסוכים. השיפוד, שהצטחצח לכבוד כיפור, מגיש לכם את המיטב

פורסם בתאריך: 14.9.21 15:59

רג'א זעאתרה VS גרי קורן

הסכסוך הראשון שהתממש כמה ימים לאחר ראש השנה אשתקד –  ואולי היה בו כדי להעיד על השנה הפוליטית הסוערת שפתח, שבשיאה גובשה, לראשונה בתולדות העיר מועצה לעומתית –  היה זה שפרץ בספטמבר בשנה שעברה בין חבר סיעת חיפה ביתנו לבין יו"ר סיעת חדש רג'א זעאתרה.

הסכסוך רווי היצרים בין קורן לזעאתרה הגיע לנקודת רתיחה בתביעה שהגיש זעאתרה נגד קורן, ובה דרישה לפיצויים בסך 350 אלף שקלים. בתביעה, שהוגשה גם בשמה של סיעת חד"ש, נטען כי בהתבטאויותיו של קורן בהזדמנויות שונות יש לשון הרע. "בשנתיים האחרונות פרסם הנתבע שורה של פרסומים שקריים, מכפישים ומסיתים נגדם (נגד זעאתרה וסיעת חד"ש – ב"כ). מדובר בפרסומים שהם דברי בלע של ממש, שאף קשה לדמיין ביטויים חמורים ו/או פוגעניים מהם. מדובר גם בפרסומים העולים לכדי הסתה של ממש ואפילו התרת דם. לצערם של התובעים, הנתבע מושקע פוליטית באופן עקבי ואפילו אובססיבי בהכפשת התובעים ובהכפשת הציבור שאותו הם מייצגים במועצת העיר. זעאתרה אף מצא עצמו כמה וכמה פעמים מותקף ומאוים בעקבות פרסומיו השקריים, הנבזיים והמסיתים של הנתבע", כך לשון התביעה.

רג'א זעאתרה וגרי קורן (צילום: בועז כהן)

רג'א זעאתרה וגרי קורן (צילום: בועז כהן)

בכתב התביעה מיוחסים לקורן אמירות כמו "חבר בארגוני מחבלים", "תומך המחבלים ופח האשפה המהלך רג'א זעאתרה", "סיעת החיזבאללה בעיר ורשימת הטרור המשותפת", "נציגי החיזבאללה בעיר, סיעת חד"ש מהללת הטרור", "גיס חמישי" ו"בוגד".

זעאתרה וחד"ש מבקשים מבית המשפט, נוסף על הפיצויים הכספיים, לחייב את קורן לפרסם הכחשה והתנצלות בפניהם. בכתב התביעה מתארים התובעים את שהתרחש במועצת העיר ביולי בשנה שעברה ומכנים זאת "מפגן ההשמצות".

מן התביעה: "ב-27 ביולי התקיימה ישיבת מועצת העיר שבה הועלתה מצד הנתבע הצעה לסדר תחת הכותרת 'מניעת הפגנות תמיכה בטרור בחיפה'. לנוכח העלאת ההצעה, הוסבר לנתבע על ידי היועצת המשפטית לעירייה, עו"ד ימית קליין, מנכ"ל העירייה אוהד שגב וראש העיר עינת קליש רותם, כי מדובר בהצעה בלתי חוקית, שכן היא חורגת מסמכויות העירייה, ומשכך דינה להיפסל. דא עקא, הנתבע ניצל את ההזדמנות ופצח במפגן של הכפשות, האשמות, הפצת שקרים והפצת שנאה כלפי התובעים תוך כדי צעקות, התלהמות ואף חביטה על השולחן", נכתב. בתביעה מפורטות האמירות שמיוחסות כביכול לקורן באותה הישיבה: "הגברת שהירה (חברת המועצה שהירה שלבי מחד"ש – ב"כ), את לא תהיי הנציגה שלנו לערבית. את יכולה להיות נציגת העברית אצל חיזבאללה אולי, תודה להתראות"; "אני לא צריך את העזרה שלך בערבית, את יכולה לעזור לנסראללה בעברית"; "לא שאלתי אותך ולא שאלתי את נסראללה מה הוא חושב שקורה בחיפה"; "צריך להוציא אותך מהמדינה, לא רק מהאולם"; "נציגי חיזבאללה יושבים פה בחיפה"; "הוא תומך בנסראללה, תומך בחיזבאללה, תומך בארגוני מחבלים שמזיקים לעם ישראל. אין להם מקום פה בחיפה ולא במדינה".

עדכון: התביעה עדיין מתנהלת בבית המשפט, כאשר הצדדים צפויים להתייצב בפעם הראשונה לדיון בדצמבר הקרוב.

חם מהתנור: היחסים העכורים בין זעאתרה לקורן עלו שלב נוסף בסוף השבוע האחרון בעקבות פוסט שזעאתרה פרסם ובעקבות דברים שאמר ל״כלבו – חיפה והקריות״: "האסירים האלה הם אסירים פוליטיים שלא צריכים להיות בכלא. צריך לשחרר אותם במסגרת פתרון מדיני". קורן, מצידו, הגיש תלונה במשטרה נגד זעאתרה בעילה של הסתה ותמיכה בטרור.

מוטי בליצבלאו VS יואב רמתי. ולהיפך

לא רק זעאתרה וקורן היו אלה שהביאו את השיפוד להתעמק בכתבי תביעה. כך עשו גם יו"ר סיעת הבית היהודי במועצת העיר, יואב רמתי, וחבר סיעת הירוקים, מוטי בליצבלאו.

מערכת היחסים בין השניים עלתה על שרטון עוד כשרמתי שימש יו"ר דירקטוריון התאגיד העירוני "יפה נוף" בעוד בליצבלאו שימש דירקטור וחבר ועדת הביקורת של התאגיד. בליצבלאו, ביחד עם עמותת שומרי הסף, הגישו עתירה לבית המשפט נגד קליש רותם ורמתי, בדרישה לבטל את מינויו של רמתי כיו"ר יפה נוף, זאת לאור חוות דעת של הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות, שפסלה את רמתי מלשמש דירקטור ויו"ר התאגיד לאור ניגוד עניינים מקיף שבו הוא מצוי. עוד באותו היום הגיש בליצבלאו תלונה בתחנת זבולון נגד קליש רותם ורמתי בחשד לעבירות פליליות לכאורה בהתנהלותו של רמתי כיו"ר הדירקטוריון.

אולם זה לא הסתיים כאן. בדצמבר הגיש רמתי תביעת לשון הרע נגד בליצבלאו בסך 142 אלף שקלים, בעקבות דברים שאמר עליו בליצבלאו בישיבת מועצת העיר ב-11 באוגוסט. "באותה הישיבה טען הנתבע (בליצבלאו – ב"כ), כי התובע הגיע לחברת יפה נוף, במטרה להרוס אותה וכי ניצל מצבים שונים על מנת להשיג את מטרתו זו. בנוסף טען הנתבע, כי התובע פועל לפיטוריו (וכלשונו: 'להעיף') את סמנכ"ל הכספים של יפה נוף, לאחר שהאחרון, כך לשיטת הנתבע, חשף את כל השחיתויות של התובע… אין ולא יכול להיות כל חולק, כי האשמה כה חמורה המציגה את התובע כנגוע בשחיתויות אשר פועל כדי להרוס את יפה נוף ולסלק את 'חושף השחיתויות' מהווה לשון הרע ויש בדברים כוזבים אלו כדי להשפיל את התובע, לשים אותו ללעג ולבוז בפי ציבור הבוחרים ולפגוע באפשרותו לכהן במשרה ציבורית", לשון התביעה.

מוטי בליצבלאו ויואב רמתי (צילומים: אלדד צלמים, בועז כהן)

מוטי בליצבלאו ויואב רמתי (צילומים: אלדד צלמים, בועז כהן)

עוד נטען בתביעה, כי בחודש נובמבר פנה רמתי אל בליצבלאו בדרישה, כי יחזור בו מדבריו ויתנצל בישיבת המועצה הקרובה וכן דרש פיצוי בגין הדברים שפורסמו, אולם "הנתבע התעלם מדרישה זו".

וגם כאן זה לא הסתיים. כחמישה חודשים לאחר מכן, במאי, הגיש בליצבלאו לבית משפט השלום בחיפה תביעת לשון הרע נגד רמתי בגין דברים שאמר עליו האחרון, לטענתו, בתוכנית ברדיו חיפה. סכום התביעה של בליצבלאו כמעט זהה לסכום שתבע ממנו רמתי – 143,100 אלף שקלים.

בכתב התביעה כתבו פרקליטיו של בליצבלאו, עו"ד ליאור דץ, אורי שילה ואור פרים: "ב-10 ביולי 2020, בעת שהתראיין הנתבע (רמתי – ב"כ) בתוכנית 'זירה חופשית' ששודרה בשידור חי בתחנת 'רדיו חיפה' לעשרות אלפי מאזינים, פרסם הנתבע לשון הרע נגד התובע (בליצבלאו – ב"כ), בכך שהאשים את התובע ב'ניסיון להטעות את הדירקטוריון' של חברת יפה נוף וב'זיוף'…  יש בו (בפרסום – ב"כ), כדי לגרום לתובע לנזקים מהותיים, לרבות פגיעה במשרתו ובעיסוקו בתור מי שנושא בתפקיד ציבורי, וזאת לצד הפגיעה הברורה והמובהקת בכבודו ובשמו הטוב".

עדכון: כאשר התביעות ההדדיות הוגשו, היו השניים משני צידי המתרס הפוליטי: רמתי היה בקואליציה של קליש רותם, ואילו בליצבלאו היה חלק מאופוזיציה לוחמת ובועטת. היום, צחוק הגורל, שניהם חברים בקואליציית השינוי. התביעות בין השניים עדיין מתנהלות.

ניר שובר VS שרית גולן-שטיינברג

את תואר ההתכתשות שוברת השיאים של השנה החולפת מעניק השיפוד לתקרית בין חבר סיעתה של קליש רותם, ניר שובר, לבין יו"ר סיעת חיפה בשבילנו, שרית גולן-שטיינברג (שג"ש).

היריבות בין השניים החלה עוד בפברואר 2018, כששובר עוד התמודד לראשות העיר. גולן-שטיינברג העלתה פוסט לפייסבוק, שהתגובות לו גלשו לענייני הבחירות הממשמשות ובאות. באחת התגובות כתבה שג"ש: "על טרנד הצעירים רוכבים חלק מהמועמדים. יש מועמד שיש לו לפחות השכלה אקדמית, התנסות והיכרות עם פוליטיקאים ועבודה ממשית איתם, ויש מישהו שהצטלם סלפי בזמן ניהול בית הקפה. העניין היה לעשות השוואה ביניהם". שובר פירש את התגובה ככזו שמופנית אליו, וכתב לה: "חצופה, לא לדבר עליי".

במהלך ספירת הקולות ביום הבחירות גונבו לאוזניה של שג"ש דברים שלכאורה אמר עליה שובר, ובישיבת המועצה, שבה עלה אישור מינויו של שובר לעוזר ראש העיר בינואר 2019, הצביעה שג"ש נגד.

מי שבקיא בהיסטוריה ומכיר את השניים, ידע שהכתובת על הקיר וכי הפיצוץ ביניהם רק חיכה לגפרור שיצית אותו. והוא אכן ניצת.

שרית גולן שטיינברג, ניר שובר (צילומים: מיכרה בריקמן, רמי שלוש)

שרית גולן שטיינברג, ניר שובר (צילומים: מיכה בריקמן, רמי שלוש)

בישיבת מועצת העיר ביולי, בעת דיון בשאילתה שהגישה שג"ש ועסקה בנוהל חלוקת הכרטיסים למשחקי כדורגל באצטדיון סמי עופר, שג"ש לא הסתפקה במענה שקיבלה ואמרה: "אני מבינה שאתם לא רוצים להסתבך במשהו שעולה לכדי פלילים. הייתה פה חלוקת כרטיסים לא חוקית. לא עניתם לי על השאלה מתי שילמו אלה שכן נכחו במשחק, בניגוד לפרוטוקול ועדת כרטיסים, כמו מי שהיה עוזר ראש העיר והיום הוא חבר מועצה (שובר – ב"כ), ורכז ועדת הכרטיסים שגם הגיע למשחק. היה שם אלירן טל (דובר העירייה  – ב"כ) בתפקיד רשמי, היה שם אבא של ראש העיר. כולם צולמו באינסטגרם בתא הצפייה של העירייה. עלות הכרטיס שם עולה מאות שקלים, אני רוצה לדעת למה ועדת הכרטיסים לא התייחסה לקריטריונים ולמי הוצאו כרטיסים ב-60 שקלים, כאשר עלות כרטיס רגיל ביציע מאחורי השער בערך עלתה 110 שקלים. פה זה היה גם ארוחת ערב. אז אני רוצה לדעת מתי זה שולם, והאם זה נכון שזה שולם מהמשכורת בהתאם להנחיה של צפריר רוזן מ-29 ביוני בעקבות השאילתה שלי, ובכלל אני רוצה לדעת כמה חיילים נכנסו למשחק בפועל, כי ראש העיר רשמה בפוסט שלה: '20 חיילים בודדים שגם הערב ייהנו במשחק המכריע של מכבי חיפה מול הפועל באר שבע. נוהל חלוקת הכרטיסים למקורבים ועסקנים נגמר'. אז אני מבינה שניר שובר הוא חייל בודד…".

עם הזכרת שמו, קפץ שובר וסינן בצעקות לעברה של שג"ש: "יא כלבה" ו"אפס", לתדהמת הנוכחים באולם. שג"ש לא התכוונה לתת להזדמנות פז הזו לחמוק מידיה ולא לנצל אותה ליתרון: "מספר 4 של ראש העיר מכנה חברת מועצה 'כלבה'", אמרה בפנייתה לנוכחים.

מועצת העיר הייתה כמרקחה, וחברי מועצה רבים יצאו להגנתה של שג"ש וגינו את הדברים. אפילו ממלא מקום ראש העיר נחשון צוק שניהל את הישיבה דרש משובר להתנצל. שובר, חבר מועצה חדש שנכנס לתפקיד בעקבות מינויה של חבר המועצה נעמה לזימי לחברת כנסת – נאלץ לחזור בו מדבריו ופנה לשג"ש: "אני מתנצל על המילה 'כלבה'. לא התכוונתי". שג"ש, מצידה, השיבה בלי לחשוב פעמיים: "התנצלותך לא מתקבלת".

ההתכתשות בין השניים המשיכה, כששובר כינה את שג"ש – "נוכלת", והיא מצידה השיבה: "אני כל כך נהנית שמי שראש העיר קוראת לו 'חמוד' – יוצא המרצע מהשק; שתושבי עיריית חיפה יראו מיהו מספר 4 של ראש העיר".

עדכון: שג"ש שקלה הגשת תביעה נגד שובר, אולם עד כה לא עשתה כן. השניים, כמובן, לא מחליפים ביניהם מילה. מקסימום 'אל תבוא לי בחלום‘.

תבור להט VS שהירה שלבי

מי שציפה לברית אחים במחנה השמאל בזירה המקומית, שתהיה בבחינת בבואה של זו הארצית – התבדה. בשקט-בשקט, בלי שום אזכור בתקשורת המקומית, חתול גדול ושחור עבר בין יו"ר סיעת מרצ הטרי, תבור להט, לסגנית ראש העירייה וחברת המועצה מטעם חד"ש, שהירה שלבי.

בין להט ושלבי היו יחסים של כבוד הדדי לאור חברותם המשותפת עם מי שהייתה עד לא מזמן חברת מועצת העיר, נעמה לזימי. להט נכנס למועצה לאחר פרישתו מהמועצה של יו"ר מרצ, דובי חיון, ואילו שלבי מונתה לסגנית ראש העירייה בשכר במאי האחרון, ובכך עשתה היסטוריה כשהייתה לאישה הערבייה הראשונה שמונתה לתפקיד זה בחיפה.

אלא שכמו בשירה המפורסם של אום כולת'ום, חלפו הימים, ובפתח עמדה הקמת המועצה הלעומתית. ההצעה לסדר של חברי קואליציית השינוי לפיטורי שלושה מסגניה של קליש רותם, ובהם שלבי, עמדה בפתח, והיה ברור, כי בין אלו שיתמכו בהצעה יהיה להט בכבודו ובעצמו. קליש רותם, שחשבה, ככל הנראה, שלהט וחברת המועצה תמי ברק יהיו החוליות החלשות במועצה הלעומתית, פרסמה ציוץ בניסיון של הרגע האחרון לשנות את רוע הגזירה, וכך כתבה: "יו"ר נעמת תמי ברק ונציג מרצ והקהילה הגאה במועצת העיר תבור להט עומדים שניהם להצביע מחר על הדחת סגנית ראש עיר מהציבור הערבי, שהירה שלבי, הראשונה בהיסטוריה של העיר חיפה. אין סוף לצביעות?".

שהירה שלבי ותבור להט (צילומים: חגית הורנשטיין, מאיה אפרים)

שהירה שלבי ותבור להט (צילומים: חגית הורנשטיין, מאיה אפרים)

להט לא נפל במלכודת שניסתה לטמון לו קליש רותם. היחסים העכורים ביניהם, לאור התפטרותו מתפקידו כמחזיק תיק הגאווה ואכזבתו מיחסה של ראש העירייה לקהילה הגאה – שיחקו כאן תפקיד מכריע. בתגובה פרסם להט פוסט שבו כתב: "מתוך הרצון הגדול שלי ושל חבריי וחברותיי למהלך האופוזיציה לשיתוף גדול של סיעות מועצת העיר ומתוך רצון כן לשלב את נציגי החברה הערבית במועצה, הוצע לנציגי חד"ש פעמים רבות לאורך התקופה האחרונה להצטרף למהלך לאור האכזבה מראש העיר. לצערי, לא הייתה נכונות לאורך כל הזמן הזה, ואלו נשארו בקואליציה והחליטו להמשיך ולתמוך במהלכי ראש העיר, זאת למרות שלא היטיבה עם תושבי חיפה. בימים האחרונים עשיתי מאמץ מחודש להביא את נציגי הציבור הערבי בעירייה למהלך מול חברי האופוזיציה, אבל לצערי לא נרשם הישג". להט הבטיח כי הייצוג של הנציגים הערבים בוועדות השונות לא ייפגע.

מאחורי הקלעים טען להט, כי שלבי וסיעתה ניסו להפעיל עליו לחצים כדי שיחזור בו מכוונתו להצביע בעד הדחתה, בין אם באמצעות פעילי שמאל ובין אם באמצעות פוליטיקאים ברמה הארצית. אלא שלהט, בגיבויו של יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ, לא התכוון לזוז מעמדתו. ואכן, בישיבת המועצה, שבה הפכה המועצה באופן רשמי ללעומתית, הרים להט את ידו בהצבעה על הדחת הסגנים, עימם נמנתה שלבי.

יעקב פיינגולד VS דוד עציוני

מה שהחל כאידיליה על רקע החיבור לרשימה אחת משותפת הפך באבחת בעיטת כדורגל לאחת מרעידות האדמה הפוליטיות של השנה החולפת. לקראת בחירות 2018 הודיעו עציוני, שהתמודד אז על ראשות העירייה, ופיינגולד על איחוד עם הרשימה שהקים יעקב בורובסקי, עימה נמנה פיינגולד. באוגוסט 2019 דיווח השיפוד, כי נתק שורר בין פיינגולד לעציוני על רקע הכוונה למנות את איתמר צ'יזיק, חבר הסיעה, ליו"ר דירקטוריון חברת האצטדיונים. בחודש מארס נפסל מינויו של צ'יזיק על ידי הוועדה לאישור דירקטוריונים במשרד הפנים בנימוק של ניגוד עניינים, ומי שמונה לממלא מקום זמני היה פיינגולד. פיינגולד, כך טענו מקורבים, ביקש מעציוני כי אם אישורו של צ'יזיק לתפקיד לא יתקבל בוועדת העררים – יובטח לו כי ימשיך בתפקידו, הבטחה שעציוני סירב לתת. אממה, בפברואר בשנה שעברה דיווח השיפוד על סולחה בין השניים, ולאחר נתק של כחצי שנה נפגשו הצ'ילבות והודיעו על יציאה לדרך חדשה.

די מהר התברר, כי השמחה הייתה מוקדמת מדי, והיחסים בין השניים התערערו שוב. פיינגולד לא היסס לספר כיצד בזכותו ובזכות מימון שדאג להביא, הגיע עציוני לאן שהגיע במערכת הבחירות. מתחת לפני השטח, פיינגולד וסופי נקש כבר רקמו את הצעדים בדרך להקמת מועצה לעומתית, כשפיינגולד מנסה לשכנע את חברתו לסיעה, תמי ברק, להצטרף אליו. ברק סירבה תחילה והעדיפה לשמור נאמנות לעציוני, אולם באפריל השנה הונחתה הפצצה, כשפיינגולד וברק הודיעו על פרישתם מסיעתו של עציוני.

יעקב פינגולד ודוד עציוני

יעקב פינגולד ודוד עציוני

פיינגולד לא היסס ואמר בפומבי, כי הצעד נבע מכך, שהם "לא מרוצים מהתנהלות הסיעה", אולם בחדרי חדרים אמר, כי עציוני דואג לטובתו האישית בלבד ולא לסיעה, והוכחה לכך ניתן למצוא בעובדה שישיבות סיעה הן מצרך נדיר.

עדכון: בזמן שעציוני נותר בקואליציה של קליש רותם, פיינגולד וברק כבר סגרו על הצטרפות למועצת השינוי, והיו בין החותמים על ההצעה לסדר לפיטורי שלושת הסגנים, עימם נמנה עציוני. אלא שטרם הגשת ההצעה לסדר, הקדים עציוני רפואה למכה והודיע על התפטרותו מתפקיד סגן ראש העיר, ובכך חסך מעצמו את המכה התדמיתית.

 

 

נעמה לזימי VS עינת קליש

היחסים בין קליש רותם וחברתה לסיעת חיים בחיפה, נעמה לזימי, שידעו לא מעט מורדות, היו אולי הסימן הכי ברור לכך שהקואליציה של ראש העירייה נמצאת בסכנת קריסה, עוד בטרם מישהו בכלל חלם על אפשרות כזו.

קליש רותם קיבלה את לזימי בירושה מהימים שיו"ר העבודה דאז, אבי גבאי, תמך בה. דומה היה אז שהכוח הנשי יבשיל לכדי הישגים פורצי דרך, אלא שאז הגיע אחד, אייל גולן.

הימים הם ימי התפרצות מגפת הקורונה, וברקע חגיגות יום העצמאות. עיריית חיפה בוחרת לקחת חלק במימון המשדר המרכזי של ערוץ 13, שבו מתוכנן להופיע גולן, והרוחות בעיר סוערות. ארגוני נשים פוצחים במחאה והפגנות זעם מתוכננות מול בניין העירייה, כשלמחנה המבקרים את קליש רותם מצטרפת גם לזימי, שמנמקת: "אומר משהו מדם ליבי, שמאוד לא פשוט לי לומר, אבל האמת שלי מחייבת את הדברים האלו. ברור לי שההצעה מערוץ 13 לשדר את המשדר המרכזי של יום העצמאות בחיפה היא מפתה. האמנים הכי 'נחשקים' ללא עלות לרשות וכמובן עם יח"צ חלומי שיכול לסייע רבות. ברור לי למה נכון להסכים עקרונית להצעה כזו. אבל אחד מהאמנים שם הוא אייל גולן. אייל גולן הוא קו אדום חינוכי-חברתי, והיינו צריכים להטיל עליו וטו". בכך ניתן האות לפתיחת מסכת הידרדרות היחסים שרק הלכה והעמיקה.

עינת קליש רותם ונעמה לזימי (צילומים: עופר וקנין, נופר חסון הנדלמן)

עינת קליש רותם ונעמה לזימי (צילומים: עופר וקנין, נופר חסון הנדלמן)

בריאיון ל"כלבו – חיפה והקריות" ביולי האחרון אמרה לזימי, כי מאז הביקורת על סוגיית אייל גולן, היא נתקלה בדלת סגורה בלשכת ראש העיר: "מצאתי שדלת הלשכה די חסומה, ואז את מוצאת את עצמך מול פניות ציבור הקשורות בעיקר לחינוך וקהילה, וברור שאני אחטא, אם לא אנסה לטפל בפניות אלו. את מוצאת שהמקום היחיד שעוד איכשהו תקבלי תשובות זה במועצת העיר. במקום שזה יהיה במיילים, בשיחות, בפגישות, המקום היחיד שיכולתי לקבל בו תשובות היה בפומבי במועצה. הלשכה? קומה בצורה, ויגיד לך את זה כל חבר קואליציה".

ואכן, לזימי לא נמנעה מלהגיש הצעות לסדר, גם כאלה שהביכו את קליש רותם, למשל: ההכרה בידועים בציבור, ביניהם זוגות חד מיניים, כתא משפחתי.

אבל הקש ששב את גב הגמל, מבחינתה של לזימי, היה היחס למנכ"ל המוזיאונים יותם יקיר מצידם של קליש רותם וממלא מקומה נחשון צוק, שבעטיו אף הגיש יקיר את התפטרותו. לזימי, שמונתה ליו"ר דירקטוריון חברת המוזיאונים וגם נמנתה עם צוות הבוחרים ביקיר לתפקידו זה, בחרה לגבות את יקיר. "הגענו לישיבת תכנון גיוס משאבים, ופשוט היא אמרה לו שהיא לא מסכימה שיגייס שקל. אני זוכרת שהפכתי לאדומה, לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. למה בן אדם שהכין תוכנית אסטרטגית לגיוס משאבים למוזיאונים, לנכסים הציבוריים שלנו, צריך להיות מושפל כאילו הוא איזה פקיד שלהם. הוא כל כך נפגע. הבן אדם הזה הגיע לא כדי להיות עציץ. הוא פשוט החליט שהגיעו מים עד נפש, ומבחינתי זה היה לחטוא לציבור מה שקרה כאן. את רואה עוול בעיניים ואומרת שזה חייב להשתנות. ניסיתי ממש לפייס ביניהם, חשבתי שאפשר לתקן, אבל הייתה אפס נכונות ותמיד 'את אשמה, את אשמה, אנחנו בסדר'. זה היה בלתי נסבל ובסוף זה התפרץ", אמרה לזימי באותו ריאיון.

בישיבת המועצה באפריל האחרון, שדנה בכוונה לפנות את בית הספר דגניה בקרית חיים, עלו וצפו לעיני כל היחסים העכורים בין השתיים. לזימי נטלה את רשות הדיבור, וחיש מהר התגלגלו הדברים לחילופי דברים והתנגחות חסרת תקדים. לזימי ביקשה לדבר גם על התמיכות לתנועות הנוער שאושרו במועצה כמה חודשים לפני כן.

קליש רותם הסבה מבט אל לזימי ושאלה: "איך זה קשור לנושא"?

לזימי: "אני אחליט איך זה קשור לנושא".

קליש רותם: "את לא תחליטי מכיוון שאת לא מנהלת את הישיבה".

לזימי: "אז אני אארגן ישיבה שלא מן המניין בעניין החינוך, בסדר? אני לא סיימתי לדבר. אני מבינה שזה לא נוח לך…".

קליש רותם: "זה נוח לי מאוד".

לזימי: "אז תהיי בשקט שתי דקות".

קליש רותם: "אז תדברי לעניין".

בהמשך לזימי עברה לדבר על הריחות בסמוך לבית הספר דגניה ואמרה: "בזמן הבחירות האחרונות סיירתי בבית הספר דגניה. זה מדהים, אפילו בלי דליפה, מריחים שם. לא ייאמן איך שהמעמד הנמוך נפגע תמיד כפול…".

קליש רותם: "וואלה?".

לזימי: "וואלה! אני מחדשת לך. יפה".

קליש רותם: "הייתי שם כמה פעמים".

לזימי: "איזה כיף לך שהיית שם. איזה יופי שהיית שם".

קליש רותם: "אני שמחה שנעמה אומרת שיש שם בעיות של דליפות".

לזימי: "מה לעשות, אני לא מכירה כל בור ואבן בעיר כמוך, עינת. מה לעשות?".

עדכון: חודשיים אחר כך מונתה לזימי לחברת כנסת מטעם סיעת העבודה, כחלק מהחלת החוק הנורווגי. היא פרשה ממועצת העיר ופינתה את מקומה לבא בתור ברשימת חיים בחיפה, ניר שובר. מבחינת קואליציית השינוי, פרישתה של לזימי הייתה מכה, שכן הם הניחו כי היא תצטרף אליהם כששעת השין תגיע.

אמנון עידו VS אוהד שגב

הקדנציה של עינת קליש רותם מתאפיינת בסכסוך עם ארגון העובדים כמעט מתחילתה. מינויו של אוהד שגב למנכ"ל העירייה, לאחר פרישתו של איתן שטיאסני, הביא עימו תקווה לפתיחת דף חדש ביחסים. אמנם תחילת כהונתו של שגב לוותה במחלוקת עם הוועד, כאשר שגב שקל אפשרות שנציג הוועד בוועדת המכרזים למינוי עובדים לא יהיה נוכח בוועדה, כל אימת שמינוי עובדים בכירים יגיע לפתחה. הוועד איים אז בצעדים ארגוניים, אבל מהר מאוד הפרשה הפכה לאפיזודה חולפת. לאחריה פיתחו יו"ר הוועד אמנון עידו והמנכ"ל שגב יחסים מצוינים, יש האומרים אף חבריים.

העניינים זרמו על מי מנוחות, עד שהגיע הריאיון של קליש רותם ל"ידיעות אחרונות", שבו האשימה את עובדי אגף התברואה במצב הניקיון בעיר. בוועד זעמו והגיבו בחריפות: "נדהמנו לגלות הבוקר שראש העירייה קליש רותם החליטה להשתלח לעיני כל המדינה בריאיון המביך שנתקלנו בו מימינו ב'ידיעות אחרונות'. מעבר לבלבול שניכר לכל בר דעת, נגיד שאנו דוחים את הטענות המוזרות והארס שנשלח כלפי עובדי העירייה. ניסיונה של ראש העיר להסיט את האש ממצבה הנואש בעירייה, מתסכול התושבים, מהתנהלותה האישית ומכישלונותיה אל עבר עובדי העירייה – לא יצלח. עובדי העירייה המסורים ימשיכו לשרת את תושבי העיר נאמנה  כפי שעשו תחת כל ראש עיר. לא נותר לנו אלא להתנצל בפני הציבור החיפאי, שכעת סיפורה הכושל של חיפה בשנתיים וחצי האחרונות הוא נחלת הכלל. אבוי לבושות".

אוהד שגב ואמנון עידו (צילומים: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

אוהד שגב ואמנון עידו (צילומים: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

מכאן ואילך ההידרדרות ביחסים רק החמירה. בתחילת אוגוסט הודיע הוועד על כינוס אסיפת הסברה לעובדי מינהל ההנדסה. הוועד טען להתעמרות בעובדי המינהל ולשינויים ארגוניים בניגוד להסכמים עם הנהלת העירייה. למרות שלא הוזמן, עידו התייצב למפגש שקיימו קליש רותם ושגב עם עובדי התברואה ונטל את רשות הדיבור, כשהוא מעלה מספר דרישות לרווחת העובדים. שגב, מצידו, בצעד נדיר, הוציא מכתב לכל עובדי העירייה נגד עידו: "החלטתי היום לחרוג ממנהגי בעבר ולהעביר התייחסות להודעה, אותה הוציא יו"ר ועד העובדים אמנון עידו, וזאת מכיוון שבהודעה אותה הוציא עידו אליכם, וכמובן מיידית גם לתקשורת, יש בה רק כדי להביך אותנו כולנו כעובדי עיריית חיפה. מיום כניסתי לתפקיד חרטתי על דגלי את הרצון לשפר ולטפח את מעמדו של כל עובד ועובדת בעיריית חיפה ואת פיתוחם והכשרתם המקצועית של עובדי העירייה, וזאת מתוך האמונה כי עובדי העירייה הם עמוד השדרה של כל המערכת העירונית… מצער מאוד, כי יו"ר ועד העובדים, שאמור לייצג את עובדי העירייה נאמנה משתמש בנשק שביתות ועיצומים כמפלט אחרון ומגלה חוסר אחריות ויד קלה על ההדק והופך אותנו כולנו לחוכא ואיטלולא בפני כלל תושבי העיר חיפה".

שגב הוסיף וכתב: "לאור האמור, ובמיוחד לאור העובדה כי בחודשיים האחרונים נעשה מאמץ עילאי של כלל עובדי העירייה, וביתר שאת של עובדי מינהל התפעול ואגף התברואה בכללם, לשפר את חזות העיר, ניקיון העיר והשירות הניתן לתושב, לא ברורה לי הסיבה להשתוללותו הפרועה של יו"ר ועד העובדים, שנראה כאילו החליט לייצר סכסוכי עבודה יש מאין. אני תקווה שיו"ר ועד העובדים יבין את גודל האחריות המונחת על כתפיו ויחדל מיד מהתנהגותו זו, שכן הוא מסב נזק תדמיתי חמור לכלל עובדי עיריית חיפה המסורים העושים את עבודתם נאמנה. משחקי כוח לא יסיטו אותי מדרכי, ואני מקווה שכך גם אתכם“.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר